HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rethm single driver
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/10/08 :  20:32:52  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tråden om hifi-tidningar fick mig att tänka på en recension i senaste Hifi+ där de testar flera Rethm single driver högtalare.

Jag undrar helt enkelt om någon lyssnat på dem?

De är tämligen märkliga skapelser. Jag är fullt medveten om att mätningar inget säger allt, men en högtalare (The Fourth Rethm) som rullar av med 6 dB vid 500 Hz nedåt (det finns LITE bas vid 80 Hz), har väldigt ojämn frekvensgång i mellanregistret och i princip helt saknar diskant (den har rullat av runt 20 dB vid 12 kHz) BORDE låta ganska "fel" enligt mig. Eller

Colloms konstaterar själv i recensionen att han först trodde det var något fel på högtalaren men ger den ändå i slutänden väldigt bra betyg. Fast mellan raderna så går det att utläsa att den nog mest är lämpad för lugn vokal blues/jazz; dvs den är lämpad för röster.
Ett plus dock för en känslighet på nästan 100 dBW vilket gör att de nog kan drivas med i princip vad som helst.

Jag måste erkänna att jag är nyfiken; jag är dock inte spekulant då jag nästan enbart lyssnar på musik som faktiskt har en hel del information under 500 Hz...

Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000