HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Smidigt sätt att mäta frekvens på.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/09/16 :  16:28:50  Show Profile Send matsj a Private Message
Då mitt bygge börjar bli klart är jag nyfiken på frekvensgången i mitt rum. Finns det något enkelt, smidigt sätt att mäta det på som inte kostar skjortan. Hyra? Det enda jag sett innan är Coustic rta-33 instrument.

mats

1W=115db.

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/16 :  16:36:22  Show Profile Send f95toli a Private Message
Allt du behöver är en mätmikrofon (som du i princip kan bygga själv), en mikrofonförstärkare (kostar några hundra) samt en dator med ljudkort.
Du behöver också programvara. Speaker Workshop fungerar och är fritt men är inte optimalt för just rum. Själv gillar jag ETF5, den fria versionen är fullt användbar. Finns att ladda ned från www.etfacoustic.com
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/09/16 :  16:54:20  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Tombstone och en vanlig mick tillsammans med en dator räcker för att få en första grov uppskattning, som sannolikt överensstämmer med de resonansfrekvenser man kan räkna ut från rumsmåtten.

Efterklang är också bra att mäta, till exempel med TimDec.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/09/16 :  21:32:46  Show Profile Send matsj a Private Message
Någon rekomendation på mikrofon ?

Ingen som har koll på Audio controls sa-3051 eller coustics rta-33 mätinstrument eller de är passé.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2006/09/17 :  11:22:43  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Mats,

nejdå, både ACn och Cousticen funkar väl, MEN, de gör inget annat än 1/3s oktavs upplösning.

Jag är en stark förespråkare utav TrueRTA, samt nån lämplig mätmik. Själv använder jag en Behringer ECM8000, och ett M-Audio ljudkort.
Detta kör jag sen mot min Laptop, så jag har det fullt mobilt utan extern strömförsörjning.

Skulle man vara kinkig kan man köra med bättre ljudkort genom en Firewire anslutning, men det har jag inte sett nån anledning till.

mvh Jonas
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2006/09/17 :  13:33:53  Show Profile Send Nicks a Private Message
Jonash, vilket ljudkort använder du? vilket kan du rekommendera?

MVH

Nicks

Hihi. :)
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/09/17 :  16:51:02  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Äsch, strunt i vilket ljudkort det är. Skaffa en mick, plugga in och kör. Allt utöver enkla basresonans- och efterklangsmätningar kräver avsevärda kunskaper i att mäta och tolka. Till och med min as-sunkiga ickerundtagande myggmick för en hundring på Clas Ohlson klarade att hyggligt pricka in basresonanserna (som ändå gick att beräkna utifrån rumsdimensionerna). Visst, nivåerna är åt helsike, men toppar och dalar ligger ungefär där de borde efter lite experiment med mickplacering.

Ska du sedan hålla på och stämma av absorbenter och liknande kan det vara dags att skaffa en bättre mick, men innan dess finns det inte anledning till dyrshopping.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2006/09/17 :  17:47:22  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Jag använder ett USB-drivet ljudkort från MAudio, mobile Pre heter det.

Myggmickar i all ära, men ibland vill man veta hur det ser ut över 10khz också..

mvh Jonas
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/09/18 :  20:30:37  Show Profile Send matsj a Private Message
Jag köpte en ny bärbar dator idag så jag skall prova Tombstone när datorn landar hemma. Skall köpa på mig en Behringer Ecm8000 mick också. Om någon har en o sälja är jag intresserad.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/18 :  20:51:33  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tänk på att Ecm8000 kräver fantommatning vilket det flesta ljudkort INTE har (undantaget dyra studiokort som jag inte har någon koll på).
Du behöver alltså en mikrofonförstärkare. Det billigaste alternativet är att använda en enkel mixer med mikrofoningång (dedikerade mikrofonförstärkare kostar en hel del pengar) som man använder med alla tonkontroller nollade.
Själv använder jag Behringers Xenyx 802 som fungerar bra och som jag sett rekommenderas av andra också, kostar några hundralappar.

Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2006/09/19 :  00:41:51  Show Profile Send ockham a Private Message
vad använder man för källa för ljudet, typ en cd med .....

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/09/19 :  08:12:54  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Mätprogrammet på datorn genererar sinussvep.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2006/09/19 :  11:28:56  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Eller så skaffar man sig en test-CD (elle rladdar ner från nätet och bränner) tex rosa brus.

mvh Jonas
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/09/19 :  12:10:06  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Men då försvinner möjligheten till synkroniserad plottning i ett datorprogram.

Rosa brus är väl inte meningsfullt för att mäta frekvensgång?

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/09/19 :  12:42:26  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
En skiva med ROSA brus, ger dig ingen mätning.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/09/19 :  13:01:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Du har allt du behöver i klubbstugan Mats

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2006/09/19 :  13:40:03  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
ROSA brus är det enda brus som man skall använda sig av om man vill analysera en frekvensgång i 1/3 oktavs steg. Detta passar perfekt för just AudioControl SAxx och Coustic RTA33.

mvh Jonas
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/09/19 :  16:58:55  Show Profile Send matsj a Private Message
Vad innebär " fantommatning "

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2006/09/19 :  17:10:20  Show Profile Send Stormen a Private Message
Den skickar spänningsmatning 48V till kondensatormikrofoner för att membranet ska fungera. Går nog att hitta en del om det på nätet.
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2006/09/19 :  17:10:55  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Fantommatning innebär att för att micken skall fungera rodentligt så skall den matas med nominellt 48V, men det går med mindre också.

Man kan bygga egen mic-förstärkare om man vill.

http://www.epanorama.net/circuits/microphone_powering.html

Jag valde personligen ett ljudkort som hade inbyggt fantommatning.

mvh Jonas
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2006/09/19 :  20:55:52  Show Profile Send Jamo a Private Message
Musikaffärerna har färdiga spänningsaggregat för fantommatning, ca 500 kr. Du kan på samma ställen hitta små nätta men bra mixers med fantommatning till två mickar, och då är man väldigt flexibel, prislapp ca 700 kr. Se ex.vis: www.jam.se och sök på mikrofontillbehör resp. mixers.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/09/21 :  10:42:04  Show Profile Send Snoop a Private Message
Vilka lite billigare ljudkort har fantommatning?

Ska beställa en behringer nu så nu blir det snart mätning.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/09/26 :  17:45:56  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
ok, detta måste provas, här är mina förutsättningar :

Jag har precis laddat hem ETF5, den fria versionen.

Creative soundlabs ljudkort
RTM dbx mätmick
Behringer MX1604 mixerbord
Gammal stationär dator

Vad tror nim om detta, är denna setup ok ?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2006/09/26 :  22:59:21  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Säkert helt ok setup, kan du sen bara kalibrera ljudkortet i programmet med så. Och eventuellt lägga in en korrigeringsfil för micken så är det bra precision i det.

Förresten, nån kan få tpsa mig om en länk till den mjukvara du tänkte använda. Kan var kul att se hur den ser ut.

mvh Jonas
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000