Author |
Topic |
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2006/10/01 : 12:52:40
|
Jag är en knäckt man.
Efter att ha slutfört mitt ombyggnadsprojekt av lyssningsrummet, med syfte att få luft bakom lyssningspositionen, för att förbättra återgivningen av registren från mellan och uppåt, visar det sig att den största förändringen blev att basen inte längre hörs från lyssningspositionen! Det konstiga är att kurvan ser ut så här: http://bildarkiv.hififorum.nu/miaber/kurva2 Ser inte alls ut att falla av för tidigt. Hur kan det komma sig att det jag hör, inte alls är det jag ser vid uppmätning? Tidigare, innan ombyggnaden, upplevde jag inte alls basen bumlig eller för kraftig. Inte heller för svag. Jag kommer nu att krypa ihop och lägga mig i fosterställning, för att försöka släpa mig till datorn något senare för att se om någon kan hjälpa mig ur detta krisläge. |
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098 |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2006/10/01 : 12:57:39
|
Har du en motsvarande mätning från innan ombyggnationen? Den vill jag gärna se...
Kan du testa med 16 mm spånskiva och täcka för utrymmet som du nyss frilagt? Lyssa! Låter det då annorlunda? Är basen tillbaka? Mäter det annorlunda?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2006/10/01 : 13:40:45
|
Miaber, har du använt kompenseringsfunktionen i din behringer eller är det där innan mätning? Om du har använt behringern för att "fixa till en rak respons" gör om mätningen bara för att vara säker. kolla också att om den vill höja något, att du dämpar hela utsignalen via "util -> gain offset" lika mycket. Du kan få digital klipping annars, jag har fått det, men det borde du höra. Jag gissar vilt här, hoppas du får det löst. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2006/10/01 : 13:41:30
|
Jo en sak till, slå på "room compensation" när du gör mätningen, annars tycker jag att det blir ett för "baslätt" ljud. |
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2006/10/01 : 20:27:48
|
Vad har du för högtalare? Hör du dom nu som de gentligen låter?
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2006/10/01 : 20:48:40
|
Såg lite bilder och gissar att dina stående vågor har flyttat på sig som följd av ombyggnaden = du måste flytta högtalarna lite för att kompensera. Varning - var systematisk så går det bra och mät så du kan hitta tillbaka till bästa platsen.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2006/10/01 : 22:56:11
|
Engelholmaudio: Nej. Jag har inte någon bild på kurvan innan, men den skall sett något liknande ut. Jo. Hyra släp och åka till byggvaruhuset och köpa spånplattor för att sätta igen allt jobb. Det är sista nödlösningen. Absolut.
Claes Ireland: Kurvan är efter kompensering (med room compensation) +9 vid 20 -1 till -4 db vid 25-50 +6 vid 63 + 12 vid 80(!) sedan ganska flat.
Micke Y: JBL2235 upp till 320 Hz. DIY stämda till 35 Hz. Flyttade högtalarna något närmre bakväggen och det blev faktiskt bättre. Kommer att jobba med att flytta runt ett tag, men det är jäkligt bökigt. Dom väger ca 60 kg styck och står på pads.
Tack för tipsen. Om någon har andra ideer tas dom tacksamt emot.
|
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2006/10/02 : 02:25:56
|
Då måste du sänka eqns gain lika mycket som din maxhöjning, alltså 12db. Det klipper annars vid 80 hz om det finns en ton som har 80 hz komponent, som är starkare än -12db relativt full nivå. Förstår du hur jag menar? Resultatet blir att en 80 hz ton annars vid full nivå, är -12 db mot vad den ska vara, då förstår jag att du inte tycker du har bas. Så, vrid ner gainen som jag skrev ovan, till -12db och se om det gör skillnad. Runt 80 hz når du ofta full utstyrning på skivor. |
|
|
|
Sundström
Member
745 Posts |
Posted - 2006/10/02 : 09:14:11
|
Vart är alla enkla tumregler? Eller är de använda redan?
1. Att ha högtalaren en femtedel ut i rummet. Om rummet är 10 meter ska man ha högtalarelementet 2 meter från bakväggen.
2. Använda en sub från lyssningspositionen för att höra vart högtalarna ska stå. De ska stå där basen hörs bäst.
3. Stoppa stående vågor med oregelbunden bakvägg. Jag kör med spoiler och bokhyllor.
Borde finnas fler bra knep. |
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2006/10/02 : 19:18:04
|
Ja. Först och främst nollar jag 20-Hz regleringen. Jag kan mentalt hantera ett dropp på 9 dB vid 20 Hz. Värre är vid 80-100 Hz. Där vill jag absolut inte ha en regel på +12 dB. Måste rumskorrigeras! Jag har flyttat runt högtalarna, både i X och Z led (inte ännu Y-led). Från 1/10 av rummet från bakvägg till 1/3, och i sidled mellan 0 och 80 cm mot vägg. Jag kan som bäst minska dippen runt 80 Hz med ca 3 dB med förflyttningen. Helt otillräckligt.
När jag räknar på resonansfrekvenser har jag andra resonansfrekvensen vid 75 och 91 Hz, samt första för takhöjden vid 80 Hz. Detta borde rimligtvis vara boven i dramat. (snälla, håll med någon och trösta mig, tills det är löst). Kan detta fixas med tubetraps? Skall jag isåfall ställa en bakom varje högtalare med samma längd? Är det bäst att kompromissa med två rör för ex-vis 77 Hz och lite mer stoppning, som täcker både 77 och 80 Hz, eller skall jag göra ett rör för varje frekvens?
Hur mycket kan en rejält oregelbunden bakvägg hjälpa?
Många frågor, men min förtvivlan är stor. |
Edited by - miaber on 2006/10/02 19:18:54 |
|
|
miaber
Member
1345 Posts |
Posted - 2006/10/08 : 19:30:12
|
Tack esl. Efter att ha satt in Mr 76 Hz, blir föreslagen höjning vid 80 Hz på rumskorrigeringen på ultracurven, istället för +12 dB, endast... Ja, jag tror det knappt själv, men skillnaden hörs markant. Svaret under bilden på Mr 76 Hz innan styling.
+5dB!! Jag trodde denna typ av akustikreglering kunde klara kanske 1-3 dB. Nu fortsätter det med pipor för dom andra måtten på rummet. Nu finns det definitivt hopp. |
|
|
|
Topic |
|