Är väldigt förtjust i den lite alternativa amerikanska musiken. Tycker det är ärlig vacker ofta sväjgig musik som ofta har fin ljudkvalitet, kanske pga små bolag eller artisterna?
Skrev om M Ward nyligen. Vet att det finns fler här gillar detta Cowboys Junkies m.m har vart veckans platta. Lyssnar nu in mig på nya Lambchop, verkar klart lovande.
Ös på med fler tips om Americana plattor. Har mycket på lager !
Är inget stort americana-fan (förutom vissa undantagsfall) men lyssnar mycket på country och ny sådan gränsar ju ofta in på americana. Slänger in lite tips på album/artister jag tycker är bra som jag tror kan passa någon som gillar americana! The Flatlanders - More Legend Than A Band (Butch Hancock, Joe Ely mfl!) Steve Earle - Train a Comin' (favoritalbumet, men det mesta han har gjort är BRA) Billy Joe Shaver - Tramp On Your Street Old 97's - Hit By A Train: The Best Of Uncle Tupelo - 89 to 93: An Anthology Neko Case - Blacklisted / Fox Confessor BRings The Flood (helt fantastiska album!)
Kolla också in samlingarna Borderdreams och For A Decade of Sin: 11 Years of Bloodshot Records. I princip alla skivorna har bra ljud utan sönderkomprimering!
Walkaboats Train Leaves At Eight. En form av temaskiva. Walkaboats tolkar europiska låtar/stycken Brel, Stina Nordenstam Teodorakis mfl. Carla Torgersson sjunger sååå vackert. Ljudkvalitet mycket fin, ett givet val hos mig nu när höstmörkret börjar lägga sig
Är också americana-nörd... I det här sammanhanget har jag några favoriter som förtjänar att nämnas: Ryan Adams: Heartbraker - lysande solodebut lika lysande producerad av Ethan Johns. Rodney Crowell: The Houston Kid. Det bästa och mest angelägna han någonsin gjort. Ray LaMontagne: Trouble - så ruggigt bra! Kathleen Edwards: Faithless (om du gillar Neko Case så...) My Morning Jacket: Z (inte renodlad americana men klart influerad...) ja - det var lite att bita i. Mycket nöje! hälsar Gabe