HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Eggleston
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/09/27 :  15:02:10  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Är det nån av medlemarna som har lyssnat på dom ? Det verkar vara ett relativt känt märke utomrikes.



http://www.egglestonworks.com

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2006/09/27 15:16:28

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2006/09/27 :  15:56:01  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Om jag inte misstar mig så har Albert Vonschweikert haft uppdrag från Egglestone att utveckla visa av deras högtalare. Jag har bara hört gott om dem, men själv aldrig haft möjlighet till lyssning.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/09/27 :  15:56:16  Show Profile Send Stickan a Private Message
Ser ut att kunna spela både snyggt och starkt!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/09/27 :  16:32:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Dom har lite roliga lösningar , talaren på bilden har 9 element , ett filterlöst mellanregister. Nån special lösning på lådlös design i mellanreg , granit beklädda sidor

Edit
Stavfel

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2006/09/27 16:48:15
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/09/27 :  16:57:44  Show Profile Send Stickan a Private Message
Massor med 12-tummare i basen+alla övriga element och 85db`s känslighet....vi snackar förstärkeri med POOOOOOWEEEEER till dessa monster!

Nästan 200kg styck......tja, bara o ringa Mayro när man skall ha in dem i huset.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.

Edited by - Stickan on 2006/09/27 16:58:37
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/09/27 :  17:15:25  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
jo det får mina nuvarande talare att bli rena lättviktare

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/09/27 :  18:48:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ingen som har lånat ett öra på dom ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2006/09/27 :  23:36:25  Show Profile Send DHT a Private Message
En av deras modeller (tror det var "Andra II") spelades på en mindre mässa på RC ljud&bild i Umeå för ett par år sedan. Drevs av ett par stora Halcro monoblock med en Muse CD-spelare som källa.

Var den klart dyraste anläggningen på mässan och ändå den som lät sämst i mina öron Men vet ju inte om det berodde på högtalarna eller något annat..
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/09/28 :  00:24:14  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Oups.......

Det bådar ju inte gott. Jag har iaf lyckats lokalisera en ägare i Svedala o med lite tur så blir det besök

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/09/28 :  00:24:16  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Lyssnade också på dom i den uppställning som DHT nämner och.....

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/09/28 :  01:13:05  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Kan ni berätta mer så e ni snälla , vad var det som gjorde att det lät illa ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2006/09/28 :  08:27:58  Show Profile Send IcedEarth a Private Message
quote:
Var den klart dyraste anläggningen på mässan och ändå den som lät sämst i mina öron Men vet ju inte om det berodde på högtalarna eller något annat..


Jo men sen hade den ju absolut sämsta platsen i butiken också. Spela rakt ut i butiken. Ihop tryckta i ett skyffe. Inget ställe jag skulle avgöra om en högtalare låter bra eller inte.

//rillo
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/09/28 :  11:45:25  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Nästan 200kg styck......tja, bara o ringa Mayro när man skall ha in dem i huset.



Kostar pizza det

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/09/28 :  11:54:54  Show Profile Send mayro a Private Message


Ser en del skriver dom lät dåligt i umeå... Ser även man spelade med Halcro.. Jag vet att "Ulf" här på forumet provade Halcro´s slutsteg.(Tror det va stora monoblocken) för nåt år sedan och han blev besviken på vad dom klarade och lät...... Så kanske låg "felet" där tillsammanbs med placeringen mer än i själva burkarna..

Så forska vidare du Johan.. Skall bli kul att höra dina intryck om dessa för vår breddgrad okända burkar om du får möjlighet att lyssna..


Sedan angående svårdrivna.. Där kan det ju vara så att dom INTE skriver ut "glädjesiffror utan dom som faktiskt gäller dom som står.... Jag tror många burkar står att dom skall vara lätta att handtera och verkligheten blir en annan..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2006/09/28 :  13:13:59  Show Profile Send DHT a Private Message
quote:
Kan ni berätta mer så e ni snälla , vad var det som gjorde att det lät illa ?


Tyckte det lät tråkigt på något svårbeskrivligt sätt. Platt, kliniskt och livlöst. Men har inte hört vare sig Eggleston eller Halcro tidigare så svårt att säga var felet låg men ingen lyckad kombination var det iaf
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2006/09/28 :  13:30:30  Show Profile Send DHT a Private Message
quote:
quote:Var den klart dyraste anläggningen på mässan och ändå den som lät sämst i mina öron Men vet ju inte om det berodde på högtalarna eller något annat..



Jo men sen hade den ju absolut sämsta platsen i butiken också. Spela rakt ut i butiken. Ihop tryckta i ett skyffe. Inget ställe jag skulle avgöra om en högtalare låter bra eller inte.


Mja, vet inte om de hade den sämsta platsen, var ju flera andra system som också stog uppställda på liknande sätt inne i butiken, däribland Audio Concepts system som ändå lät mycket bra..

Jag kan ju bara konstatera att jag inte gillade systemet. Sen vilken del i kedjan som ställde till det kan man ju bara spekulera i.

Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2006/09/28 :  13:44:44  Show Profile Send DHT a Private Message
quote:
Ser en del skriver dom lät dåligt i umeå... Ser även man spelade med Halcro.. Jag vet att "Ulf" här på forumet provade Halcro´s slutsteg.(Tror det va stora monoblocken) för nåt år sedan och han blev besviken på vad dom klarade och lät...... Så kanske låg "felet" där tillsammanbs med placeringen mer än i själva burkarna..

Jo kan ju mycket väl vara slutstegen som var största "boven", gissar nog på det själv faktiskt. Det lät iaf inte som typiska rumsproblem (bummel/vasshet/burkighet eller liknande).
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/09/28 :  20:37:25  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Hade gärna lyssnat på en uppställning mer "ute i butiken" typ där audio concept hade sina grejer. Har haft känslan av att det borde ha låtit bättre än det gjorde men.... Svårt att säga vad som felades men bra lät det inte. Det lät för övrigt bra från alla system som inte stod i nått bås eller i dom små rummen. Vill minnas att det stod nån inte allt för dyr canton och MG 1,6'or i motsatt hörn från AC (olika dagar). Den stora behållningen från den mässan var ändå Audio Artistry "Dvorak" (i ett liten rum dessutom)

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/09/28 :  22:49:12  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har hört dom två gånger under ganska lång tid. De har en tydlig höjning av basen kring 60-80 Hz som låter lite maffigt så där. Fett men inte neutralt. Annars verkade de spela kul som tusan men vädigt långt från vad Time´s system presterar.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/09/28 :  22:56:07  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Times setup är ju av lite annat mått

Nån som vet vad HiFistället ska ha för Usher D2 ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/09/29 :  11:09:35  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Jag har hört dom två gånger under ganska lång tid. De har en tydlig höjning av basen kring 60-80 Hz som låter lite maffigt så där. Fett men inte neutralt. Annars verkade de spela kul som tusan men vädigt långt från vad Time´s system presterar.
Detta intryck (?) bekräftas även precis av mätningarna i stereophile på Egglestone Andra 2. Alltså den andra Andra som också genomgått en del förändringar till det bättre i filtret jämfört med första modellen av Andra.
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2006/09/29 :  12:20:46  Show Profile Send Soulman a Private Message
quote:
Nån som vet vad HiFistället ska ha för Usher D2 ?



Sist jag var där (något halvår sedan iofs) skulle han ha 180 kkr har jag för mig. Men ring honom vetja!

Mvh
/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/09/29 :  13:51:06  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
He he he

ett par D2 tror jag inte att frugan hade gett godkännande för
Men vill man ha dynamik då är D2 rätt väg att gå

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2006/09/29 :  14:28:02  Show Profile Send Soulman a Private Message
:)
Tror att det hade blivit väldigt hårda förhandlingar innan jag hade fått släpa ett par D2 över tröskeln hemma. Misstänker att all diskning, städning, damning, matlagning, sängläggning av barn, tvättning och strykning hade hamnat på mig för en låååång tid framöver om jag skulle få igenom det.

Tyckte de lät riktigt d--la häftigt på Arken 2004.

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/09/29 :  16:29:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jo hon sa att det hade varit ok , jag ÄLSKAR min fru

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2006/09/29 :  16:42:09  Show Profile Send DHT a Private Message
quote:


quote:Jag har hört dom två gånger under ganska lång tid. De har en tydlig höjning av basen kring 60-80 Hz som låter lite maffigt så där. Fett men inte neutralt. Annars verkade de spela kul som tusan men vädigt långt från vad Time´s system presterar.

Detta intryck (?) bekräftas även precis av mätningarna i stereophile på Egglestone Andra 2. Alltså den andra Andra som också genomgått en del förändringar till det bättre i filtret jämfört med första modellen av Andra.


Aha. Det var kanske första modellen av Andra som spelades i Umeå då, tror det var ca 3 år sedan..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000