HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur låter SACD och DVD-Audio på en Lexicon RT-10?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2006/09/30 :  17:48:23  Show Profile Send Skurt a Private Message
Ok, se om jag kan förklara hur det ligger till och vad jag vill åstadkomma med ett nytt inköp. Frågan gränsar väl till hemmabio men det jag är mest intresserad av 2-kanalsljudet så skriver jag inlägget här, moderatorer har frihet att flytta inlägget om ni anser att det passar bättre under hemmabio.

Just nu har jag en 2-kanals anläggning som jag är mycket nöjd med. Prioriteten har alltid legat på musiken men jag har så smått börjat närma mig hemmabioinriktningen. Prioriteten kommer alltid ligga på musik i stereoläge så målet är att få så mycket hemmabio det går utan att kompromissa med musik i stereoläge. I dagsläget kör jag cd från en Sonic Frontiers SFT-1 transport och SFP-3 D/A-omvandlare (når nästan upp till min skivspelare: Goldmund/AirTangent/Zyx, dvs den låter bra) till mitt slutsteg McIntosh MC2500 (kan reglera volym på slutsteget) och vidare till högtalarna McIntosh XRT-22. Jag körde tidigare med ett McIntosh C35 försteg, men kör nu utan då det lät bättre utan försteg. Jag köpte för ca ett år sedan en projektor, Hitachi PJ-TX100, som jag kör direkt på en vit väg med hyggligt resultat. Just nu har jag en billig Denver DVD-spelare som är kopplad digitalt till SFP-3an (PCM) och via komponent till ett Holo3DGraph-kort i datorn och vidare till projektorn.

Målet är ett 4.0-system med bättre bild kan man väl säga, samtidigt som mångsidighet och estetik spelar en roll. En bit på vägen, och det som är mest aktuellt för tillfället, är ett inköp av en ny DVD-spelare, kravet är möjlighet till SDI-utgång för att koppla till Holo3DGraph-kortet. Jag har kommit fram till att man skulle kunna slå flera flugor i en smäll genom att köpa en DVD-spelare som dessutom kan spela SACD (och ev. DVD-audio) men även fungera som surround-försteg/processor. Så min första fråga är vad tror ni om en Lexicon RT-10 med SDI-utgång? Hur kommer SACD och DVD-A låta mot CDn tror ni? Hur kommer den fungera som surroundprocessor (om jag förstått saken rätt så kan man ställa in antal högtalare, styra över basen på frontarna, reglera volym, osv. via RT-10an)?

Anledningen till att RT-10an är aktuell är att jag kan få tag på en MED installerad SDI-utgång för ett överkomligt pris. Om RT-10an inte kan mäta sig med CDn vad gäller SACD och DVD-A så är ett alternativ att köpa ett rent hemmabioförsteg och en billigare DVD som man kan montera en SDI-utgång på. Kravet är dock att hemmabioförsteget inte försämrar ljudet vid 2-kanalslyssning! Har ni isåfall några förslag på begagnat/nytt hemmabioförsteg för upp till 20 000:-, men ju billigare desto bättre? Har tittat lite på äldre EAD-försteg (bl.a. TheaterMaster Ovation) som ska låta väldigt bra vid två-kanalslyssning

Jag börjar tröttna på att leka försteg när man manuellt ska byta mellan DACen (förmedlar CD-, DVD-, dator- och digitalbox-ljud) och skivspelaren, men kan nog stå ut ett litet tag till. Men i slutändan är det dock för jobbigt så i vilket fall kommer jag i framtiden att försöka hitta ett försteg. Om jag köper DVDn och kan använda den som hemmabioförsteg så är det mer aktuellt att köpa ett rent stereoförsteg. Har ni några förslag där för upp till 20 000:-, även här ju billigare desto bättre? Funderat lite på ett Audio Research-försteg, hur tror ni dom mäter sig med C35an?

I dagsläget har jag inga bakkanaler och inget slutsteg att driva dem med, men som sagt det är tänkt att tillkomma senare. Eventuellt kan jag få tag på ett par aktiva Quested studiomonitorer som bakkanaler, det vore mumma

Tack för all hjälp i förhand!
Erik

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/09/30 :  18:02:29  Show Profile Send ryst a Private Message
Är inte RT-10:an bara en förklädd Pioneer 747?

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2006/09/30 :  19:02:20  Show Profile Send Skurt a Private Message
quote:
Är inte RT-10:an bara en förklädd Pioneer 747?


Ingen aning

-Hur ska jag veta vad jag har tänkt förrän jag har hört vad jag har sagt?

Edited by - Skurt on 2006/09/30 19:02:55
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000