HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Dämpa bort utsläckning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2002/11/16 :  09:43:25  Show Profile Send danielbas a Private Message
En styck undran från en icke-akustiker:

När det skrivits om dämppaneler tidigare har det mest handlat om att dämpa de stående vågor i rummet som orsakar resonanser vid vissa frekvenser. Men om rummet orsakar utsläckning vid en viss frekvens, borde inte en massabsorbent avstämd för denna frekvens även hämma utsläckningen? Det borde ju kvitta om man den stående vågen man dämpar orsakar resonans eller utsläckning, eller?

Kollar man på t ex http://www.fastaudio.de/text.asp?ReqURL=fadel.asp och skriver in de rumsmått som min nya tilltänkta lägenhet har (L=4.90, B=5.30, H=2.40) ger det en STOR utsläckning mellan c:a 40-60 Hz. Om inte detta går att avhjälpa ser det rent katastrofalt illa ut...

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/11/16 :  10:44:22  Show Profile Send n/a a Private Message
Vad har du för högtalare, och har du några särskilda möbleringskrav?

Edited by - n/a on 2002/11/16 11:03:11
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2002/11/16 :  11:13:55  Show Profile Send danielbas a Private Message
quote:
Originally posted by Dahlberg

Vad har du för högtalare, och har du några särskilda möbleringskrav?

Har ett par Acoustic Energy AE2 (alltså inte med i listan på www.fastaudio.de men dippen vid 40-60Hz är ju oberoende av högtalare i stort sett).
Möbleringskrav finns tyvärr... Har ritat upp det tänkta rummet på http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=4843
Det behöver se ut ganska exakt som på bilden pga surroundanläggning.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/11/16 :  11:51:59  Show Profile Send n/a a Private Message
Du behöver inte vara så orolig. Både rummet och din uppställning är ganska osymetriska så eventuella oregelbundenheter kommer att ta ut varandra. Jag tycker att det ser vettigt ut. Det du gör med absorbenter är att du sänker efterklangstiden och att göra det i basen kräver en del. Det behöver inte innebära att frekvensgången blir särskilt mycket bättre men den kortare klangen gör att basen får bättre definition, det går även att se i programmet om du lägger till eller tar bort absorbenter. Du får nog prova att ställa upp grejerna som du vill ha dom och hoppas på det bästa. Om du då fortfarande saknar registret upp till 60hz så går det alltid att skaffa en sub och ställa den på något bra ställe. Om vi förutsätter att simuleringarna stämmer så ser vid vänster sida av stereon OK ut.
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2002/11/16 :  12:09:06  Show Profile Send danielbas a Private Message
quote:
Originally posted by Dahlberg

Du behöver inte vara så orolig. Både rummet och din uppställning är ganska osymetriska så eventuella oregelbundenheter kommer att ta ut varandra. Jag tycker att det ser vettigt ut. Det du gör med absorbenter är att du sänker efterklangstiden och att göra det i basen kräver en del. Det behöver inte innebära att frekvensgången blir särskilt mycket bättre men den kortare klangen gör att basen får bättre definition, det går även att se i programmet om du lägger till eller tar bort absorbenter. Du får nog prova att ställa upp grejerna som du vill ha dom och hoppas på det bästa. Om du då fortfarande saknar registret upp till 60hz så går det alltid att skaffa en sub och ställa den på något bra ställe. Om vi förutsätter att simuleringarna stämmer så ser vid vänster sida av stereon OK ut.

OK. Tackar så mycket!
Men är det vettigaste att anpassa en massabsorbent (av det slag du gett förslag på tidigare) till utsläckningsfrekvensen eller till en eventuell förstärkt resonans?

En sub ska det bli i vilket fall (pga hemmabio som sagt), jag vill helst hitta en tillräckligt bra och snabb så att den går att integrera med fronthögtalarna vid tvåkanalslyssning också. Men det borde ju inte vara ett större problem, jag har inget behov av att spela svinhögt utan bara försöka få en jämn övergång mellan sub och frontar så att subben fyller ut där frontarna slutar. Har kikat lite på bl a REL Strata.
Går den att placera bra i hörnet vore det dessutom kanon, där är den troligen minst synlig! Jag antar att du menar i hörnet med "vänster sida av stereon" eller?

Edited by - danielbas on 2002/11/16 12:13:42
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/11/16 :  13:27:35  Show Profile Send n/a a Private Message
-Men är det vettigaste att anpassa en massabsorbent (av det slag du gett förslag på tidigare) till utsläckningsfrekvensen eller till en eventuell förstärkt resonans?

-Dom tidigare beskrivna absorbenterna riktar sig inte mot någon specifik frekvens utan mot hela basområdet(upp till ca:250hz). Det ser jag som en fördel eftersom att efterklangstiden är densamma i hela basområdet och det är efterklangen som skall åtgärdas.
Om du vill sikta in dig på en särskild frekvens så måste du använda en helmholtzkonstruktion, antingen med borrade hål eller ett spaltsystem tillsammans med isolering och lite andra grejor. Dom blir effektivare vid den specifika frekvensen men i stället väldigt smalbandiga. Går iofs att göra dom bredbandigare också. Stora problem med frekvensgången ordnas med uppställning av högtalarna eller med aktiv hjälp. Om man använder någon typ av EQ så skall man dock akta sig för att försöka kompensera bort stora dippar. Det är effektkrävande och kan i värsta fall köra sönder högtalarna.

-En sub ska det bli i vilket fall (pga hemmabio som sagt.Går den att placera bra i hörnet vore det dessutom kanon, där är den troligen minst synlig! Jag antar att du menar i hörnet med "vänster sida av stereon" eller?

-Nej, tyvärr. Det var till vänster om stereomöbeln sett från köket. Men hörnet funkar säkert bra det också.

Edited by - n/a on 2002/11/16 13:29:19
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2002/11/16 :  18:23:45  Show Profile Send danielbas a Private Message
quote:
Originally posted by Dahlberg

Dom tidigare beskrivna absorbenterna riktar sig inte mot någon specifik frekvens utan mot hela basområdet(upp till ca:250hz). Det ser jag som en fördel eftersom att efterklangstiden är densamma i hela basområdet och det är efterklangen som skall åtgärdas.
Om du vill sikta in dig på en särskild frekvens så måste du använda en helmholtzkonstruktion, antingen med borrade hål eller ett spaltsystem tillsammans med isolering och lite andra grejor. Dom blir effektivare vid den specifika frekvensen men i stället väldigt smalbandiga. Går iofs att göra dom bredbandigare också.
Aha, hade fått för mig att det var lite tvärtom. Dvs att en massabsorbent dämpar ganska smalt kring en given frekvens men kan göra detta lågt ner i frekvens, medan en Helmholtz dämpar bredare men inte lika djupt. Bara att läsa på igen... Finns det ingen akustikkurs för hobbybyggare att skriva in sig på?

En fråga förresten som poppat upp är om man tänker sig en panel som beskrivits innan med plywood t ex, luftspalt och gullfiber, ska man även ha en luftspalt bakom gullfibern mot väggen? Det verkar finnas lösningar med både och. Isåfall hur bred gör man denna?
I formeln f=60/sqrt(m x d) [Hz] är väl d bredden på det totala utrymmet bakom plywoodskivan, alltså inkl gullfiber, eller? Dvs detta utrymme ska isåfall delas upp på luftspalt, gullfiber, luftspalt?
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/11/16 :  18:27:37  Show Profile Send celef a Private Message
Dämpningen i en Helmholtz ökar dess bandbredd men sänker dess Q eller "effektivitet".

sound pollution
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/11/16 :  19:34:52  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by danielbas

quote:
Originally posted by Dahlberg

Dom tidigare beskrivna absorbenterna riktar sig inte mot någon specifik frekvens utan mot hela basområdet(upp till ca:250hz). Det ser jag som en fördel eftersom att efterklangstiden är densamma i hela basområdet och det är efterklangen som skall åtgärdas.
Om du vill sikta in dig på en särskild frekvens så måste du använda en helmholtzkonstruktion, antingen med borrade hål eller ett spaltsystem tillsammans med isolering och lite andra grejor. Dom blir effektivare vid den specifika frekvensen men i stället väldigt smalbandiga. Går iofs att göra dom bredbandigare också.
Aha, hade fått för mig att det var lite tvärtom. Dvs att en massabsorbent dämpar ganska smalt kring en given frekvens men kan göra detta lågt ner i frekvens, medan en Helmholtz dämpar bredare men inte lika djupt. Bara att läsa på igen... Finns det ingen akustikkurs för hobbybyggare att skriva in sig på?

En fråga förresten som poppat upp är om man tänker sig en panel som beskrivits innan med plywood t ex, luftspalt och gullfiber, ska man även ha en luftspalt bakom gullfibern mot väggen? Det verkar finnas lösningar med både och. Isåfall hur bred gör man denna?
I formeln f=60/sqrt(m x d) [Hz] är väl d bredden på det totala utrymmet bakom plywoodskivan, alltså inkl gullfiber, eller? Dvs detta utrymme ska isåfall delas upp på luftspalt, gullfiber, luftspalt?



Alldeles riktigt.
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2002/11/16 :  20:07:52  Show Profile Send danielbas a Private Message
Så man kan fästa gullfibern ungefär i mitten bara av utrymmet bakom plywoodskivan? Förhållandet mellan luftspalterna framför resp bakom gullfibern har inte så stor betydelse?

I ett totalt utrymme på kring 10-12 cm bakom plywood, hur tjock "gullfiberskiva" är lagom ungefär? Kan ej standardmåtten...
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/11/16 :  21:41:29  Show Profile Send n/a a Private Message
Rockwool har en vanlig väggisolerskiva som är 45mm tjock det borde fungera alldeles utmärkt. Det bästa är om du kan få isoleringen en bit ifrån både vägg och membran men den får inte ta i membranet, då försämras funktionen. Lycka till.
Go to Top of Page

danielbas
Member

209 Posts

Posted - 2002/11/16 :  22:49:26  Show Profile Send danielbas a Private Message
quote:
Originally posted by Dahlberg

Rockwool har en vanlig väggisolerskiva som är 45mm tjock det borde fungera alldeles utmärkt. Det bästa är om du kan få isoleringen en bit ifrån både vägg och membran men den får inte ta i membranet, då försämras funktionen. Lycka till.

Tackar för all hjälp Dahlberg! Lycka till själv med dina stålmembran.
Ska sluta tjata om dämppaneler nu på ett tag... Har nog fått all info som behövs för att börja skissa. Men jag återkommer säkerligen med fler frågor när bygget satt igång!
Billig handbok du har där förresten med alla siffror och formler, såg ett pris på nätet...
Nu är det hög tid för ytterligare en skvätt vin!
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/11/16 :  22:52:58  Show Profile Send n/a a Private Message
Boken om det är den här du menar "Handbook for soundengineers" finns på biblioteket här i Umeå. Du kan väl kolla där du bor, vem vet dom kanske har den också.
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2002/11/17 :  12:56:12  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Jag har nog liiite värre rum än dig...

knappa in;

längd: 4.1m
bredd: 4.41
höjd: 2.46

Men har en skinnsoffgrupp mm, ett väldigt mublerat rum, så det kanske inte är så påverkat.

Kan knåpa ihop en bild-skiss.

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

rav215
Starting Member

10 Posts

Posted - 2002/11/19 :  11:51:48  Show Profile Send rav215 a Private Message
Hur förändras den ovan nämnda dämppanelen om plywoodskivan är hålad och ska ramen till hela paketet ligga dikt an mot vägg?

"En billig hobby är ingen riktig hobby"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000