Strax innan de stängde ramlade jag in i en hifi-butik av en tillfällighet. De höll på med att demonstrera skillnaden mellan CD och SADC. Det gick så hastigt så jag glömde att kolla exakt märke men det var en Pioneer för 16 tusen, antagligen 747 A. SACD lät litet lugnare och naturligare men CD mera detaljerat. Säljaren menade att CD lät klart bättre och två killar som var inne i butiken höll med. Han framhöll dock att de gick på olika förstärkare, men samma högtalare i 25 tkr klassen. Den förstärkare SACD var kopplad till var en multikanal. Jag har knappt någon erfarenhet av dem men när jag kom hem kollade jag i Stereoplays listor. Det visade sig att de flesta multikanal har en kvalitet på CD (det stod så men jag antar att de menar tvåkanal) som motsvarar ungefär en förstärkare för tre tusen. Sedan kan den ha varit ungefär lika dyr som den förstärkare som användes till CD. Så det blev som att lyssna till en spelare för 16 tusen i ett par dyra högtalare drivna av en förstärkare för tre tusen. Antagligen med en halvtaskig kabel. Inte konstigt att det saknades en del i detaljer och dynamik. Fick också ett intryck av att de fått in SACD alldeldes nyligen och har ingen aning om den var inbränd. Trots detta vill jag inte säga att CDn vann. Denna tyckte jag hade inslag av hårdhet som jag upplevde som distortion jämfört med min egen anläggning. Säljaren sade dock att det inte fanns någon distortion i återgivningen! Slutsats: man blir inte klokare av tillfällig lyssning i butik. Om jag får tid i morgon går jag kanske tillbaka och ber dem koppla upp SACDn på en bra förstärkare.
Jag har ibland funderat på en liknande aspekt av butikslyssning i just fältet kombination av apparatur. I ditt fall var det ju "orättvist" med en budget-tvåkanalare till SACD:n, men hur rätt är det att jämföra med samma stärkare? Framför allt har jag funderat på det när jag lyssnat på flera högtalare som varit kopplade på en sån där "multiväljare" (vad det nu kan heta på fackspråk). För en rättvis bild har man då haft samma stärkare till alla högtalare, vilket ju kommer att förfördela vissa högtalare i förhålande till andra. För att inte tala om lurigheten av att hötalarna har olika känslighet - Volym är jädrigt lurigt. Och detsamma gäller ju vad det än är man testar för prylar, vissa kombinationer är bättre än andra, därmed inget sagt om de enskilda komponenterna. Ja, var allt detta skulle leda vet jag inte, men det kändes som att denna fundering hörde hemma här.
Var och kollade på en Wadia 301:a i en butik i går och försäljaren tyckte att vi skulle lyssna RIKTIGT högt för att höra hur bra den lät. Efter den 15 minuter (pallade inte mer) långa demo:n så sa han med ett stort smajl att han hade lirat 110db högt.
Så trött man blir.
Detta var ändå en av dom mera seriösa butikerna i min del av landet. Skulle det mot förmodan bli en Wadia så inköps den inte där i alla fall.