HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare till Primare prylar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mantra
Member

138 Posts

Posted - 2006/09/16 :  18:34:02  Show Profile Send mantra a Private Message
Hej, är på jakt efter ett par begagnade högtalare till min Primare I21 och V25. Finns det någon kombination som brukar fungera bättre resp. sämre med Primare prylar. Får max kosta 5000:-

Spelar med rock/hårdrock med dem.

Rotel RA-11 - NAD T557 BD - B&W DM685 - Eichmann eXpress 4 - VAN DEN HUL The CLEARWATER

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/09/16 :  19:05:36  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Dessa kanske? http://www.dynavoice.se/index.php3?pageid=27
Vet iofs inte hur de funkar med Primare, men lättdrivna är de och går djupt i basen. Kostar 2.995 kr inkl. frakt på www.fynda.se

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/09/16 :  21:48:52  Show Profile Send Blue a Private Message
Primare är väl kända för att vara ganska allround, så det finns nog en hel del märken som kan vara en god matchning. Utan att ha hört nämnda Dynavoice skulle jag spontant satsat lite högre än så, för 5000 beg kan man ju hitta riktigt intressanta saker... Vill du ha golvare eller stativare?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2006/09/16 :  23:02:45  Show Profile Send U1 a Private Message
Hade Audiovector till Primare och det var en trevlig kombo.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/09/17 :  10:38:58  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Tycker att QRS funkar ypperligt väl till Primare.Klangmässigt så funkar de som "hand i handske" enligt min smak.MvhKristofer
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2006/09/17 :  10:56:06  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Monitor Audio fungear också väldigt bra ihop med Primare. Lyssna runt!

/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

mantra
Member

138 Posts

Posted - 2006/09/17 :  12:38:49  Show Profile Send mantra a Private Message
Har funderat på stativare men jag vet inte.. Jag var o lyssnade på Dynaudio A52 för ett tag sedan och blev väldigt imponerad då. Dock var de kopplade till annan elektronik så jag vet inte. Tänkte mest höra vad som brukar fungera bra tillsammans med primare elektronik.

Rotel RA-11 - NAD T557 BD - B&W DM685 - Eichmann eXpress 4 - VAN DEN HUL The CLEARWATER
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2006/09/17 :  17:20:35  Show Profile Send MartinH a Private Message
Primare använder själva Triangle högtalare...

Kan ju vara rätt bra tips...

/Martin
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2006/09/17 :  20:52:17  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Öppna och lättdrivna högtalare passar perfekt: Triangle, Dali, Heco, JM Lab, m fl.

Dynaudio passar mycket bättre ihop med lite mer strömstarka och energiska förstärkare, tänk Musical Fidelity eller Rotel exempelvis...

För 5000 är kanske en Dali bästa tipset...

MEN, detta är generellt talat och i ditt rum och enligt din smak kan något annat vara bättre. Se till att lyssna själv...

mvh

S
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/09/17 :  22:01:57  Show Profile Send Manga X a Private Message
Precis som föregående skrivare tycker jag att Dynaudio INTE passar så bra till Primare.
P.g.a. Dynaudio kräver mer än Primare levererar.

Jag har lyssnat till I21 och 52SE och det spelade tonalt bra men helt utan dynamik och "släpp".



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2006/09/17 :  23:39:48  Show Profile Send weezer a Private Message
Jag hörde Primareprylar med System Audio på Arken förra gången, det lät bra tyckte jag allt...
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2006/09/18 :  00:42:27  Show Profile Send Snutten a Private Message
Som tidigare nämnts: Dynaudio kräver mycket effekt/ström för att låta riktigt bra, medans en del andra kvalitètshögtalare inte behöver så mycket effekt men däremot kvalitè på förstärkningen i form av renhet, neutralitet, transparans osv. Triangle är säkert ett hett tips pga sin höga verkningsgrad och fina recensioner. Väl värda att prova tror jag! Sen var det ju det där med 5000kr som gräns.....men det går att hitta beggade fynd, och du letar ju efter det.

Edited by - Snutten on 2006/09/18 01:00:57
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/09/18 :  11:40:02  Show Profile Send OcA a Private Message
Har lyssnat på Monitor Audio med Primare och det lät riktigt bra faktsikt. Var Bronze serien... Trevligt, spelglatt och bra dynamik. Körde en Primare A20MkII med både B&W 603 och ett par äldre B&W 801... Till 801'orna var Primaren alltför klen, men med 603 spelade det riktigt bra med fint klipp och en gnutta värme.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/09/18 :  12:24:16  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag skulle vända på frågan lite... vilka passar bättre för ditt rum? hur stort är det? vad gillar du för typ av ljud? vilka krav har du på bas etc etc etc?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

mantra
Member

138 Posts

Posted - 2006/09/18 :  15:13:47  Show Profile Send mantra a Private Message
Hej, ca 30kvadrat är rummet på just nu och prylarna står utmed långväggen. Jag är ute efter en högtalare som det svänger om. Att man måste kunna höra alla detaljer är inte det viktigaste utan att den ska kunna leverera musik på ett engagerande sätt, så man blir sittandes och gärna stampar i takt med musiken. Jag giller nog mer när ljudet är "lite" åt det varmare hållet. Inte för mycket bumlig bas heller för den delen. Svårt att förklara .. :)

Quad 22L, någon som lyssnat på tillsammans med Primare?

Rotel RA-11 - NAD T557 BD - B&W DM685 - Eichmann eXpress 4 - VAN DEN HUL The CLEARWATER
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/09/18 :  15:41:18  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Quad+Carlsson massor av vad som finns på begmarknaden. Ofta är det lättare att det svänger med högtalare med hög känslighet.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/09/19 :  08:18:01  Show Profile Send Stickan a Private Message
Dessa är värda en lyssning:http://www.fyndborsen.se/ecommerce/produkt_win.php?main!filter!Prodnr=5667

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2006/09/19 :  13:31:07  Show Profile Send Poe a Private Message
quote:
Precis som föregående skrivare tycker jag att Dynaudio INTE passar så bra till Primare.
P.g.a. Dynaudio kräver mer än Primare levererar.

Jag har lyssnat till I21 och 52SE och det spelade tonalt bra men helt utan dynamik och "släpp".


Håller med om att I20 / I21 inte kan leverera ordentligt till 52SE, går man upp ett steg i förstärkare (I30/A30.2) eller går över till en "vanlig" 52:a så är det en utmärkt kombination.

Jag ställde faktiskt också frågan för nått år sedan till Primare och de rekommenderade Dynadio 52 samt Monitor Audio S8 till I20.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2006/09/19 :  19:42:02  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Tycker Audiovector är rätt "rappa" med lite varm ton, särskilt Super modellen, finns ett par här till salu:

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=1528


Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000