HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Inköp av hårddisk
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/09/17 :  22:40:33  Show Profile Send cittroman a Private Message
Vilka erfarenheter har ni av olika märken?

Siktar på en 250GB SATA inget extra.
Samsung skall vara mkt driftsäkra har jag hört.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)

Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/09/17 :  23:02:14  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Hitachi!
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2006/09/17 :  23:15:15  Show Profile Send weezer a Private Message
Dvs IBM...

Är ljudnivå lr prestanda viktigast?
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/09/17 :  23:19:22  Show Profile Send Snoop a Private Message
Läs tester här

http://www.storagereview.com/articles/200601/250_1.html

http://www.silentpcreview.com/

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Edited by - Snoop on 2006/09/17 23:24:12
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/09/17 :  23:29:17  Show Profile Send ryst a Private Message
Jag gillar mina Seagate, hatar Maxtor och Western Digital.

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/09/17 :  23:31:27  Show Profile Send Snoop a Private Message
Seagate är den enda tillverkare så vitt jag vet som har 5 års garanti på diskarna.

Jag har kört alla olika märken och de som funkat best är seagate.

Samsung verkar vara på fram marsch vilket är kul , kanske testar man en sådan i framtiden.

Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2006/09/17 :  23:34:09  Show Profile Send KennethS a Private Message
Slår också ett slag för Seagate. Bra prestanda och fin kvalite´.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/09/17 :  23:38:44  Show Profile Send Snoop a Private Message
En sak att tänka på om du köper Seagate, är att de blir väldigt varma.

Har haft diskar som ligger på över 50 grader och jag tror säkerligen inte det är bra i längden.

Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/09/17 :  23:43:22  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
Hitachi!

Jag citerar en datorkunnig på jobbet.
"Hitachi death star"
Han rekomenderar icke Hitachi/IBM pga hög självdestruktiv förmåga.

quote:
Är ljudnivå lr prestanda viktigast

Sitter med en WDC 250GB nu och den låter ganska mkt så jag tror dom flesta andra är tystare.
Men prestanda är inte fel.
Bra pris är inte fel det heller.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/09/17 :  23:47:50  Show Profile Send cittroman a Private Message
Samsung har jag fått tips om och seagate verkar OK.

Varför jag skall byta är därför att min Western Digital skrämde slag på mig häromdagen då den inte behagade att starta efter en liten knack så kom den igång igen.

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/09/18 :  08:06:58  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jag skulle nog vilja påstå att hållbarheten skiljer mer mellan olika serier än mellan tillverkarna. Alla har haft någon fadäs med en serie med mindre bra hållbarhet.

Tänk på att kylning är alltid bra, en varm hårddisk är en ledsen hårddisk...
Det räcker ju med att luften bara rör sig lite för att hålla ned temperaturen.

Jag har alltid haft svala hårddiskar och ännu har ingen gett sig. Fast det är klart, man ska ju inte vänta i 10 år och hoppas att den håller. Gränser för optimismen bör finnas.

Har just nu 3xWD 200GB SATA.
Har haft, som jag kommer ihåg just nu, IBM 60 GB, Quantum 17 GB, Seagate 1 GB, Quantum och Seagate 40 MB.

Jag skulle nog föreslå Seagate tror jag...
Men skulle jag köpa en själv skulle det nog kunna bli en WD också.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/09/18 :  08:41:59  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Western Digital Raptordiskarna är ju fina om man kan stå ut med ljudnivån. Snabba och 5 års garanti.
Ett sätt att komma förbi ljudet men ändå få en del hastighet är att ha en raptor med div stora program och operativsystemet på och en vanlig tyst sak med musik och filmer på. Då låter det ju mest när man startar sin dator eller nått stort program, men är tyst vid musik och film-njutande.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/09/18 :  09:35:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Seagate är tystare sägs det.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2006/09/18 :  13:41:03  Show Profile Send Neville a Private Message
Jag hängde upp min hårddisk med hjälp av två remsor av tjock gummi-matta, den blev knäpptyst!
(Ska väl tillägga att datorchassit är ljuddämpat med 4mm. asfaltsmatta och profilerat skummgummi)
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/09/18 :  20:20:02  Show Profile Send cittroman a Private Message
Hittade en datorbutik ett par hus bort från mitt hus.Det är mkt man inte vet.
Han får hem både seagate och samsung i veckan.
Han kunde också rekomendera seagate och även samsung var bra tyckte han.
Då kan man gynna sin lokala granndatorbutik.

Tackar för alla tips.

Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/09/18 :  21:04:07  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
WD är de driftsäkraste diskarna vi har på våra 3000 klientmaskiner. IBM/Hitachi är bra de med och det var ett antal serier för ett tag sedan som krachade märket lite. Seagate är en favorit, och Samsung har ruskig intern överföringshastighet.

Köp en disk med lång garanti. Prestandamässigt skilljer de sig inte så avgörande i praktiken.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/09/18 :  21:54:47  Show Profile Send cittroman a Private Message
Den WD som sitter i nu är inte helt ok Har ibland konstiga ljud för sig och nöp som sagt vid en uppstart för ngn vecka sedan, en liten knack så snurrade den igång igen.

Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2006/09/18 :  23:34:35  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Seagate är det märke jag har mest förtroende för.

Bara ca 50% av mina IBM Deskstar/Hitachi diskar har överlevt till pensionen. Köpte ett gäng med dessa för att köra RAID-0, därför att de hade bättre söktider är konkurrenterna, men jag har förlorat mycket data på grund av krascher.
Western Digital har i alla fall tidigare (om jag inte minns fel) inte fungerat tillsammans med nForce-chipset, så det kan vara idé att dubbel-kolla att de fungerar med din övriga hårdvara.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/09/30 :  19:21:01  Show Profile Send cittroman a Private Message
Köpte en Samsung och när jag kopplat in den och startat maskinen vibrerade den som en padda (som man packar grus med)

Hela chassiet sjöng.

Lämnade tillbaka den och får nu se vad säljaren kommer fram till.

Alla jag pratat med har talat sig varma om Samsung.

Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2006/10/01 :  00:26:02  Show Profile Send MartinX a Private Message
Elastisk upphängning av hårddisken är ett måste om det skall bli tyst. När jag säger elastisk menar jag att disken i stort sett skall hänga och dingla. Det verkar som tillverkarnas bullerdata mäts med disken hängande fritt, de chassieburna vibrationerna kan vara avsevärda även med en disk som både av tillverkaren och i oberoende tester bedömts som tystast på marknaden.

När jag byggde en dator 1999 köpte jag seagates då relativt nya 7200rpm serie, den lät som ett jetplan när den startade och burken skallrade frenetiskt trots asfaltplattor och annan dämpning. Jag köpte då en 3,5 till 5,25tums adapter som jag sågade isär och satte ihop med en mellandel av gummipackning och monterade den på en 5.25 tums plats så att disken hängde fritt. Radikal skillnad! kan inte längre leva utan denna anordning. Jag har testat montering med fastare gummibussningar för dom har fördelen att fixera disken säkrare vid transport men avkopplingen är inte lika effektiv. Vid gummiupphängning måste man tänka på kylningen också.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns

Edited by - MartinX on 2006/10/01 08:31:34
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2006/10/01 :  06:52:03  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Seagate har alltid funkat för mig.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/10/04 :  19:36:59  Show Profile Send cittroman a Private Message
Försäljaren tyckte inte att det var ngt fel på den trots att den lät flerdubbelt så mkt som min gamla.
Jag skulle dock få en ny så hoppas den är tystare.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/04 :  20:27:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Bytte själv från Western Digital till Seagate häromdagen. Smått otrolig skillnad på ljudnivå.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/10/04 :  20:36:46  Show Profile Send cittroman a Private Message
Bernt vad hade du för modell på din WD?

Den WD jag har för tillfället är mkt tyst, hörs knappt över fläktljudet.

Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/10/04 :  21:08:20  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
samsung har jag haft och varit nöjd med om än lite högljudda, ingen som pajat hittills dock, har 4 st. WD nu i stack och det funkar jättebra också, tysta och fina.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/10/04 :  21:53:56  Show Profile Send cittroman a Private Message
hmmm det kanske är så att samsung inte är så tysta som jag läst att dom skall vara.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000