HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Lackeringshjälp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/09/14 :  17:15:24  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Tjosan. Jag satte visst igång med att lackera ett chassi och ett par drosslar. Sen kom jag på att jag inte hade nån plan för lackeringen direkt.

Bör jag lägga på 2-3 lager med typ 30 minuters mellanrum, eller hur var det nu?

Det handlar om lackering modell blanksvart lack i sprayburk från färgaffärn.

Tacksam och belåten för snabba svar =)

P.S. På ena grejen blir det rena rama spindelnätsmönster över hela ser jag nu. De slätare drosslarna ser jämna och fina ut änsålänge.

P.S. 2 Jag slipar gärna ner med fint sandpapper en gång efteråt, och lägger på flera lager. Superduperultranoga är det iaf inte med finishen.

P.S. 3 & 4 Allra viktigast är att det ska bli en tålig yta, så det inte lätt blir repor och tittar fram bar metall.
Det står inget på burken om att lägga på flera lager.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house

Edited by - Ronnie_Ericsson on 2006/09/14 17:23:05

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7814 Posts

Posted - 2006/09/14 :  18:44:04  Show Profile Send Fuling a Private Message
Generellt med färg på sprayburk ska man lägga på lagren med mindre mellanrum än 30 min, snarare 5 min.
Jag har precis lackat i stort sett hela anläggningen med hammarlack på sprayburk nyligen

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/09/14 :  19:10:15  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Det är så dags nu! :D
La på lagren med 20 minuters mellanrum ungefär. Det får nog bli en sandpappring emellan, men drosslarna ser ut som smaskiga chokladbitar och det är ju bra på alla sätt och vis.

P.S. 1 Får man se ett foto på anläggningen?

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house

Edited by - Ronnie_Ericsson on 2006/09/14 19:16:18
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/09/14 :  21:37:04  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
På den detaljen som får spindelnätmönster låter det som att den redan är ytbehandlad med något som inte tål lösningsmedlet i lacken.
Men det kan bli rätt coolt om man hr lite tur o det blir jämn struktur på hela ytan....
Vilket dock är rätt ovanligt tyvärr..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/09/14 :  21:43:42  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Aha. Ja, jag tror snarare att lacken blev lack för att det var plåtrent under på sina ställen. Kanske får ta bort och grunda med något först.

Mm, det skulle helt klart kunna se ballt ut om det täckte hela ytan!

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/09/14 :  21:49:16  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Aaa så kan det också vara
Vissa material måste man ha en primer på innan man kan lacka dem.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7814 Posts

Posted - 2006/09/15 :  11:15:42  Show Profile Send Fuling a Private Message
Börjar man lacka ovanpå något gammalt färglager kan det bli ganska oförutsägbara resultat. Kolla om du har möjlighet att ta prylarna till någon verkstad och få dem blästrade så att det blir plåtrena, så gjorde jag med fronten till min nätdel efter att jag modifierat den lite och fick lov att lacka om.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/09/15 :  11:51:36  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Tackar för tipsen!

Fuling: Det verkar som om de plåtrena delarna var där det krackelerade. Kanske fanns det någon rost där.
Hade sandpapprat ner till plåten.


Det ser inte ohyggligt illa ut trots allt, men om jag gör om det så tror jag på att slipa plåtrent, grunda och sen lackera igen.
De e mycke me de där me lackering..

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/09/15 :  19:19:46  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag såg något om att man avsiktligt kunde få en krackelerad yta om man lackade skapligt tjocka lager med täta mellanrum och "rostade" i ugn. Fast rostningen kanske var innan (för att värma upp??) eller efter för att baka (??).

Jag vill gärna ha en icke polaris-glansig yta. Just nu står en burk grön hammarlack och väntar.

Jag har rollat ett par chassin vilket ger ett jämt färglager som kan bli lite nopprigt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000