Author |
Topic |
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/09/22 : 09:48:53
|
Tänkte dra ihop ett par sköna plattor för bira-fester m m!
Har lyssnat mycket på hårdrock, men man blir ju lite inrutat i det man lyssnar på..
Solklara favoriter är tex:
Iron Maiden DIO Whitesnake Van Halen
etc
Men det vore snällt om du kunde lista dina 10 bästa hårdrockslåtar! Behöver vidga mina vyer och sluta tråka ut mina polare med samma plattor hela tiden..
Alltså: inte skivor, utan låtar.
Tack på förhand! |
Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort) |
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2006/09/22 : 12:55:35
|
Är tyvärr lite för kasst insatt i hårdrocksgenren för att kunna ge dig någon vettig lista. Hårdrock är inte riktigt min bag helt enkelt, men Van Halen och Black Sabbath i tidiga upplagor tycker jag definitivt kan ha sina poänger. Även Led Zeppelin och (faktiskt) Accept!
Allt som ens låter i närheten av Lordi eller liknande betraktar jag som extremt ointressant.
: ) |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2006/09/22 : 13:20:45
|
Lätt som en plätt:
AC/DC: Riffraff High Voltage Hells Bells Back in Black Live Wire It´s Long Way to the Top (if you want to rock´n´roll) Rock´n´Roll aint Noise Pollution
ZZ Top: Tush Le Grange
DIO: Rainbow in the Dark Holy Diver Don´t Talk to Strangers
Iron Maiden: Trooper Bring Your Daughter to the Slaughter Run to the Hills
Ok, blundar man så ser det ut som bara tio förslag. |
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se |
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2006/09/22 : 22:53:01
|
Är ingen hårdrockare men här är några låtar i alla fall:
Whitesnake-Love ain`t no stranger Led Zeppelin-Stairway to heaven Rainbow-Since you`ve been gone Deep Purple-Smoke on the water Thin Lizzy-The boys are back in town Thin Lizzy-Waiting for an alibi Magnum-Les morts dansant Bachman Turner Overdrive-You ain`t seen nothing yet Gary Moore-Out in the fields Gary Moore-Over the hills and far away Kansas-Carry on my wayward son Kansas-Point of no return Billy Idol-White wedding
|
Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö. |
|
|
Julian
Starting Member
21 Posts |
Posted - 2006/09/23 : 00:29:07
|
Många bra är redan nämnda, men här kommer nåra till: Black Sabbath-Into the Void Black-Sabbath-Heaven and Hell Thin Lizzy-Dancing in the moonlight Gary Glitter-Rock’n roll Part 2 (världens vanligaste “hockeylåt”) The Who-The seeker UFO-To Hot To Handle Accept-Princess of the Dawn Judas Priest-Living after midnight Krokodil-Rabatz Krokodil-Pollution
|
|
|
Mikaell
Member
1046 Posts |
Posted - 2006/09/23 : 02:13:44
|
Återkommer i morgon, ska sova på saken. Får man bara nämna 10 låtar..? |
|
|
Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ
1035 Posts |
Posted - 2006/09/23 : 03:54:28
|
Topp 10 Hårdrockslåtar från -70 till -89? - Inga problem!
1. BLACK SABBATH - Into the Void 2. BLACK SABBATH - Die Young
- Paranoid - Planet Caravan - Neon Knights - Solitude - Sabbath Bloody Sabbath - Never Say Die 3. JUDAS PRIEST - Rapid Fire
- Run Of The Mill - Here Come The Tears - Beyond The Realms Of Death - Hell Bent For Leather - Riding On The Wind - Jawbreaker - Ram It Down 4. RAINBOW - Stargazer 5. HELLOWEEN - Eagle Fly Free
- I'm Alive 6. IRON MAIDEN - Rime Of The Ancient Mariner
- Running Free - The Loneliness Of The Long Distance Runner 7. METALLICA - Motorbreath 8. MOTÖRHEAD - Lost Johnny
- Motorhead - Shine 9. ALICE COOPER - Luney Tune 10. AC/DC - Rising Power
HIGH ON FIRE - Baghdad
DEEP PURPLE - Knocking At Your Backdoor - Child In Time - Burn - Perfect Strangers EDIT: 70/80-tal var det visst, så High On Fire fick inte vara med... |
heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house |
Edited by - Ronnie_Ericsson on 2006/09/23 04:06:29 |
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/09/23 : 07:26:41
|
Tack för all input!
Mikaell: Nej för tusan, lista så många du vill! Den ska bli "Birakväll 1-3"
Dom flesta förslagen finns redan i skivsamligen. Men band som Kansas, Krokodil(inte Krokus??) mfl ska kollas upp.
Men jag formulerar om frågan: Hur skulle din favoritplatta med hårdrock från 70, 80-talet se ut? Lista hur många du vill!
|
|
|
millenniumking
Member
985 Posts |
Posted - 2006/09/23 : 08:34:35
|
Bra partylåtar med kända band från 70/80-talet, men kanske inte gemene mans första alternativ. Dessa låtar brukar definitivt kicka igång vilken fest som helst!
Career of evil - Blue Öyster Cult Prisoners of our time - Running Wild Battle hymn - Manowar Steamrock fever - Scorpions Eyes of a stranger - Queensryche Tyrant - Judas Priest Destiny - McAuley Scenker Group (MSG) Great adventure - Magnum Midnight mover - Accept Sun and steel - Iron Maiden |
|
|
Musse80
Member
460 Posts |
Posted - 2006/09/23 : 16:13:04
|
AC/DC - Shot down in flames AC/DC - you shook me all night long Iron Maiden - The trooper Iron Maiden - Revelations Black Sabbath - Heaven and hell Black Sabbath - After forever Judas Priest - You´ve got another thing coming Judas Priest - Living after midnight Accept - I´m a rebel Accept - Screaming for a lovebite
10 riktiga hårdrocksklassiker från minst lika klassiska skivor!
|
A wolf in a sheep´s clothing... |
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/09/23 : 18:16:04
|
Ah, Running Wild!
Haha, dom hade jag glömt bort. Min favoritplatta med dom är "Under Jolly Roger"
Lyssnade på dom under min trash/speed-era tillsammans med Helloween.
Här kommer en favorit som jag tycker har allt: Whitesnake - Still Of The Night |
|
|
jonas_gbg
Member
336 Posts |
Posted - 2006/09/24 : 11:32:57
|
Här fanns ju så många bra redan att jag inte kan komma på 10 till. Men några st kan jag komma med...
Scorpions - Rock you like a hurricane Rainbow - Gates of Babylon WASP - LOVE machine WASP - On your knees |
|
|
Julian
Starting Member
21 Posts |
Posted - 2006/09/24 : 21:22:25
|
"Dom flesta förslagen finns redan i skivsamligen. Men band som Kansas, Krokodil(inte Krokus??) mfl ska kollas upp."
Nope, dom heter faktiskt krokodil, (även o Krokus gjort eptt par bra låtar men ännu bättre skivomslag). Är en schweisisk grupp som släppte sitt första album -69 och sen nåra till i början av 70-talet. Ett riktigt kultband! Om du ska kolla upp dom tycker jag deras bästa album är "An Invisible World Revealed" och "Getting Up For The Morning". Kanske inte tillräckligt med headbanging för en grabbkväll men låtarna ovan borde funka. |
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2006/09/25 : 08:50:20
|
Saxon - Princess of the night Saxon - 747 (Strangers in the Night) Krokus - heatstrokes Krokus - Bedside Radio Accept - Midnight highway Blue Öyster Cult - E.T.I. (Extra Terrestrial Intelligence) Blue Öyster Cult - (Don't Fear) The Reaper Ozzy Osbourne - I Don´t Know Ozzy Osbourne - Crazy train Ozzy Osbourne - Flying high again Mötley Crüe - Shout at the Devil Aerosmith - Toys in the Attic Alice Cooper - School's Out Kiss - Detroit Rock City
|
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2006/09/25 : 17:15:25
|
"Fireball" av Deep Purple är den bästa hårdrockslåten! Efter den så kommer inget. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/09/25 : 20:00:27
|
Hahaha, härligt Björn-Ola! |
|
|
Gothmog II
Member
435 Posts |
Posted - 2006/09/26 : 20:56:27
|
Okej, håll i er grabbar
Grand Funk - ALLT Leaf Hound - Growers of Mushroom Budgie - In for the kill Black Sabbath - Sabotage + Vol 4 + Paranoid Rainbow - Rising + Long live Rock'n Roll Deep Purple - ALLT Leed Zeppelin - 1 till och med 4 ZZ Top - 6 första Sen har vi grupper som - Alamo, Geordie, MC5, Mountain, Stray, Captain beyond, Montrose Arrghh måste sluta innan jag blir för nostalgisk Nämnde jag Jethro Tull eller för den delen Pat Travers eller .......
Ok inga låtar jag vet, men en massa bra skivförslag
Tommy |
Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)
Det finns genvägar till det perfekta ljudet |
Edited by - Gothmog II on 2006/09/26 20:58:06 |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2006/09/28 : 14:49:12
|
Kanske inte är riktigt hårdrock, (vad vet jag som lyssnar på elektronica), men det har ju kommit så mycket förslag redan.. Devo - Girl U want
//Mikael |
Edited by - Mickel-mackel on 2006/09/28 14:52:43 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2006/09/29 : 12:43:29
|
Om jag går lite på de grupper som du verkar gilla så tycker jag att du måste du kolla in Rainbow. På dom första tre plattorna var Dio sångare. Iron Maiden har inspirerats en del av Rainbow. Bästa låtar: Stargazer och Gates of Babylon. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2006/09/29 : 20:38:10
|
Ett band med bra drag under galoscherna är:Live.
Har två skivor:Mental jewelry och:Birds of pray.
Riktigt j...a bra!!! |
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2006/09/29 : 21:40:58
|
Skall tillägga att det ju inte är 70 eller 80-tal det handlar om då. Men bra är det! |
|
|
Gothmog II
Member
435 Posts |
Posted - 2006/09/30 : 19:26:39
|
Lyssna på Gov't Mule, Grabbigare fetmusik får du leta efter. Waren Haynes (frontfigur/låtskrivare i mulorna) var tidigare med i Allman Brothers Band. Gov't Mule = Hälften Blues, hälften rock + ett sjujävla fett ljd. de verkar gilla fetbas och mördar trummor, Hä Hä
Tommy |
Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)
Det finns genvägar till det perfekta ljudet |
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/10/01 : 11:36:34
|
Länge leve GothmogII! Hur kan jag(HUR?!)ha missat Gov´t Mule?!
Detta är bland det bästa jag hört! Lyssnar just på "Don´t Step On The Grass, Sam.."
|
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2006/10/03 : 14:28:29
|
Här kommer några till:
Journey-Don`t stop believing Boston-More than a feeling Alice Cooper-Schools out Asia-Heat of the moment Jimmy Barnes-Lay down your guns Jimmy Barnes-Let`s make it last all night Jimmy Barnes-Boys cry out for war Jimmy Barnes-Do or die Jimmy Barnes-Between two fires Pat Benatar-Hit me with your best shot Little Ceasar-Down-n-dirty |
|
|
Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst
490 Posts |
Posted - 2006/10/09 : 17:14:24
|
Guns n´ Roses - Paradise city Scorpions - Wind of Change Bon Jovi - Livin on a prayer Metallica - One AC/DC - A touch to much Disneyland After Dark - Reconstrucdead Sky High - Boogie for peace Skid Row - 18 and life Megadeth - Symphony of destruction Guns n´ Roses - Sweet child o mine
Eftersom det tidiga 90talet inte var tillåtet fick det bli gamla klassiker.
/P |
Klubbmästare för Audiogrupp Väst Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...
Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
|
|
|
Topic |
|