HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Om McGyvers lilla förstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/10/04 :  08:13:50  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Hej

Tänkte att det var lika bra att göra en tråd om den lilla förstärkare som nämns i denna tråd:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54166&whichpage=2

Här finns också en länk till schemat: http://www.redcircuits.com/Page80.htm

Håller på att layouta kretskort till denna lilla krets och lägger upp dem här för beskådande och kritik under dagen.

Är det någon som vet lite mer om nätdelarna, både McGyvers, och vad som krävs i allmänhet?


/Per

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/10/04 :  09:16:11  Show Profile Send Kmj a Private Message
rekommenderad minimivärde för trafo (VA)?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/10/04 :  09:29:20  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Boergars:
Hur gör du mönsterkortlayouten - För hand eller med program??
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2006/10/04 :  09:30:52  Show Profile Send Fuling a Private Message
Aha, ser ut att likna JLH/DoZ i uppbyggnaden. Inget nytt under solen alltså.
24V 700mA, då skulle jag sett till at ha minst 40VA per kanal tillgängligt. Gärna mer.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/10/04 :  09:36:07  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Soundbrigade:
Eagle Light

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/10/04 :  09:52:06  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Så där ja...
Här kommer ett första försök på layout.

Jag har skippat RC-länken för bass-boost.
LSP 3-5 är för potentiometern.

Vad är lämpligt värde på motstånd om man vill byta ut potentiometern mot ett fast motstånd för att använda som slutsteg?

Kom med synpunkter och konstruktiv kritik så är ni snälla.

http://bildarkiv.hififorum.nu/Boergars/3_5_class_a_schematic.pdf

http://bildarkiv.hififorum.nu/Boergars/3_5_class_a_layout.pdf


/Per

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2006/10/04 :  13:15:12  Show Profile Send Fuling a Private Message
R3 bestämmer ingångsimpedansen (i stort sett) så 47k kanske är lagom?
Om någon får för sig att beställa kretskort från någon tillverkare så kan jag tänka mig at vara med på ett par, små klass A-förstärkare får man inte för många av...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/04 :  13:19:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
små klass A-förstärkare får man inte för många av...

Så sant, så sant. Jag tänkte själv ha en sån här till köket.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/10/04 :  14:47:43  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Ska etsa själv till mig och Bernt, så får vi se hur det blir sedan.

Inga synpunkter på layouten?

/Per

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/10/04 :  15:30:43  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Tycker det ser bra ut!

Det skall sägas, att i min "labbkoppling" som demades på DIY-träffen, så skiljer sig vissa komponentvärden åt mot originalet! (dock ytterst marginellt)

Effekt-transistorerna som användes var 2N5494.

Dessa är "outdated", så det skulle vara kul att höra vad ni använder för trissor och hur dessa låter!

Nätdelarna som användes, var komersiella 24V / 7A linjära .
(180VA trafo, brygga, uA723, 13 000uF och 3x 2N3055)

Klass-A är kul - men varmt!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Yunick
Member

234 Posts

Posted - 2006/10/04 :  16:51:53  Show Profile Send Yunick a Private Message
Jag köper gärna ett par kort om möjligheten ges.

Mvh David

Mvh David Zetterlund

Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS...
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/10/04 :  17:39:06  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Om jag inte minns fel så är det DoZ,Deth of Zen,som McGyver har...

Boergars:Kan du etsa "på riktigt"?Isåfall skulle jag vilja be dig om hjälp med att etsa ett kort,layout har jag.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/04 :  17:42:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Om jag inte minns fel så är det DoZ,Deth of Zen,som McGyver har...
Det är inte dessa som avses utan ett annat bygge. Se i bildtråden från träffen för info.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/10/04 :  17:49:22  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Aah...då hade jag stuckit hem redan,så det missade jag.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2006/10/04 :  18:34:24  Show Profile Send Fuling a Private Message
Har för mig att Electrokit(.se) förmedlar kontakt med ett företag som etsar kretskort professionellt om man har layouten tillgänglig i nåt visst filformat. Om någon som har kunskaper i ämnet kollar upp det så kanske vi kan gå ihop och köpa ett gäng därifrån?

HFKAA=Hififorum Klass A Amp

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2006/10/04 :  18:50:34  Show Profile Send Nicks a Private Message
Har inte själv testat men varit sugen många gånger...

www.olimex.com Bra priser tycker jag.

Hihi. :)
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/10/04 :  20:35:45  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Fuling. Då kräver det ju att vi ändrar lite o har oss. Men med lagom mycket modd så tycker jag vi kan kalla det vår egen förstärkare.

Slutsteg önskas isåfall.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/10/04 :  20:43:53  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Jag är gärna med på en bunt kort
Jag kan köpa på mej ett flertal för lev.till medlemar som blir sugna senare.
Om det blir problem att komma upp i antal.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/10/04 :  20:48:49  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Om man köper 10 st 80*100mm kort (plats för 2 monokort) så blir det 150 kr / st.
Ska kolla lite mer på hur man exporterar gerber-filer.

Ska börja med att göra några testkort och prova som sagt.

De trissor som används i originalschemat finns hos bhiab.se för 11 kr/st om man köper 10 st.


SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2006/10/04 :  22:05:33  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
Men med lagom mycket modd så tycker jag vi kan kalla det vår egen förstärkare.



Vi kan ju börja med att slänga på en Jfet-baserad ingångsbuffer för att få upp ingångsimpedansen (och förmodligen bandbredden).
En annan sak som jag reflekterat över är att sluttrissorna drivs direkt av ingångstrissan utan drivsteg, där kanske det finns utrymme för förbättringar?
Å andra sidan vore det synd att göra designen mer komplicerad också, tre transistorer per kanal känns liksom ganska lagom
Jag ska kika lite närmare på schemat senare ikväll och se vad som ploppar upp i kålroten mellan axlarna.

En sak som slår mig direkt är att det kanske vore trevligt att lägga till en kapacitansmultiplikator på varje monokort.
Brum och klass A-förstärkare verkar höra ihop som ler och långhalm och c-multiplikatorer är ett enkelt och bra sätt att få bort eländet.
Kanske rentav likriktare och glättningskondingar på kortet också, bara att ansluta ingång, utgång och 22-24VAC direkt från en trafolindning?
Alla effekttrissor längs samma kant förstås så att man kan montera hela klabbet på en lagom stor kylare. Ett stereobygge blir då ganska enkelt att smälla ihop, två kylare som gavlar och några plåtpaneler så är det klart!

PS: Om man byter trissorna mot Mosfetar, blir det för likt PHL då?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/10/04 :  22:12:56  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
De senare ideerna tycker jag låter super. En kapacitansmultiplikator med snygga glättningar nära förstärkeriet. Problemet vore om man önskar mer lagrad energi. Då vill man nog ha det efter multiplikatorn. Hur som helst. Det hade gjort skapelsen liten och antagligen riktigt bra.
Det finns dock en stor tjusning i enkelheten så jag tycker inte man skall sabba det konceptet.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2006/10/04 :  22:32:20  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag är aningen sugen på att byta bipolärtrissorna mot Mosfetar samt R4 mot en Jfetbaserad CCS, men jag inser själv att det är att gå till överdrift.
Någon sorts ingångsbuffer är jag dock lite sugen på, är man lite finurlig kan man eventuellt få bort ingångskondingen samtidigt.

Till att börja med kan det vara läge att kolla över vilka trissor det finns tillgängliga att ersätta sluttrissorna med. I stort sett vad som helst som pallar effekten bör funka, men nånstans har jag läst att förstärkare med den här kopplingen beter sig annorlunda beroende på om den övre eller den undre trissar har högst Hfe.
Ska försöka kolla upp det, om det finns några uppenbara fördelar så vore det kanske värt besväret att använda olika trissor i de positionerna.

Angående nätdelen så tror jag inte det behövs så våldsamma doningar för att få det här bygget att prestera.
Mitt förslag direkt ur huvudet:
Diodbrygga med 10-47nF plastfilmare över varje diod ("optional") följt av ett CRC-filter med, säg, 4700uF-0,22R-4700uF -kapacitansmultiplikator - 4700uF.
Det bör finnas plats för en skapligt stor plastfilmskonding parallellt med varje 4700uF-elektrolyt.

Kom att tänka på en till sak: Electrokit säljer en färdigborrad kylare till en av deras förstärkarbyggsatser. Har för mig att den mäter 175x75x25mm och kostar ca. 150:-
Vore ganska elegant om man kunde få bygget att passa ihop med den kylaren.
Ska det bli ett (mer eller mindre officiellt) forumprojekt så är det ju kul om så många som möjligt kan bygga, och det där med att karva i ordning kylflänsar är ett arbete man lätt drar sig för om man inte har ordentliga verktyg för metallbearbetning.

Ju mer jag tänker på det desto mindre tror jag att vi behöver ändra designen särskilt mycket för att kunna kalla det forumprojekt.
Samma grundkoppling existerar redan i flera former (JLH och DoZ) och det är såvitt jag kan se ingen märklig patenterad koppling som vi är inne och petar i, snarare vanlig elementär transistorteknik.
Om vi förfinar den lite (väljer bra trissor och finputsar värdena på de passiva komponenterna) samt designar ett kretskort med inbyggd nätdel så kan vi nog med hyfsat gott samvete kalla det för ett forumprojekt.

Rent intiutivt känns det inte som att vi parasiterar på någons enorma intellektuella arbete om vi knycker designen, såna saker som att konstruktören använder en 1000uF utgångskonding på en förstärkare som ska driva 8 ohm (-3dB @ 40Hz...) tyder på att det är ett ganska hastigt ihopslängt bygge av någon glad amatör.

Ett litet förslag på moddning vore kanske en switch för at välja mellan hög och låg bias, sånt kan vara skönt om man använder förstärkaren både till bakgrundsmusik och finlyssning.
Mindre tomgångsström = mindre värme = längre livslängd.
Ett lågohmigt motstånd mellan emitter och jord på den nedre effekttrissan kanske kan bättra på linjäriteten också.


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/05 :  01:40:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag är aningens sugen på att bygga den rakt av, precis enligt schemat.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/10/05 :  08:27:36  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
quote:
Jag är aningens sugen på att bygga den rakt av, precis enligt schemat.

Jag provade denna koppling just för att det är "KISS-standard" - Det är kul!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2006/10/05 08:38:27
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2006/10/05 :  08:35:25  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
Det är kul!


Precis som det ska vara!

...men jag röstar ändå på att vi lägger in en nätdel på kortet (om det blir nåt) för enkelhetens skull

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/10/05 :  10:17:42  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Håller med dig Fuling. Tycker dina idéer verkar befogade. Bias-switchen vore ypperlig för snåla DIYare som mig själv.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000