HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Modifiering Marantz 9500
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Karla
Member

138 Posts

Posted - 2006/09/22 :  09:51:24  Show Profile Send Karla a Private Message
Jag har en allmän fråga om modifiering av cd/dvdspelare.
Jag bifogar ett exempel i en länk. Modden där är dock så dyr
att jag nog hellre skulle skaffa en separat cd-spelare.

http://www.underwoodhifi.com/mod_marantz.html

Frågan är om det finns nån firma i Sverige som moddar tex min Marantz.
DV9500. Frågan är även om det ger något eller är det bara nåt som tillfredställer uppgraderingssjukan utan att behöva byta spelare.

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/09/22 :  13:28:58  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Det var en saftig mod det där. Och i ditt fall så skulle jag kanske också skaffa en speparat spelare. Dock så skall man väl inte säga att det inte går att ta ut mer väl-ljud ur din spelare ändå. 9500 låter väl rätt ok från början, men du kan få fina resultat med tex. koner eller andra fötter på spelaren (rekommenderar koner till Marantzen). Kolla ifall den är rättfasad.

Skall du lämna in den till någon så kanske snabbare dioder, ny klocka och mer avkoppling med lytar på strömförsörjningen kan ge vederkvickelse åt din Marantz.

Kanske http://www.harmonydesign.se/ kan hjälpa dig.

Mvh,
M
Go to Top of Page

Karla
Member

138 Posts

Posted - 2006/09/22 :  13:59:28  Show Profile Send Karla a Private Message
Tack för tipsen. Ska kolla vad harmonydesign kan göra. Tycker så
pass mkt om min marantz som ger bra och problemfri bild till projjen,
så det vore kul att hotta upp den på 2-kanalssidan. Den har funkat suveränt
som en multimaskin, men givetvis måste konstruktörerna kompromissa någonstans.
Till Marantz fördel måste man ändå säga att man inte kompromissat alltför mycket på
audiodelen. Är inte insatt i vad moddar innebär. Kan väl säga att jag är mkt svag för
hur Naim spelare låter.....
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/09/22 :  18:15:51  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Wimafiera mera!
Avkoppla alltså.

Ja,saftig mod var ordet,Rannagarden.
Ska vi inte starta ett sånt företag oxå?

Karla;Opamparna är ofta en smaksak,men så länge där inte sitter OPA2604 som opamp,så bytar jag dem direkt!
Dioder ja,dem vanligaste har ju den egenskapen att när dem har utfört sitt jobb,så kan dem ge ifrån sig ett litet litet missljud.
"Fast recovery"-dioder har inte den egenskapen,så det finns anledning att byta ut dem oxå.
Byta ut alla budget-kondensatorer samt avkoppla med en liten Wima på varje.

Osså BlackGate till det digitala,eller som jag gör;bygger en liten seperat stabiliserad nätdel.

Edit:Bitumen till chassi-dämpningen kostar inte mycket på Mekonomen.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"

Edited by - Mc Square on 2006/09/22 18:16:47
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/09/22 :  18:31:08  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
McSquare - Nu bör man väl kanske ta det lite piano med en sådan här enhet. Det är en hel del pryttlar i en såna här multimaskin som kan knasa om man skall gräva som lekman. Till Karla, som säger att han inte är så haj på moddandet, säger jag att det är bättre att höra med nån firma som kan lite djupare analysera konstruktionen, se vart man sparat in på krutet och lämna garant på ev. jobb. Misstänker förövrigt att 9500 har Marantz egna HDAM-moduler istället på Op-Amp.

/M
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2006/09/22 :  18:42:24  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Har själv funderat en del på mod av min DV-9500 men ärligt talat så tycker jag den låter fantastiskt bra! blir nog att skaffa en Electrocompaniet Dac som nästa upgrade!

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/09/22 :  19:06:30  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Ojdå,blev lite exhalterad hehe!

Bara berättade vad jag hade gjort,right of the top of my head.

Är man inte säker på det man gör,gör det inte heller!
Men är du säker på att du vill göra det,lär dig det först!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Karla
Member

138 Posts

Posted - 2006/09/25 :  09:40:23  Show Profile Send Karla a Private Message
Karnaa: Har gått i samma tankar. Du delar väl med dig om intrycken av Electrocompaniet DACén
om det blir av?

McSqaure: Starta en sån firma vetja. Jag blir första kunden, hehe.

En fråga: Vad gör ett byte av klocka?
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/09/25 :  12:18:25  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
En fråga: Vad gör ett byte av klocka?
Mindre jitter är väl tanken. Brukar ge bra resultat.

/M
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000