HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Signalkablar: Enkardeliga, dubbelskärmade
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/09/27 :  10:24:30  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Nå, efter att ha läst olika kabelrekommendationstrådar (bl a denna) och besökt diverse nätbutiker står jag lite villrådig.

Om man som jag INTE vill löda själv för att det är jobbigt eller för att man tror att resultatet blir dåligt går RG62, CT100 med flera alternativ bort.

Överkomlig signalkabel i butik (100-500 kr) tycks vara antingen enkardelig och enkelskärmad (typ Audioquest) ELLER flerkardelig och dubbelskärmad* (de flesta andra, utom flerkardeliga, enkelskärmade integsmodeller). Det verkar nästan bara vara Audioquest som tydligt anger att kabeln är enkardelig, så det har varit svårt att avgöra.

---

1. Vad är viktigast? (Gärna tekniska argument.)

2. Har någon hittat en modell under 500 kr som är både och?

3a. Är en billig dubbelskärmad 75-ohms koaxialkabel för digitalbruk (t ex från Clas Ohlson 32-4013) mer noggrant specificerad och utförd samt bättre avstörd än en billig "audio"-signalkabel av märke Clicktronic/Tara Labs/Qunex?

3b. Spelar 75/93 ohms impedans någon roll (0,5-1 m kabel)?

---

*I vissa fall kanske också semibalanserad med yttre skärmen ansluten endast i ena änden (se diskussion).

...perspektiv...
.

Edited by - guldfisk on 2006/09/27 14:55:43

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2006/09/27 :  13:28:35  Show Profile Send Patrik a Private Message
Det finns färdiga alternativ om du vill ha CT100. Se http://www.holographicaudio.com/kablar.html

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/09/27 :  14:50:49  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Tack, men prisspannet jag angav var 100-500 kr.*

Dubbelskärmat respektive enkardeligt finns ju redan från 75 kr - så förfärligt mycket mer borde inte kombinationen kosta.

*Kanske inte var glasklart, så jag gjorde nu ett förtydligande i fråga 2.

...perspektiv...
.

Edited by - guldfisk on 2006/09/27 14:55:00
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/09/27 :  23:17:02  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Ingen annan som kan hjälpa mig?

...perspektiv...
.

Edited by - guldfisk on 2006/09/27 23:17:28
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/09/28 :  07:47:19  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Kan det vara så att dina kriterier begränsar förslagen?

/M
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/09/28 :  09:10:25  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
3b. Spelar 75/93 ohms impedans någon roll (0,5-1 m kabel)?

För audiobruk, nej, för data och radio/TV ja. Impedansen är angiven för betydligt högre frekvenser än audioområdet (0-21000Hz).

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/09/28 :  13:48:13  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Kräsna kriterier? Det vore ju dj*****t konstigt om inte något företag kunde serietillverka och sälja en färdig kabel med både enkardelig ledare och dubbelskärm när motsvarande löskabel finns till ungefär samma pris som enkelskärmad eller flerkardelig löskabel.

Någon som kan svara på 3a?

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/09/28 :  22:55:04  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Vill man ha förslag på kablage? Ok. Men om man skall rekommendera en kabel med särskilda kriterier måste den som skall rekommendera antingen besitta exakt förkunskap i önskemålet eller lägga ned arbete på att kolla upp så att kriterierna sammanfaller.


3a: Ljudet. (Skall jag plussa på med tekniska argument så är välskärmat kablage aldrig fel.)

Min rekommendation: Kolla upp Jaspis serien från ClouCable. White, Blue eller Red.

/M
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/09/29 :  08:11:18  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Min förhoppning är förstås att det finns någon som har bättre teknisk koll än jag på viktiga konstruktionsparametrar. Sedan kan vi sprida den kunskapen till fler.

Det är inte så att jag akut behöver en kabel, även om jag nog skulle vara sugen att köpa en som uppfyller mina kriterier. Frågan är också av principiell natur - svaren skulle vara till stor nytta för de flesta nybörjare och de som inte vill pynta >500 kr för en kabel som har dessa två egenskaper (om de nu är önskvärda).

...perspektiv...
.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000