HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Någon som noterat Bredbandsbolagets JÄTTE TABBE???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2006/09/06 :  20:54:14  Show Profile Send Pjotre a Private Message
I sitt reklamutskick (enkelt dubbelvikt papper med lite klister på mitten) att dom gått ihop med Telenor () så skickar dom ut både användarnamn och inloggningskod!!! VEM SOM HELST KAN ÖPPNA OCH ÅTERFÖRSLUTA DET UTAN ATT MAN MÄRKER DET!!!!!!!!!!! Byt lösenord idag eller byt leverantör i morgon!

Jag byter bredbandsleverenatör i morgon!

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/09/06 :  20:57:35  Show Profile Send Ayn a Private Message
Är det inte lättare att byta lösenord?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2006/09/06 :  21:02:25  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Och behålla en leverantör som inte bryr sig det minsta om min internet sekretess??? Skulle inte tro det...

Dessutom har jag de senaste tre timmarna försökt komma in på min personliga sida på Bredbandsbolaget och byta mitt lösenord utan att lyckas!!!!!!!!!!!!!!!!

Edited by - Pjotre on 2006/09/06 21:04:04
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2006/09/06 :  21:09:27  Show Profile Send StefanL a Private Message
Jepp, samma sak här, sidan är stendöd.. Jag är bunden tills november, borde man inte kunna utnyttja detta för att få byta tidigare?


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2006/09/06 :  21:15:34  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
Jepp, samma sak här, sidan är stendöd.. Jag är bunden tills november, borde man inte kunna utnyttja detta för att få byta tidigare?


DET ser jag som en självklarhet att man både kan och får!!!

Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/09/06 :  21:33:52  Show Profile Send ryst a Private Message
Lyckades byta lösenord precis.
Ren och skär jävla skandal är vad det är, hade jag gjort det misstaget på mitt arbete hade jag fått sparken på dagen.

tyvärr sitter jag jäkligt nöjd med mitt 100/10Mbit-fiber så jag blir kvar som kund.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/09/06 :  21:35:21  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Vem är förvånad? Efter alla klagomål och allt strul med BB så inte jag i alla fall...det är den internetleverantör med överlägset flest klagomål och anmärkningar på sig...

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/09/06 :  21:59:10  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jaha - då vet man vilken datakomleverantör sossarna har...

Sorry - kunde inte låta bli

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/09/06 :  22:35:23  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
nternal Server Error

The server encountered an internal error or misconfiguration and was unable to complete your request.

Please contact the server administrator, you@your.address and inform them of the time the error occurred, and anything you might have done that may have caused the error.

More information about this error may be available in the server error log.

Additionally, a 500 Internal Server Error error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/09/06 :  23:44:55  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jag har inte haft BBB på några år men var väldigt nöjd när jag hade dem (detta var iofs för deras 'fasta lina', dvs ingen ADSL-variant). Jag menar bara att det är olika saker om någon varit otroligt dum på en enskild avdelning av BBB, jämfört med att hela BBB som företag skiter fullständigt i sekretess. Om man ska ha nolltolerans på misstag får man byta runt ganska friskt, misstänker jag.

Därmed inte sagt att det var okej att skicka ut uppgifterna på det vis de gjorde, snarare var det helt enormt urbota korkat, men personligen skulle jag inte tycka att det var tillräckligt för att byta ISP direkt. Shit happens.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2006/09/07 :  11:32:02  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Jag reagerade också starkt över att man skickar ut login och lösen i ett reklamutskick. Inte precis ett tecken på säkerhetstänkande!
Dessutom ser jag nu att man inte kan kontakta kundservice över email (man hänvisar till åskoväder som orsakat skada och därmed hög belastning). Jag föreslår att alla BBB kunder ändå kontaktar kundservice och ber om en förklaring från någon i ANSVARIG ställning (de som sitter och svarar normalt kan ju inte göra ngt) samt gärna en ursäkt.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2006/09/07 :  11:45:44  Show Profile Send labrat a Private Message
Jag tycker det är märkligt att bredbandsbolaget ens har tillgång till kundernas lösenord sådär. :O

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/09/07 :  19:29:53  Show Profile Send Bubben a Private Message
Svårt att missa den här missen pga två orsaker.
1. Hela grejen är uppförstorad i media (som vanligt).
2. Två dagar innan jag fick reklambladet med mina uppgifter fick jag följande mail från Bredbandsbolaget:

quote:

Hej
Jag vill börja med att be dig om ursäkt för ett misstag som vi har begått.

Vi skickade nyligen ett erbjudande till dig där ditt användarnamn och lösenord framgick för att du lättare skulle kunna ta del av erbjudandet.

Misstaget var att vi inte tydligt nog uppmärksammade dig på att brevet innehöll dina personliga inloggningsuppgifter. Därför finns det en risk att du – om du inte var intresserad av vårt erbjudande – handskades med brevet som man ofta gör med reklam: slängde det i soporna eller la det på ett annat lättåtkomligt ställe.

För att undvika alla risker att någon annan kommer åt dina uppgifter vill vi därför uppmana dig att ändra ditt lösenord på www.bredbandsbolaget.se. Nedan följer information om hur du går tillväga för att ändra ditt lösenord.

Vi brast i våra rutiner då vår policy är att endast skicka personliga inloggningsuppgifter i ett väl förseglat brev och ej i denna typ av reklamutskick.

För oss på Bredbandsbolaget är våra kunders integritet och säkerhet av största vikt och därför ser vi allvarligt på det inträffade. För att säkerställa att detta inte ska inträffa igen går vi nu noggrant igenom våra rutiner.

Nedan följer information om hur du ändrar ditt lösenord.

Om du har några frågor som du vill tala med oss om, kan du alltid ringa till vår Kundservice
på 0770-777000.

Med vänlig hälsning,

Anna Thorbjörnsson
Marknads- och försäljningschef
Bredbandsbolaget


Hur du ändrar ditt lösenord:
Gå till vår hemsida för att logga in.

·Ange ditt användarnamn och lösenord i inloggningsrutan till höger, Logga in privat.
·Klicka Logga in.
·Klicka på länken Mitt Konto i menyn på toppen av hemsidan.
·Klicka på länken Ändra lösenord i menyn till vänster.
·Skriv in ditt nuvarande lösenord. Skriv sedan in ditt nya lösenord och repetera det.
·Klicka på knappen Ändra.
·Klart.

Problem med lösenord till e-post?
Lösenordsbyte kan påverka inställningarna till din e-postadress från Bredbandsbolaget. Kommer du inte åt din e-post, prova att byta även det till det nya lösenordet i din epostklient

Se inställningsguider under Kundservice – Bredband – E-postproblem
för att få hjälp med detta. Det går också bra att ringa teknisk support på 0770-777000.



Så lägg ner gnället, misstag begås...i det här fallet kom det åtmistonde en förklaring och ursäkt.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2006/09/07 :  19:52:51  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Visst kan alla göra missar, men mailet som du citerar (som jag inte fått) tyder ändå på att de inte förstått problemet fullt ut. Problemet är inte bara att någon kan sno uppgifterna efter att du slängt utskicket, utan även att utskicket kan försvinna på vägen till dig. Ser någon att det finns sådana uppgifter i utskicken så är det lätt att ta dem på vägen till dig.

Jag tycker att detta är ett allvarligt misstag och därmed värt att diskutera. Kredit till BBB för ursäkten, men negativt är den delvisa bortförklaringen. Den gör att förtroendet får ytterligare en törn. Att kalla reaktionerna här för gnäll är att försöka döda en diskussion om en allvarlig fråga, och det kan jag inte acceptera.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/09/07 :  20:19:15  Show Profile Send Bubben a Private Message
Men att ett utskick med personliga uppgifter kan bli stulet och hamna i orätta händer är väl igentligen inget unikt i det här fallet?
Tänk hur många brev man får från banken varje år med alla sina konton och saldon fint uppradade...och när man får koden till betalkortet ligger det i ett brev som ser väldigt speciellt ut...helt blankt och som hämtat ur en spion-scen. Min tidigare ISP skickade ut mina användaruppgifter och lösenord i ett stort tydligt kuvert med texten: "Välkommen som kund hos oss!" Där gick det liksom inte ens att tvivla på att det innehöll inloggningsuppgifter.
För att inte tala om alla betalkorts-kvitton från resturanger och matvarubutiker som alla hamnar i en stor hög bakom disken...

Vad jag menar är att vill man klaga på bristande sekretess så finns det hur många möljligheter som helst. I det här fallet blev i alla fall jag informerad om misstaget från BBB och i princip upmanad att byta lösenord. Sedan tycker jag inte att det är någon bortförklaring det rör sig om, rutinerna frångicks, och nu ska man se över rutinerna för att se vad som ligger bakom och för att säkerställa att det inte händer igen. Mer tycker jag inte man kan begära.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/09/07 :  23:19:48  Show Profile Send ryst a Private Message
Bubben: då ska du vara glad att du fick brevet sent, jag hade iaf mitt innan tidningar bitchade om det.
Nej, det var inte jag som ringde och tipsade aftonbladet .

Jag håller fast vid min ståndpunkt att det här är/var en jävla skandal.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/09/08 :  00:13:09  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag kan säga att jag slängde reklamutskicket, som jag trodde det var.
Öppnade och skummade igenom det, men det var ju bara om D/L musik och Telenor, så det fick gå till pappersåtervinnningen.

Det var först när jag läste denna tråden som jag fick infon.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2006/09/08 :  01:22:57  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
staffann
Visst kan alla göra missar, men mailet som du citerar (som jag inte fått)
Har ej fått mailet, men utskicket... och nu gick jag och öppnade det ... Satan i gatan ... imorrn är det jag som ringer kundtjänst och skäller öronen av den som svarar +

Huvudena ska rulla , för att citera en gammal fras och jag ska ha ett nytt användarid och lösenord kvickast möjligast och därmed basta !!!

Arg som F-N / Passerati
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2006/09/08 :  07:23:20  Show Profile Send Terminator a Private Message
Jag förstår att personer blir förbannade när sånt här händer men tror ni verkligen att ett upprepat samtal till kundtjänst gör till eller från i slutändan när det ändå fått så stora proportioner?

//En som arbetar med kundtjänst och indirekt med delar av BBBs dito
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2006/09/08 :  08:24:36  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Bubben: Med kontonr och saldon kan få reda på saker som du inte vill, men de kan i alla fall inte sno dina pengar. Koden till kortet skickas ju ut separat från själva kortet just för att inte båda ska kunna komma i felaktiga händer. Om BBB hade gjort motsvarande och skickat lösenordet i ett brev och loginnamn i ett annat så hade jag inte haft några större åsikter om det - även om jag kan tycka att det är onödigt att skicka lösen överhuvudtaget i detta fallet. På restaurangkvitton står varken din kod eller (numera) hela kortnumret.

Visst finns det möjligheter till dålig sekretess även på andra håll, men ett så korkat och flagrant brott mot säkerhetstänkande som detta är sällsynt. Men nu står de där med skammen i tidningar, radio och tv så de kommer nog att tänka sig för 2 ggr i framtiden. Det får vi i alla fall hoppas!

Passerati: Skäll inte öronen av den stackars person som sitter i kundtjänst och svarar. Se till att leta upp kundansvarig (även om det kan vara väldigt svårt att komma i kontakt med denna person, i alla fall var det så på glocalnet) först!

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/09/08 :  13:50:24  Show Profile Send Bubben a Private Message
Nåväl, vi har lite olika ståndpunkter i ärendet.
Jag känner mig nöjd på det sätt jag har blivit behandlad, även om det självklart skulle vara att föredra att situationen aldrig hade uppstått.
Men jag ser ändå inte vad det ska göra för bättre resultat om 10000-tals personer ringer och skriker ut sitt missnöje när företaget redan känner till problemet och beklagar.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/09/08 :  13:58:20  Show Profile Send Ayn a Private Message
Enda resultatet är att man gör sig själv argare och en annan människa lite ledsnare.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2006/09/08 :  21:40:33  Show Profile Send poppop a Private Message
Vem fan vill byta leverantör när man har 100 Mbit?

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2006/09/08 :  21:49:24  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Bubben, antingen jobbar du på BBB eller så gör din fru det...

Jag har fortfarande inte fått något mail där dom ber om ursäkt!!! Jag har sökt deras kundservice i två dagar utan att komma fran, och hade jag begått samma misstag på min arbetsplats (bank) hade jag varit av med jobbet innan jag hunnit säga kapsyl... Nä, fy fan säger jag...
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2006/09/08 :  21:58:37  Show Profile Send Terminator a Private Message
Det kanske är så att huvuden kommer att rulla på BBB för detta men att det inte är något man skyltar med för att du ska må lite bättre Pjotre?
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2006/09/08 :  22:05:38  Show Profile Send Bubben a Private Message
Pjotre>

Självklart är det svårt att komma fram när "alla" samtidigt ska ringa bara för att visa sitt missnöje.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000