HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Säljes
 Stax SR-Lambda Pro elektrostatlurar med SRM-1/Mk2
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2006/09/12 :  23:21:42  Show Profile Send Skurt a Private Message
Funderar på att att sälja mina hörlurar då de inte används i särskilt stor utsträckning. Inköpta för knappt 1½ år sedan från Tyskland. Gäller alltså SR-Lambda Pro hörlurar med förstärkaren SRM-1/Mk2. Var Stax toppmodell mellan 1982-1987.

Båda enheterna är i mycket fint skick, utan synliga skador. Behöver man säga att de låter förträffligt, mycket avslöjande elektrostatlur. Har jämfört med bl.a. Sennheiser HD650 och Grado SR-325 och Lambdan låter i mina öron betydligt bättre. Den kritik som brukar riktas mot Lambdan, eller elektrostatlurar i allmänhet, är basåtergivningen. Jag skulle vilja säga att den saknar en del av den fysiska aspekten av basen som fås ur en riktig högtalare och i viss mån HD650, men den är mycket bra definierad. Kort och gott kan sägas att jag inte saknar den här egenskapen personligen utan är mycket nöjd, men det är väl kanske lite av en smaksak. Ljudet är dock mycket detaljerat och luftigt, som elektrostater är kända för, och kan jämföras med högtalare för åtskilliga 10 000-lappar. Det är inte för inte som Stax kallar sina hörlurar för Earspeakers och inte Headphones...

Det gjordes en översyn/restauration den 29/12 2003 av en tysk firma som heter Sonority (kvitto finns). Det som gjorts är:

På Hörlurarna:
- Byte av tonvandlare (?), ”Schallwandler” på tyska. Var i alla fall ganska dyrt, 220 EUR
- Byte av öron-kuddarna

På förstärkaren:
- Byte av volym-potentiometer
- Byte av RCA-kontakterna
- Rengöring/service och omvandling till 240V (?), ”Wartungspaket (Reinig., Abgleich, 240V-Umschalt., etc)”

Totalt kostade översynen/restaureringen 367 EUR.

Jag bör även nämna att jag upptäckt att kuddarna har börjat släppa lite, dock inget som påverkar funktionen, men man kanske bör fästa dem sen igen med lite lim eller liknande.

Bild:


Test: http://www.a112.ffs.gu.se/audio/STAX%20Lambda%20Pro.pdf

Vill ha åtminstone 3000 SEK för dem. Finns i Järfälla/Stockholm. Hör av er om ni har frågor (nås säkrast på erik.norell@chello.se). Har ej orginal kartonger, men kan skickas.

MVH
Erik
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000