HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 En liten undran ang. nätkablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/09/09 :  17:28:01  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Hej. har en liten undran/reflektion angående alla dessa nätkablar som anses ge bättre ljud i en anläggning. Hur då? Strömmen går mig veterligen i högspänningskablar från kraftverket, transformeras ner till 220V (230 - 240V) och går sedan i vanlig kopparkabel till din lägenhet/hus. Från proppskåpet till ditt uttag så är det vanlig treledare, EKK eller vad den kallas. Hur kan då 1,5m hokuspokus exkalibur GT mk 2 kabel helt plötsligt enligt säljarna och vissa skribenter ge bättre ljud. Det kan väl inte spela någon som helst roll i sammanhanget eller har jag missat något?

Mvh Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/09/09 :  17:46:27  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Detta har debatterats fram och tillbaka i otaliga tådar här på forumet och vi kommer aldrig någonstans.
Är du nyfiken så pröva själv, annars så struntar du i det och spar en massa pengar, lyckligt ovetande om det fungerar i din anläggning eller inte.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/09/09 :  17:52:30  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Sunt förnuft och fysik säger mig att det inte är frågan om något annat än gammalt hederligt bondfångeri.

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/09/09 :  18:17:51  Show Profile Send B-200 a Private Message
så resnoerade jag med tills jag provade själv...

jag blev helfrälst iallafall

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/09/09 :  18:51:20  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Har man lagt ut x antal tusen så hör man nog det man vill höra.

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2006/09/09 :  18:52:14  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
samma logik råder ju inuti förstärkaren.. tunna trådar fram till utgångsterminalerna sen feta snokar fram till högtalrana som i sin tur är "wirad" med tunna trådar igen

-och ändå sitter jag här med feta högtalarkablar.. -är jag tokig eller lättlurad? eller låter det helt enkelt bättre?

edit: att starta en tråd om dyr-kablars existensberättigande är som att dränka sig i bensin och ta en cigg, det bara smäller till så får kära moderatorerna städa upp..

Livet är för kort för mono

Edited by - mr. Triatic on 2006/09/09 18:54:47
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/09/09 :  18:59:18  Show Profile Send B-200 a Private Message
hehe så sant....

har inte lagt X antal tusen eller jo kanske men kör med det mest vettiga av dyrkablar enligt mig dvs Supra LoRad. och de är ju inte så dyra...

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2006/09/09 19:00:21
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2006/09/09 :  19:16:43  Show Profile Send StefanL a Private Message
Nej, nej och åter nej! Inte en sån här diskussion till, sök i arkiven och läs inlägg där.

Inget illa ment, men detta har pratats fram och tillbaka genom åren och inget bra kommer ur dom. Det är nog många som tycker detta är ett utbenat ämne.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/09/09 :  19:39:11  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Ok, kamikaze inlägg kanske, men konstigt är det. Har själv provat både dyr nätkablar och dyr högtalar dito i blindtest och inte hört någon som helst skillnad mot billighets varianten så det är väl upp till var och en antar jag.

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/09/09 :  23:04:32  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Man lyckades t.o.m. höra skillnad i ett konsumentupplysningsprogram i TV nyligen där man blindtestade högtalarkablar.
Hör du ingen skillnad på kablar så sparar du en del pengar som du kan använda till skivor istället.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2006/09/10 10:30:21
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2006/09/10 :  10:36:06  Show Profile Send labrat a Private Message
Skillnad på kablar? Ja (nätkablar tveksamt).
Har skillnaden/kvalitén någon relation till pris? Nej!

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

Joav
Member

233 Posts

Posted - 2006/09/10 :  11:19:15  Show Profile Send Joav a Private Message
Det som ståt i tidigare trådar är att skärmen som är kopplad till jord fungerar som en kondensator och tar då bort RF.
frågan är vad som händer om man har en längre sladd och lägger som en spole

Jag lär mig av att ställa dumma frågor
Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2006/09/10 :  11:25:13  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message

Alltid lika kul att läsa trådar om kablar. Det är så fruktansvärt känsligt och laddat! Varför? Det blir mycket mindre diskussioner om frågor rörande högtalare, förstäkare eller CD-spelare, vilka borde påverka ljudet i betydligt större utsträckning än kablarna.
Men kör på! Jag läser och myser.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/09/10 :  13:02:46  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Har skillnaden/kvalitén någon relation till pris? Nej!



Smaken är som....

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Dodge.rj
Starting Member

48 Posts

Posted - 2006/09/12 :  16:34:36  Show Profile  Visit Dodge.rj's Homepage Send Dodge.rj a Private Message
Jag tycker som StefanL att sök i arkivet istället. Detta leder aldrig till något ändå. Det finns ändå ingen som kan säga vad du hör för skillnader och inte. Har debaterat otaliga gånger på minhembio om detta ämne och det blir bara kaos

Det bästa är ändå att ta hem och testa och ha ett öppet sinne för det.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/09/12 :  17:09:42  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
I mitten av 90-talet när det började dyka upp nätkablar i hifibutikerna så frågade jag en försäljare om 2 m nätkabel verkligen kunde ha någon som helst betydelse för ljudet.
-Tja, sade han, dom som har köpt en kommer tillbaka och köper fler.
Så jag köpte en och testade.
Jag kom tillbaka och köpte fler.
Nog sagt om detta!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000