HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Virtuell dipol, funkar det?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lum
Member

85 Posts

Posted - 2006/10/04 :  02:59:31  Show Profile Send lum a Private Message
Jag är ganska ny på området, och kanske så har jag missat någon viktig detalj, men borde det inte gå att fejka en dipolfunktion genom att ha bakåtriktade elemnt utöver de vanliga i säg en sluten låda. Genom att justera fasen borde man kunna återskapa dipolfunktionen eller?

Anledningen till at jag undrar är Jordans nya element och hur de bör byggas in i en sluten låda. Jag är väldigt sugen på dipoler.

Kanske det t.o.m. skulle gå att fördröja det bakåtriktade elementet så att "dipolen" skulle kunna sättas närmare en vägg?

Close the world. Open the nExt.

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2006/10/04 :  11:06:58  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message
Menar du att ha det bakre elementet med korgen utåt och båda elementen i fas det låter som nått jag aldrig sett borde kallas Isobarik Dipol. Vore kanske bättre att ha det bakre elementet vänt rätt väg och spela ur fas det är väl det som kallas bipolärt typ mirage och liknande.Men bygg och prova.

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/10/04 :  12:03:18  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Nej man spelar väl i fas, annars har ju lådan(förutsatt att det är en vanlig låda) ingen större verkan alls, det blir bara lite mer förluster mot att bygga dipol.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

lum
Member

85 Posts

Posted - 2006/10/04 :  13:20:28  Show Profile Send lum a Private Message
Tänkte mer att man ha två identiska slutna lådor ihopbyggda till en. var den ena skjuter bakåt. Inte isobarik.

Grejen är at elementtillverkaren råder en att använda slutna lådor för att inte skada elementen. Men jag skulle hemskt görna villja prova dipolljud med dem.

Det här går bland annat at läsa: IMPORTANT NOTICE
The JXr 6HD is an advanced audio driver with a single mechanical suspension. This concept allows system designers to vary the operating frequency (Fo) of the driver without the use of a crossover. We strongly recommend the use of sealed box designs which allow the driver to make use of the air volume to act as a damping force to control the lower frequency response. Since the design has no secondary damping mechanism, it can be overdriven more easily than conventional drivers. If drivers are subjected to extreme low (below 100Hz)at higher power levels can result in excessive oscillation risking damage to the coil assembly. The Warranty WILL be void if damage to the coil assembly is found while investigating a claim.

Edited by - lum on 2006/10/04 13:27:54
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/10/04 :  13:40:46  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det finns ju några varianter på högtalare som använder bakåtriktade element.

Dessa spelade bra på Hifi News Show 2006
http://bildarkiv.hififorum.nu/f95toli/hifinewsshow2006/chord5.jpg

(se min bildtråd).

Det är En Wilson-Benesch Chimera. Dock ingen dipol.
Go to Top of Page

lum
Member

85 Posts

Posted - 2006/10/04 :  13:50:09  Show Profile Send lum a Private Message
Tänkte mer typ sånahär limmade rygg i rygg: http://diyparadise.com/blogs/2006/10/02/jordan-jxr-6hd-is-singing/

Med lite fördröjning och fasvändning borde väl man kunna få dem att spela som om det var ett element? Så när element fram slår ut så slår element bak in. Efter den tiden det tar ljudvågen att flytta avståndet mellan elementen d.v.s.

Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/10/04 :  22:30:09  Show Profile Send Hasse a Private Message
Kul ide. Men... En fördel med di-pol är att elementet inte påverkas av refelxer och tryck innifrån lådan. den fördelen går du miste om.
En nackdel med dipoler är att låga frekvenser kortsluts. det problemet har du kvar. däremot kan komstruktionen ha andra fördelar.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

lum
Member

85 Posts

Posted - 2006/10/04 :  23:07:21  Show Profile Send lum a Private Message
Trycket från låda behövs ju för att dämpa up just de elementen. Som student har jag inte riktigt råd att prova (de redan ganska dyra) elementen i OB konstruktion. Inre reflexerna kan man nog minimera ganska bra med lite meck. Linkwitz Pluto verkar ju lyckass med det.

Tanken är att med lite tur få det öppna ljdet som dipoler ger, och jag tror att reflektionerna hör dit. Det kanske skulle gå att fördröja bakåt signalen lite till och på de sättet få ett dipolljud med högtalare som gå att ställa närma en vägg?

För övrigt vad tror ni om möjligheterna med att köra Jordan JXr 6HD i annat än just stängd låda?

Edited by - lum on 2006/10/04 23:13:35
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2006/10/05 :  07:59:58  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message
Menar elektrisk fas

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det

Edited by - BuffaloBengt on 2006/10/05 08:01:04
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000