HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 M-Audio vs Creative SB
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2006/09/27 :  09:52:05  Show Profile Send Hornta a Private Message
Har bestämmt mig för att köpa ett ljudkort till datorn.

Har tittat på dessa två:
M-Audio 1010LT: http://www.m-audio.com/products/en_us/Delta1010LT-main.html
Creative SB X-Fi Fatal1ty FPS: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=312205

Är det nån som har hört ngn av dessa ljudkort?
Vill både kunna använda mina datorhgt och kunna koppla till stereon med "bra" resultat.

M-Audio tror jag är bäst till stereon, men går det att koppla vanliga datorhgt till den?
Creative gör nog inte bort sig heller, men håller nog inte lika hög kvalite om man kopplar stereon...

Tacksam om ni har några synpunkter

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/09/27 :  10:01:22  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Jag har Creative SB X-Fi Fatal1ty FPS, och det låter sjukt bra faktiskt. Rent och klart ljud med grym bas. Har inte jämfört med M-audio dock. Eftersom jag både spelar spel och lirar musik så passade Creative perfekt.

Ljudet när jag spelar musik är väldigt bra i mina öron även om jag då inte har jämfört med något annat kort i samma prisklass eller högre. Har ännu inte kopplat det till stereon men i datahögtalarna låter det mumma

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2006/09/27 :  13:46:24  Show Profile Send Hornta a Private Message
Okej, eftersom jag lirar lite spel(Q3/Q4/NFSMW) iaf så kanske det skulle passa med Creative bättre da

Musse80: varför har du inte provat köra till stereon? inte i samma rum lr? Skulle vara kul å höra va du tycker efter att ha kopplat in den till stereon

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/09/27 :  13:50:05  Show Profile Send Musse80 a Private Message
quote:
varför har du inte provat köra till stereon? inte i samma rum lr? Skulle vara kul å höra va du tycker efter att ha kopplat in den till stereon


Exakt, jag har inte datorn i samma rum som stereon och det blir lite bökigt att dra en lång sladd. Kan inte testa just nu eftersom jag saknar högtalare till stereon för tillfället.

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2006/09/27 :  14:24:08  Show Profile Send Hornta a Private Message
Synd
Jag har datorn i samma rum (bor i en etta) därför jag funderar på att köpa ljudkort.

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/09/27 :  14:29:06  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Kan du inte låna hem och testa Creative-kortet?

Med deras nya kort tror jag inte att den gamla "sanningen" om att M-Audios kort är bättre än Creatives för 2-kanalsmusik stämmer längre. Creatives nya kort är ett stort steg framåt i ljudkvalitet mot deras tidigare kort, mycket klarare/renare ljud. Och gillar man dessutom datorspel så är valet enkelt...

A wolf in a sheep´s clothing...

Edited by - Musse80 on 2006/09/27 14:30:52
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/09/27 :  15:47:23  Show Profile Send Snoop a Private Message
Finns ju massa tester där de t.om jämför maudio 24/96 mot creatives värsting ljud kort.

Där Maudio är bättre på en del punkter.


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2006/09/27 :  16:02:18  Show Profile Send Hornta a Private Message
vars då? ge mig en länk Snoop

Kanske går å låna hem... ska kolla upp det..

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/09/27 :  16:34:04  Show Profile Send Snoop a Private Message
http://www.nordichardware.se/Recensioner/?skrivelse=373&page=1

Tror att de var detta testet.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/09/27 :  18:55:10  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Snoop: Vad jag kan se i testet du länkar till föredrar de Creative. Se nedan. Jag hittade inget som de ansåg att M-Audio är bättre på.

Som jag har uppfattat det finns heller inga direkta skillnader i ljudkvalitet mellan det testade värstingkortet från Creative och det Fatality-kort (deras näst bästa) som Hornta frågar om. Skillnaden är främst funktioner för att skapa egen musik som finns om man köper det dyraste kortet.

quote:
Precis som X-Fi förmedlar Audiophile ett detaljerat, luftigt och i stort sett ofärgat ljud i vår mening. Faktum är att korten låter ganska lika på de hörlurar och högtalare vi haft möjlighet att testa med. En risk är att vi helt enkelt inte haft tillgång till tillräckligt bra testutrustning. Det enda vi lagt märke till är egentligen att X-Fi låter lite mer detaljerad i de högsta topparna.



quote:
M-Audios bidrag lägger sig någonstans mellan X-Fi och Audigy 4 Pro när vi lyssnar på vanliga CD-skivor, med komprimerat ljud blir det för svårt att avgöra och skillnaderna är så små att vi betvivlar att vi ens hade kunnat lägga märke till något med ett par ordentliga monitorer.



quote:
Med Audiophile är det svårare att göra en rättvis jämförelse då kortet inte har några surroundmöjligheter. Vi plockade därför ut några Dolby 2.0-mixar från diverse filmer och testade med. Resultatet gav oss ett intryck av att Creative levererade en något mer detaljerad diskant samt att det spelade med mer pondus och styrka.

A wolf in a sheep´s clothing...

Edited by - Musse80 on 2006/09/27 18:57:37
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/27 :  19:08:06  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det är samma kort. Skillnaden mellan de olika X-Fi korten är främst om det följer med en "breakout"-box eller inte och i så fall vilken typ (det finns två olika). Fata1ty är ett rent "gamer-kort" (Fatal1ty är ju namnet på en rätt känd proffesionell datorspelare, han hetter egentligen Jonathan Wendel, Asus gör även moderkort med hans namn på).

Själv köpte jag "Platinum" versionen för ett par veckor sedan när mitt gamla live-kort rasade ihop. Jag är nöjd, det är om inte trevligt med kontakter på framsidan av datorn och det är trevligt med ett "riktigt" hörlursuttag med volymkontroll (som till på köpet låter helt ok).

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/09/27 :  21:26:29  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Var det inte så att Creative samplade upp eller ner signalen så att det blev till nackdel.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/09/27 :  21:34:27  Show Profile Send Snoop a Private Message
Jo läste igenom de där testet senare när ja postat länken, och såg det med

Iaf inget av korten är ju dåliga.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/09/27 :  21:41:20  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Var det inte så att Creative samplade upp eller ner signalen så att det blev till nackdel.

Jag tycker det är synd att Creative hela tiden ska få klä skott för gamla synder som inte är aktuella längre.
http://www.tomshardware.com/2005/08/18/creative_x/
quote:
The processors used in the Live! and Audigy cards operated natively at 48 kHz, creating some problems at 44.1 kHz and simply refusing to process higher sampling frequencies at all. With X-Fi, those problems are behind us, and operation is now possible at all usable sampling frequencies.

Innan man dömer ut något är det lämpligt att sätta sig in i hur den aktuella produkten fungerar och inte hur en produkt som släpptes för flera år sedan fungerade.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2006/09/27 :  22:07:46  Show Profile Send Merry a Private Message
Kan någon tipsa mig om ett ljudkort med rca eller xlr utgångar istället för dessa telepluggar eller va det nu är som brukar vara där. 5.1 eller 7.1 skall det ju ochså vara.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/27 :  22:13:44  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tror Xi-Fi har RCA-utgångar för två kanaler om du köper "creator" versionen. "Platinum" som jag har har RCA och teleplugg line in samt teleplugg för hörlur (inte 3.5 mm utan den större varianten).

Vill du ha balanserade utgångar så titta på proffskort men då får du nog inte 5.1.
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2006/09/27 :  22:33:42  Show Profile Send Merry a Private Message
Hmm.. skulle ju va kul att koppla pc'n direkt till slutstegen och testa , men anslutningarna krånglar ju till det lite. Min tanke va ju att det eventuellt skulle kunna gå att skicka försteget i pension och köra HTPC + slutsteg.
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2006/09/27 :  22:40:04  Show Profile Send Hornta a Private Message
vad tror ni om "elite pro" da? är det värt d extra pengarna? 1000kr till....

Det lutar åt att det blir X-fi, då jag har mest användning av det.

Mera info eller synpunkter är varmt välkommet

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/27 :  23:12:10  Show Profile Send f95toli a Private Message
Merry: Det går ju att använda en kabel som har en 3.5 mm plugg i ena änden och RCA i andra. Jag tror till och med att det går att hitta "hifi" varianter på sådana om du letar lite.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2006/09/27 :  23:31:10  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Innan man dömer ut något är det lämpligt att sätta sig in i hur den aktuella produkten fungerar och inte hur en produkt som släpptes för flera år sedan fungerade.

Okej!

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/09/28 :  03:58:06  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Jag rekommenderar M-audio, alla gånger, framför SB. Faktiskt.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/09/28 :  07:17:56  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag vill bara tipsa om E-MU 0404, kostar under tusenlappen och sopar mattan med det mesta, en bonus är också att det inte är infekterat av DRM.

Gå inte vidare utan att ha kollat upp detta kort, det är främst avsett för musikskapande men har även en ganska god all around faktor : )

http://www.emu.com/products/product.asp?category=505&subcategory=491&product=10447


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2006/09/28 07:19:46
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/09/28 :  07:29:14  Show Profile Send Musse80 a Private Message
quote:
Jag rekommenderar M-audio, alla gånger, framför SB. Faktiskt.


MullBenkt: Hade jag också gjort vad gäller de äldre Soundblaster-korten. Men de nya X-Fi är mycket bättre än dessa!

Hade varit kul om någon hade gjort ett jämförelsetest mellan Creatives och M-Audios bästa kort. De i testet som länkas till ovan föredrog ju Creative även till musik, om än inte med stor marginal.

A wolf in a sheep´s clothing...

Edited by - Musse80 on 2006/09/28 07:30:40
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2006/09/28 :  09:48:50  Show Profile Send Hornta a Private Message
Det hade varit väldigt kul å se ett seriöst(kopplad till stereo)-test.

Få se hur det blir, ska bestämma mig den här veckan iaf hur det blir...

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000