Author |
Topic |
|
Akkelis Audio
Member
1026 Posts |
Posted - 2006/09/30 : 09:25:28
|
Jag har bestämt mig för att byta mobiltelefon och den nya telefonen skall vara en så kallad ”smartphone”. Jag vill ha möjlighet att ha prislistor, produktinformation mm med mig i telefonen. Jag vill också kunna kolla mail via telefonen och ibland kunna surfa och kolla in senaste nytt på tex hififorum.nu. Efter att ha sållat bort alternativen från HP och Nokia av olika anledningar (storlek)samt Sony-Ericsson P990 och HTC Tytn pga priset återstår två kandidater, Qtek/HTC S200 och Sony-Ericsson M600i
Qtek S200 har w-lan så att jag kan koppla upp mig på trådlöst lan hemma, på McDonalds mm men inte 3G. Ericsson har 3G som gör att surfing via mobinätet är avsevärt snabbare men den har inte w-lan. Någon som har någon tanke om vilken jag bör välja och varför?
|
www.akkelisaudio.com |
|
10
Member
732 Posts |
Posted - 2006/10/01 : 20:35:32
|
Personligen skulle jag hellre ha 3G än WLAN, men det beror ju på att jag rätt sällan har tillgång till trådlöst nät. Hemma och på kontoret där jag har det, är det ju inga problem att koppla upp mobilen via blue tooth eller sladd och surfar gör jag rätt mycket hellre på en riktig dator om jag kan välja.
Lite lustigt är att jag precis är på gång att byta min gamla trotjänare, en Qtek S100, mot en SE M600i. Anledningen är mest att SE:n är nättare till formatet. Jobbar man mycket med Office-dokument kan eventuellt Windows Mobile vara bättre än UIQ/Symbian (har inte testat), men jag som mest hanterar mejl, kalender och kontakter lär ska klara mig lika bra med SE:n.
Dock, ska jag vara ärlig tror jag båda telefonerna är riktigt bra val i billiga smartphone-klassen, så du blir nog nöjd med vilken som. |
|
|
labrat
Member
394 Posts |
Posted - 2006/10/01 : 21:04:24
|
Jag säger tvärtom, men då primärt eftersom jag oftare rör mig i en miljö med tillgång till WLAN. För e-post och snabb sökning efter något via internet fungerar ju tom GPRS bra. Åandrasidan är väl skärmen på M600 inte speciellt stor och duger inte till så mycket annat än just minimal surfning och epost så då kanske 3G räcker gott och väl..
|
Sandoz in the rain |
|
|
guldfisk
Semesterfirare
899 Posts |
Posted - 2006/10/01 : 22:22:25
|
Jag kommer antagligen att skaffa en Nokia E50. Den har varken 3G eller WLAN, men är billig (3000 kr) och framför allt kompakt (läs: tunn). Tjocka telefoner är ett riktigt straff. |
...perspektiv... . |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2006/10/02 : 17:54:13
|
3G helt klart. Jag hade samma val nyligen, valde mellan n80 och k800i. N80 har wlan och 3g, k800i bara 3G. Har inte saknat wlan en sekund, får bra fart via 3g. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
10
Member
732 Posts |
Posted - 2006/10/02 : 20:36:21
|
quote: Jag kommer antagligen att skaffa en Nokia E50. Den har varken 3G eller WLAN, men är billig (3000 kr) och framför allt kompakt (läs: tunn). Tjocka telefoner är ett riktigt straff.
Om det är tjockleken som är viktig, vet du väl att M600i är tunnare än E50! |
|
|
guldfisk
Semesterfirare
899 Posts |
Posted - 2006/10/02 : 21:45:59
|
Jag jämförde dem idag. E50 är ungefär som M600i i tjockaste delen och tunnare nedtill. Hursomhelst, Samsung X820 - den är tunn!
Det jag inte riktigt gillar med smartphones är att de kan vara lite sega i gränssnittet. E50 var inte blixtsnabb och en vän till mig klagade över att M600i var lite långsam ibland. |
...perspektiv... . |
|
|
manticore_mantra
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2006/10/03 : 11:54:36
|
Jag har en M600i och jag är grymt nöjd. Har aldrig saknat wlan. Det kostar ju knappt någonting att kolla mail och den är inte så pass stor så man vill sitta och surfa på tunga sidor ändå. Tycker inte att den är speciellt slö,finns dock en sak jag tycker är lite dålig och det är att så fort du öppnar något så ligger det öppet (tex web,kontakter,mail program)och även om man går ur det programet så ligger det öppet tills man går in i en menu och stänger det. Det blir snabbt en 4-5 program som ligger öppna och då kan den vara väldigt slö om man försöker öppna något större program (typ web läsaren). Men man vänjer sig ganska snabbt att stänga ner alla öppna program. Måste också tillägga att det är väldigt skönt om man reser mycket som jag gör att slänga in några dvd filmer och titta på när man får tråkigt. Qucikoffice funkar utmärkt för word och excel filer och även pdf... |
|
|
Akkelis Audio
Member
1026 Posts |
Posted - 2006/10/04 : 09:29:55
|
Tack för era synpunkter. Jag har alltmer börjat svänga över mot Sony-Ericsson P990i trots att den är dyrare. Den telefonen kan ju allt, har både w-lan och 3G men också kamera och RDS radio. Den kostar en dryg tusenlapp med än 600i men om jag har den i 2-3 år så är ju det är ringa kostnadsökning. Det "tråkiga" är att det kommer nya modeller hela tiden från olika tillverkare så utbudet och valet blir allt svårare. |
www.akkelisaudio.com |
|
|
guldfisk
Semesterfirare
899 Posts |
Posted - 2006/10/04 : 09:46:54
|
Mitt samvete bjuder mig i så fall att påpeka att The Register fann p990i väldigt ogenomarbetad i sitt test. |
...perspektiv... . |
|
|
labrat
Member
394 Posts |
Posted - 2006/10/04 : 09:56:52
|
Jag var också nyfiken på P990i när den kom, men eftersom den fick ljummen kritik tyckte jag Nokia E61 verkade vara ett trevligare alternativ. QWERTY-tangentbord, 3G/WLAN och det mesta man kan tänkas behöva. Verkar vara riktigt sjysst och har fått många bra recensioner.
|
Sandoz in the rain |
|
|
Akkelis Audio
Member
1026 Posts |
Posted - 2006/10/04 : 10:44:58
|
Läste recensionen du länkade till Guldfisk. Intresant, egentligen en bra telefon men med buggar både högt och lågt. Frågan är om dessa buggar är borta ur nyare utgåvor av 990. Däremot höjde de HTC Tytn till skyarna men det är ytterligare 1000 kr.... |
www.akkelisaudio.com |
|
|
Akkelis Audio
Member
1026 Posts |
Posted - 2006/10/09 : 11:55:14
|
Nu är en telefon inhandlad. Det blev en Ericsson M600i. Jag gick tillbaks till ursprungstanken, varför jag skulle byta telefon. Det var ju för att kunna läsa mail och ha tillgång till prislistor och kundregister. Sedan blir det så då man börjar sondera marknaden att om man lägger på 500 kr så får man det, för ytterligare 500 kr även detta, osv, osv, och till slut så är telefonen dubbelt så dyr som då man började se sig omkring.
Ericsson M600i har 3G för snabb dataöverföring, den kan läsa och jobba med Excel, Word, Powepoint och pdf filer. Den har ett tangenbord som går att använda till att skriva med om man inte fördrar att använda pennan och den har Mp3 spelare och mediaspelare. Slutligen så är den är fortfarande relativt liten så den är inte besvärlig att bära omkring på. Jag tror detta blir jättebra då jag lärt mig den. (fick bara manualen på finska)
|
www.akkelisaudio.com |
|
|
K-man
Member
795 Posts |
Posted - 2006/10/09 : 12:39:27
|
...då får du börja med att gå en snabbkurs i Finska Stefan!
\\K-man |
|
|
guldfisk
Semesterfirare
899 Posts |
Posted - 2006/10/12 : 00:11:04
|
Själv skaffade jag just en Nokia E50. Den känns härligt välbyggd, om än lite tung. Instruktionsboken sög fett. Det fanns ingen lista på vilka saker som skulle följa med i kartongen och ingenstans fanns någon bild med beskrivning av vad de olika knapparna gjorde (i den engelska version som jag laddade ned fanns det en bild).
Hittills har telefonen funkat tillfredsställande. Gränssnittet är tyvärr lite segt ibland och det krävs ofta en-två knapptryckningar för mycket - som det känns - för att välja och starta olika saker. Slutligen undrar jag varför telefonboken listar åäö bland a och o (t ex Anna, Åsa, Axel), fastän jag har valt svenska som menyspråk? |
...perspektiv... . |
|
|
|
Topic |
|