HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nybörjarfråga om förstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/09/08 :  08:02:38  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Min fråga i en annan tråd (angående mayros "Philip"):

--------------------------------------------------------------------------------
Förstår inte riktigt, en dåligt inspelad skiva är väl dåligt inspelad och har dåligt ljud?
--------------------------------------------------------------------------------

Svar från Muse:

quote:
Philip gör inte om skivan till det bättre.
Men en usel inspeln genom en usel förstärkare
gör ju inte inspelningen mer njutbar.

Det Phille gör är att bena ut ALLT och presentera
det på ett makalöst sätt.

Phille kan tex bena ut en bastrumma på en gigantisk scen,
på ett sätt där många andra förstärkare hade gått bet.
El-gitarrer låter så kusligt bra, separerat och autentiskt.

Mitt svar:

quote:
Men en usel inspelning genom en riktigt bra high end-förstärkare, typ Krell eller Lavardin IT, låter det bra? Nja? Så för mig är denna Philips fortfarande ett mysterium, trots allt jag läst om den här. Eller är Philipsen rent av en bättre förstärkare än Krells dyringar (typ 400xi tex) och Lavardin IT tex?

Jag förstår inte detta riktigt...en dåligt inspelad skiva låter enligt min ringa erfarenhet dåligt även med bra förstärkare som tex Lavardin IT eller Krell 400xi (medan bra inspelningar ofta låter fantastiskt). Men med denna Philips som hyllats så mycket låter den dåligt inspelade skivan plötsligt bra? Någon som har en logisk förklaring?

A wolf in a sheep´s clothing...

Edited by - Musse80 on 2006/09/08 11:37:36

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/09/08 :  11:58:24  Show Profile Send mayro a Private Message

Musse80
Om du läser trådarna om allt runt om denna lilla stärkare så framgår det relativt tydligt varför den gör som den gör. Mätningar är gjorda som talar om saker som har del i detta.. tekniska förklaringsförsök görs med för oss ev mindre tekniskt kunniga för vad vi hör ifrån den...

Resterande är kanske inte så lättförklarat. men det har ändå visat sig bli mycket snarlika resultat aldeles oavsett vad den spelar i för system..Eller vilka burkar.. Den gör helt enkelt detta "fenomen" bara..

Och den spelar INTE bättre än andra vid kanoninspelat.där blir det 1-1 eller att den får spö PGA dess ändå begränsade effekt den har.... Utan endast liknande.. Medans den stiger i förmåga ju svårare/rörigare musik det blir.

och detta enligt vad jag förstår(?) beroende på att den just inte har dom otrevliga tonerna som ofta efterföljer första.. Vilket då öronen accepterar såsom just att den behåller transparansen och INTE rör ihop allt... Hmm Ja det är så jag förstår saken i varje fall..Kan ju säga fel här via min klart begränsade tekniska kunskap!

Sedan tror jag inte man just kommer så mycket längre nu med detta via fler trådar i ämnet. kolla in i dom andra..Och som tidigare skrivet.. Du är hjärtligt välkommen hit över en weekend och ha lite trevlig egen utvärdering så förstår du garanterat exakt vad och hur allt som skrivits menas live också..

Så du är välkommen in i klubben av "förundarde" runt detta "Fenomen" som sker...För det är verkligen rätt skoj "fenomen" detta..Och tro mig musse80. Jag sitter varenda kväll med min Lena här och lirar ALLT jag kan vfinna i skivhögarna i mina försök att "knäcka" myten runt phille.. Tro inget annat.. Jag har lagt ner både pengar.. tid.. samt resande för att verkligen gå till botten med detta eftersom jag inte ens FAST jag hör det vill fatta det..

Därmed inser jag att du samt andra inte via någon text i världen kan riktigt ta till dig/er detta rätt självklart.. Jag gör det inte ens själv ännu TROTTS jag sitter med det varenda dag nu rätt lång tid...

Du skulle se mina framplockade skivhögar här så baxnade du... Jag klarar helt enkelt inte av att knäcka phille hur jag än bär mig åt..Han vinner hela tiden aldeles oavsett vad jag gör... tur man är en god förlorare..

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/09/09 :  13:27:04  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Ingen mer förutom mayro och muse som har kommentarer kring detta? Jag tycker det är intressant även om jag inte ser någon logisk förklaring.

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6799 Posts

Posted - 2006/09/09 :  13:47:42  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag var hemma hos mayro innan översynen av phille och den imponerade trots sin effekt begränsning frågan hur den kan spela så får någon annan ta och analysera. Jag tror inte att man skall jämnföra denna förstärkare med andra för då faller jämnförelsen platt utan mer hur har Philips gjort för att det skall bli så här dvs konstuktionsmässigt.

En reflektion jag har gjort under en massa år är att man stuntar i vad som har gjorts förr i tiden och slår sig på bröstet när man kommer på något nytt som det senare visar sig ha funnits detta gäller allt inte bara hifi.

Jag tycker att du Musse80 bör åka hem till mayro oavsett hur långt det är att resa för att få dina tvivel omskakade.

Måste allt vara logiskt nä det tycker inte jag, det kanske skapar en trygghet för vissa att det som händer går att förklara.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/09/09 :  14:52:39  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Jag tycker att du Musse80 bör åka hem till mayro oavsett hur långt det är att resa för att få dina tvivel omskakade

Malmö-Jämshög är inte direkt "långt" heller för att få "omskakas" i sin sinnesvärld av frågeteken ju..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/09/09 :  15:12:59  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Nej det vet jag men jag vill gärna ha lite teoretiska resonemang kring det jag skrev ovan, trots att jag kanske ska besöka dig mayro

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/09/11 :  12:26:11  Show Profile Send mayro a Private Message

Musse80

I natt satt vi och lirade enbart hårdrock i flera timmar.. Och jag kan enbart konstatera att detta som händer här har jag trotts ett rätt långt liv med hifi av "rätt hög" nivå ALDRIG varit med om förr..

Inte ens i närheten..Och jag menar det. INTE ens i närheten.. Oavsett VAD och hur stort dyrt fett eller accustikreglerat system än varit...

Så ta en resa hit med dina bästa o sämsta rockplattor så ska du få dig en dos "phille".. En del (Alla kanske) skivor kommer du garanterat knappt ens tro du förr spelat...

Vi lirade 21 guns igår med rent chockerande resultat av njutning...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/09/11 :  12:49:48  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Grejen är mest den att du har grymt bra högtalare mayro, liksom de flesta där "Phille" har hälsat på. Det bidrar nog till det bra ljudet?

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/09/11 :  14:08:28  Show Profile Send mayro a Private Message

Om du åker bil hit så ta gärna med dig vilken högtalare som helst som INTE "är så bra".. Tror faktiskt inte det spelar så stor roll. För även en "sämre" högtalare spelar ju bättre då stärkaren kan återge "bättre" signal in..

Skulle dessutom kunna bli en rasande rolig liten bildtråd då vi ställer upp en "dålig" mot en "bra"..

Jag bara älskar osannolika jämförelser. Alla/dom flesta minns nog en del resor med en gamal Denver o jämförelser med forsell o reimyo på superprylar som högtalare o drivning...

Telekablar mot superkablar.. Phille mot stora feta krell monoblock eller fint spelande Lavardin..

Så för sjutton.. Kan du och har möjlighet så kom bara.. Ta gärna med andra polare också med hifi intresse.. Ju fler öron desto bättre spridning av åsikter o tankar...Sovplats ordnas ...

Och glöm inte skivor av alla dom sorter som finns..Inga problem alls oavsett vad du/ni tar med er..

Det handlar inte direkt om att "vinna". utan det är ofta lärorikt och utveklande för sitt intresse att bredda erfarenheter.. För att inte tala om hur skoj det är att träffa hifikompisar..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/09/11 :  14:35:05  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
quote:
...Sovplats ordnas ...
Alltid lika förbluffande hur gästvänlig du är mayro

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/09/11 :  14:39:05  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Tobbe, låt dom inte ta min sovplats bara, jag kommer snart!!!

Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/09/11 :  14:55:17  Show Profile Send mayro a Private Message

Fabror W
DET skulle va skoj..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/09/11 :  15:05:32  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Alltid lika förbluffande hur gästvänlig du är mayro

Ligger i generna kanske Pappa va från Kiruna. Mamma från mörka småland..

Nej men alvarligt.. Det är verkligen så förbaskat roligt då man har folk här på hifiträffar över helg. Då hinner man lära känna varann. man hinner trixa o prova lite saker hit o dit. Och man kan lyssna efter 23,00 då strömen börjar bli renare här..

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/09/11 15:06:05
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000