HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Caddock typ MP 915 0.1 ohm
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/09/17 :  22:34:54  Show Profile Send cittroman a Private Message
Vart köper man dessa billigast?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

Edited by - cittroman on 2006/10/02 14:45:40

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2006/09/18 :  08:49:06  Show Profile Send Goffe a Private Message
Går det bra med 0.2Ohm?Hur många behöver du?
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/09/18 :  14:38:38  Show Profile Send cittroman a Private Message
Synd.
Bör vara 0,1 ohm.

Skall sitta i en paralell/bryggkopplad lm3886 stärkare och skall matchas.
Det får nog bli vanliga trådlindade, billigast så.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2006/09/18 :  15:36:44  Show Profile Send Nicks a Private Message
0,2 fungerar utmärkt.

Hihi. :)
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/09/18 :  15:43:31  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Om det inte skulle funka med 0,2ohm så är det väl bara att parallellkoppla två så får du ju 0,1ohm.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/09/18 :  20:24:12  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
0,2 fungerar utmärkt

Har du testat?

Den skall köras utan servo till att börja med så man behöver matcha dom, vet inte hur noga man bör vara.
Vi är 3st som skall bygga så det blir ett gäng om man skall matcha.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2006/09/18 :  21:34:30  Show Profile Send Goffe a Private Message
Jag har 25 st 0.2 Ohm.
kan du länka schema?


Edited by - Goffe on 2006/09/18 21:41:46
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/09/18 :  23:26:46  Show Profile Send cittroman a Private Message
Denna är det.

http://www.national.com/appinfo/audio/files/BPA-200_Application_Note.pdf#page=1

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/19 :  00:11:12  Show Profile Send f95toli a Private Message
Varför inte använda servo? Då slipper man ju dessutom kondensatorer i signalvägen (dc-block).

Att matcha 0.1 Ohm bättre än 1% (som det står på schemat) är inte det lättaste. Minimum är en ordentlig 4-punkts mätning men i praktiken så måste man nog använda en brygga. Kontaktresistansen kommer ju också ställa till det när det är dags att löda det hela på plats.






Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2006/09/19 :  08:53:28  Show Profile Send Nicks a Private Message
Om du inte köpt chippen redan så tror jag att det enklaste är att köpa ett lm4780 kit från audiosector.com. 84dollar inkl alla komponenter och frakt för ett dual mono kit.

Dessa är konfigurerade för parallell koppling redan.

Bara ett tips för den late.

Hihi. :)
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/09/19 :  10:58:09  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
Bara ett tips för den late

Varför göra det lätt för sig?

Dessutom skall det köras 4st 3886 per kanal för mer kräm.
Kort är på väg.
Vi är 3st som skall bygga.

Har du lyssnat på LM4780?

quote:
Varför inte använda servo? Då slipper man ju dessutom kondensatorer i signalvägen


Vi testar först utan servo, kortet är gjort så man kan sätta dit servokretsar om man vill.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/19 :  11:21:19  Show Profile Send f95toli a Private Message
Och hur löser ni matchningen?
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/09/19 :  12:17:09  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
Och hur löser ni matchningen?



Jag har ett bra instrument från biltema.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/09/19 :  12:22:06  Show Profile Send cittroman a Private Message
Skojade bara.


Har fyrtråds hemma och brygga på jobbet.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/19 :  13:15:48  Show Profile Send f95toli a Private Message
Brygga är nog det bästa. Jag har tillgång till rätt bra mätinstrument här på jobbet men det vette sjutton om ens någon av våra bättre multimetrar skulle klara att matcha något med en precision på 1 mOhm (trots att de kostar runt 50 000 kr styck).
I praktiken får man nog nöja sig med större toleranser, oavsett hur duktig man är på att löda så tror jag inte man kan kontrollera kontaktresistansen med den precisionen (kontaktresistansen för en vanlig lödning är väl i storleksordningen 10 mOhm eller nått i den stilen).

Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/09/20 :  11:01:13  Show Profile Send cittroman a Private Message
Att köra t.e.x 1A igenom motståndet och mäta ström + spänning med bra instrument borde också fungera.

Men motstånden ändrar sig väl lite olika när dom blir varma kanske?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/20 :  11:37:15  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jo, men det är ju i princip det man gör i en 4-punktmätning, om än med lägre ström. Problemet med 1A varianten är att det är svårt att generera så höga strömmar och få det stabilt. På de multimetrar där jag kan ställa ström (ex. Sourcemeters från Keithley) så brukar gränsen gå vid 120 mA. Det ger ju en spänning på 12 mV vilket är enkelt att mäta.

Men som sagt så tror jag inte det spelar någon större roll hur väl man matchar roll pga kontaktresistansen när man väl löder in motståndet i kretsen. Om vi antar att kontaktresistansen är i i storleksordningen 10 mOhm så är ju det redan en förändring på 10% jämfört med de 100 mOhm vi nominellt ville ha. Det vore kanske inget större problem om alla lödningar är identiska (eftersom kretsen då fortfarande vore "balanserad") men man kan nog anta att den kontaktresistansen varierar (säg mellan 5 och 15 mOhm) vilket redan det är en avvikelse på runt 10%.

Jag tror 0.1 Ohm 1% är rena fantasispecarna och jag tvivlar på att det går att realisera. I praktiken får man nog stå ut med att kretsen inte kommer vara "balanserad" så det kommer flyta en del ström; men det kanske inte gör så mycket om man har en dc-block på utgången.

Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/09/20 :  13:55:19  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
dc-block på utgången


Hur menar du då?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/09/24 :  21:39:06  Show Profile Send cittroman a Private Message
Konding på utgången?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/24 :  21:49:28  Show Profile Send f95toli a Private Message
Om du menar mig så menade jag just kondning på utgången när jag skrev "dc-block". Risken med en "obalanserad" kopplig vad gäller värdet på resistorerna är väl(?) just att det kan flyta rätt stora dc-strömmar som om det vill sig illa också kan gå genom högtalaren.

Ledsen om jag var oklar, komponenten (i princip kondensatorer) som blockerar dc kallas just "dc-block" inom mikrovågselektronik (fast där är dc oftast allt upp till 100 kHz) och jag använder sådana rätt flitigt.
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2006/09/24 :  22:28:45  Show Profile Send classe a Private Message
det sitter 4,7uf på vanliga kortet vi har på utgången cittroman

18 ska de va.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/09/24 :  22:49:23  Show Profile Send cittroman a Private Message
Classe på ingången sitter det 4,7 uF.

quote:
Om du menar mig så menade jag just kondning på utgången när jag skrev "dc-block


Konding på utgången vill man gärna undvika.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/24 :  22:55:12  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jo, som jag ju skrev ovan.
Det är som sagt därför man i praktiken nog bör använda servo-kopplingen, så slipper man ju nämnda kondning.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/09/24 :  23:07:35  Show Profile Send cittroman a Private Message
Vi får testa och se hur mkt DC som kommer ut.
Blir det för mkt kör vi servo.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2006/09/25 :  07:09:53  Show Profile Send classe a Private Message
jaaaaaap cittran har talat,

18 ska de va.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/09/25 :  22:01:13  Show Profile Send cittroman a Private Message
En på jobbet tyckte att matchning av dessa motstånd är onödigt och det är ju sant, det är inte så kritiskt när man tänker efter.

Det kritiska är väl att matcha gain motstånden så noga det bara går,(står också i BPA-200) visserligen så är väl chipen lite olika men sådant rår man inte över.

Jaja det blir nog bra, kanske.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000