HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hjälp med storlek på transformator
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2006/09/11 :  14:45:45  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message
Jag har köpt en amerikansk DAC och behöver en transformator från 230V till 110 V. Problemet är att mina matte och el kunskaper är väldigt små så jag vänder mig till er genier.

Det medföljer en väggbula som har dessa siffror:
AC Input 115V/60Hz 150mA
AC Output 16V/650mA

Clas Ohlson har tre varianter på transformatorer med 230V till 110 V:
20VA
110VA
300VA

Vilken behöver jag, klarar jag mig med den minsta?

Tack på förhand!

---[Mina prylar]---

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/09/11 :  14:51:16  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Varför inte köpa en väggbula med rätt värden 220V->16V?

/Per

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2006/09/11 :  14:53:42  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message
För att jag inte vet vad som är plus eller minus på kontakten och är rädd för att något går åt hel**te om det blir fel. Eller är det riskfritt att koppla fel?

---[Mina prylar]---
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/09/11 :  14:57:50  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
AC Output betyder Växelström ut ur bulan. Kolla med en multimeter om du är osäker.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2006/09/11 :  15:21:49  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message
Okay AC = växelström man lär sig något varje dag. Nu äger jag ingen multimeter men även om jag gjort det så kan jag väl inte mäta utan att ha någonstans att koppla in bulan?
En sådan stor AC/AC bula verkar vara lite lurigt att hitta. Mina två första val (Kjell & Company och Clas Ohlson) när det gäller sådana pryttlar har inga. Var kan man köpa en sådan?
Det vore även bra om någon kunde svara på ursprungs frågan då det verkar vara lättare att hitta en 230V/110V transformator.

---[Mina prylar]---
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/09/11 :  15:26:59  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
http://www.powermec.se importerar en passande bula 16.2V/1200mA, men jag vet inte hur de säljer dem...

115V*150mA= 17,25 VA om jag inte missminner mig. Med andra ord så borde 20VA räcka.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2006/09/12 :  11:54:33  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message
Tack för hjälpen Boergars, din uträkning stämmer nog för jag köpte en 20VA transformator och det funkar oklanderligt.
Men om någon vet var man kan köpa (eller har att sälja) en passande väggbula så vore det toppen.

---[Mina prylar]---
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000