Har en Audion Sterling med kt90:or. vad behövs göras vid rörbyte? Kan jag använda mig av kt88 eller 6550. Behövs det som kallas bias ställas. Och hur viktigt är det med matchande par eller är kvalliten likvärdig... Många funderingar.
Det enda du behöver tänka på är att inte använda kinesiska rör! KT88 och 6550 är bara att trycka dit.Biasen är automatisk inga som helst inställningar behöver göras.Det är också den kopplingen som ger bästa ljudet.Matchningen är också okritisk.
De flesta ät bara skräp.Speciellt 6550 från Shuguang och KT90 rören från en annan fabrik.De klarade inte ens 300 volts skärmgallerspänning innan det började spruta gnistor i rören. Kinesiska rör har orsakat mig enorma problem under årens lopp. Jag glömmer aldrig problemen med kinesrör i Andersson PE 265 förstärkaren.Men har man enorm tur kan man få några rör som håller, men det är ingen mening att chansa tycker jag.Däremot har några kinesfabriker lyckats få ordning på 300B rören,men det tog tid!
Tung-sol är numera bara ett varumärke bakom vilket kan dölja Kina produkter.JJ:s KT 88 som jag var i kontakt med för ett par år sedan hade utmärkt kvalitet,samma gällde Svetlana 6550A.Hur förhållandet är idag vågar jag ej svara på. &550 är en pentod medan KT 88 är en stråltetrod,de har dock likvärdiga data.
The Tung-Sol name has been purchased by New Sensor Corp. Same parent company as Sovtek and the old Electro-Harmonix. You will see new audio tubes coming out labeled Tung-Sol
Tydligt är att New sensor försöker utnyttja Tung-sols goda rykte från äldre dagar samt på detta sätt sälja tvivelkaktig nyproduktion. I bästa fall kommer rören från Ryssland,men vem vet? Skojeri är det hur som helst tycker jag.