HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fasvändarsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/09/26 :  15:21:55  Show Profile Send Lord a Private Message
Jag har tänkt bygga en ny förstärkare och för ovanlighetens skull blir det PP. Så jag har funderat en del kring fasvändarsteget.
Den första varianten jag kom o tänka på var förstås en transformator som fasvändare , med då sprack budgeten
Eftersom jag inte tänkt använda någon återkoppling ocg slutrören kräver måttlig drivspänning så har jag tänkt klara mig med ett förstärkande steg helst ingång,fasvändare och drivsteg i ett.

Några av de variante jag funderat på är dessa:
Men fråga är vilken som tekniskt sett bäst och mest väljudande ??


1.

2.

3.

4.

Edited by - Lord on 2006/09/26 15:48:32

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/09/26 :  16:17:36  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Om du tar lösning 4 men katoderna kopplade som i 3 så får du en seesawsplitter. En sådan kan man ha som ingångssteg.

Annars kan du ju alltid titta på ingångssteget på HFTA, det bör funka även utan motkoppling.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/09/26 :  18:33:56  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
Jag har tänkt bygga en ny förstärkare och för ovanlighetens skull blir det PP


Har du mist förståndet?

Fast allvar, jag har ett par utgångsjärn från Edison 12 liggande och nån gång skulle man väl ha byggt nånting med dem. Problemet att hitta en bra fassplitter har avskräckt mig hittills, och IT-trafos spräcker som bekant budgeten ganska fort.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2006/09/26 18:37:36
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/09/26 :  18:42:03  Show Profile Send Fuling a Private Message
De fyra varianterna verkar bygga på att det ena röret driver det andra via spänningsdelare in på gallret. Vore det inte vettigare att ersätta katodmotståndet med en CCS och på så vis få en LPT?
Jag gissar på att om man kör med ett ingångsrör som ska ha -5V gallerförspänning och drar <5mA anodström kan man komma undan med en Jfet som CCS och slipper då negativ matningsspänning.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/09/26 :  19:05:47  Show Profile Send Lord a Private Message
Mer och mer lutar att det blir ett differentialsteg med en CCS.
ett "problem" är att få till negativ spänning, hadde jag haft en extra lindning eller tapp på trafon så vore det lättare.
Visseligen skulle jag kunna ta glödlindningen , med jag vet inte om det är så smart ? åtminstone inte om man vill hissa glöden ..

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/09/26 :  19:11:36  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Man kan plocka högspänning via konding och diod för att fixa negativ spänning. En del gitarrförstärkare kör med detta "fusket" för att få biasspänning.

I allmänhet vill man hissa glöden så det går inte den vägen.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/09/26 :  19:22:28  Show Profile Send Lord a Private Message
Jo den varianten har jag sett med jag gillar inte tanken på att elda upp flera hundra volt i ett motstånd för att ge lämplig spänning till strömkällan.
Vi för se hur det blir med den saken , det kanske finns plats att linda på en till lindning om jag behöver en negativ spänning.


En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/09/26 :  19:34:15  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Kan man'te bara använda ett rör som funkar fint på hög förspänning, typ 15V, så det räcker till för CCSen?

Lundahl LL1540 och Sowter 3575 är inte alltid dyra på eBay -För den late. =)

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2006/09/26 :  19:45:15  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Lord, droppa spänningen över kondingen istället (eller större delen).

Ronnie, i ett diffsteg med CCS vill man ha rör med hög µ för att få bra balans, sådana rör har av nöden ganska låg förspänning i rimlig arbetspunkt.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2006/09/27 :  00:45:26  Show Profile Send Fuling a Private Message
Hmm, har man en negativ matning på flera hunda volt att tillgå så bör man kunna ersätta CCS:en med ett högohmigt motstånd och inget mer.
Tuffast vore att skippa den negativa matningen och istället ha en drossel som CCS.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/09/27 :  10:03:15  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Orkar inte studera kretstopologi men den här varianten ska jag strax köra i ett 6AQ5 PP-steg:
http://www.dogstar.dantimax.dk/tubestuf/paraph.htm

(Bara för att det ser så enkelt ut)
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2006/09/27 :  10:40:07  Show Profile Send Lord a Private Message
Den där är en variant av 1:an vad den nu heter.
Jag tror det blir svårt att få bra symetri med olika rör.
DEt går nog att trimma in den på en viss utstyrningsnivå, men det kommer nog att variera en hel del.
Skall du driva en pentod så är en ECC83 ett bra val i samma koppling.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000