HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Magnetupphängnings frågor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/09/06 :  20:18:50  Show Profile Send matsj a Private Message
Jag har tänkt att bygga en sak som skall stå på magnet fötter dvs sväva fritt.
Om man tar 2 magneter med samma laddning så stöter de ifrån varandra, alltså 2 magneter i lodlinje. MEN hur gör man för att det inte skall flytta sig i sidled ???
Kan man svarva en skål o montera den upp och ner och en kula under som skjuter upp?????
Jag vill inte ha någon typ av stång som styrar i sidled.

Är här någon som kan tipsa om nån som byggt eller en konstruktion på nätet?

mats

1W=115db.

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/06 :  20:33:18  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det går inte. Bokstavligen talat.
Det finns något som kallas "Earnshaws teorem" som visar att det är omöjligt att enbart med hjälp av statiska elektromagnetiska fält få något stabilt.
Man kan dock "fuska" och använda diamagnetiska material (teoremet gäller inte då) men det är knappast användabart i detta fall.

Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/09/06 :  20:41:21  Show Profile Send matsj a Private Message
Alltså måste man ha något som styr sidleds krafterna ?

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/06 :  20:44:12  Show Profile Send f95toli a Private Message
Precis.
Jag har för mig att jag sett upphängningar där rörerlsen i sidled stabiliserats med fjädrar, kanske kan vara något?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/09/06 :  20:47:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Eller så här:
http://www.tnt-audio.com/accessories/relaxa1_e.html
http://www.yukimu.com/jp/sap_relaxa.htm

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/09/06 :  20:53:45  Show Profile Send matsj a Private Message
Jag tittade på Kedabs projekt cd, där laserdelen sitter i en "stål" klump med magnetupphängning + styrning. Jag tänkte något liknande till mina problem ( 6 st 18" subbar ) . Och att bygga vidare på ide´n.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/09/06 :  21:02:09  Show Profile Send matsj a Private Message
Helt rätt Bernt tack. Det var den ide´n jag tänkte mig.
f95toli: Inga fjädrar men tack ändå.
Annars kanske man kan sätta den på 4 magnetlagringar som till vinylspelar tallrikar ?

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/09/07 :  00:27:53  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Om du har tänkt dig att lyfta en sub med en "18" så blir det rätt
så häftiga magneter. Ganska dyrt alltså.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/09/07 :  06:54:04  Show Profile Send matsj a Private Message
Hallå Dahlberg, inte riktikt så häftigt hade jag tänkt mig.
Men en cd hylla som svävar kanske.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/09/07 :  07:34:42  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Måste bara fråga.
Varför magnetupphägning?
Vad är det du vill åstakomma?

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/09/07 :  08:02:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har också lite funderingar på DIY-fötter och eftersom jag har massor med ferritmagneter är det frestande att fixa en liten bänk. Jag har funderat på liknande upphängning som är i studsmattor: resårsnöre eller liknande som går i sicksack längs kanten. Möjligen gummiduk. Vad man är ute efter är väl en låg resonansfrekvens i upphängningen antar jag, max 4 Hz kanske.

Ulf här på forumet hade en Relaxa-bänk i sitt system:


Frågor när detta ändå är uppe: Hur är det med fjäderkonstant och så när man har magneter som bär upp saker? Ju närmre desto starkare fjäderverkan kan man ju lätt märka men är det kvadratiskt mot avståndet möjligen? Skiljer beteendet sig från vanliga fjädrar?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/09/07 :  08:40:51  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Frågan är om man kan se en magnet som enbart en fjäder eller om den måste betraktas som ett system av både en fjäder o en dämpare.

Jag ska ta o prata lite med våra fjäder experter
Jobbar man på chassie avdelningen på scania så finns det en o annan fjäder Tror dock inte att vi har något som är magnetdämpat men man kan ju alltid fråga.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/09/07 :  09:21:31  Show Profile Send matsj a Private Message
Tobbe L. Jag skulle vilja ha en hylla fritt svävande till min dvd som flyttar sig . Jag lekte med tanken om magneter när andra kör med luftkuddar, o-ringar och fjäder upphängning. Jag är lite sugen på att tillverka ett nytt chassie till en befintlig cd-dvd o ha det magnetupphängt.
Skall leta upp lite magneter o göra ett litet prov. Det måste gå.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/09/07 :  09:40:46  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Inte till subbarna alltså

Relaxa har många produkter. Titta till vänster i den andra
länken som Bernt la in.

Smakprov





Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/09/07 :  10:09:33  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Oki då hänger jag med.


Även om man använder ett magnetfält som fot så kommer den att överföra vibrationer mm till dvd spelaren.
Det vissenliga är att hitta en variant som är anpassad till du ska ha den till o till de vibrationer som den utsätts för.
Likaså ta reda på vilken väg viberationerna tar sig till dvd:n.
Kommer de via golvet eller är de luftburna.

En lämplig variant är att börja med en bra dämpad fot på den en tung platta o sedan en dämpad fot till en lite lättare platta o sedan dvd:n.



Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/09/07 :  10:22:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, det är klart man får en överföring av vibrationer även via magneter. Hur mycket och hur selektivt i frekvens?
Det här är ett intressant ämne och vi har faktiskt diskuterat att skaffa vibrationsmätutrustning till forumet i framtiden.
När det gäller en DVD/CD/Skiv-spelare så finns mekanismen i apparaten som en vibrationsalstrare också. Därför kan det vara en nackdel att ha en upphängning som inte kan dämpa någonting, för energin i vibrationen från apparaten har ingenstans att ta vägen.

Någon mer som har tankar om detta?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/09/07 :  10:55:36  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Pratade som snabbast med mina kollegor o de tror inte att man får någon dämpning i magnetkretsen mer än egenvikt o friktion mm.
Däremot så har du en fjäderkraft som ökar exponentiellt när man trycker ihop dem.

En påse sand på cd/dvd:n är kanske ingen dum ide.
Just sand, hagel o liknande är bra på att äta vibrationer.
Hifi möss finns det ju

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2006/09/07 :  11:03:05  Show Profile Send lindvall a Private Message
SAPs Relaxa har ju löst problemet genom pinnar och kullager som ni ser i nedre högra hörnet:



quote:

Det går inte. Bokstavligen talat.
Det finns något som kallas "Earnshaws teorem" som visar att det är omöjligt att enbart med hjälp av statiska elektromagnetiska fält få något stabilt.



f95toli, det känns lite skönt och lite sorgligt det du säger. Jag tänker ibland på lösningar, men då är det helt enkelt bäst att glömma dem?

Mina funderingar gick ut på att om ni tänker er ett fyrkantigt rör med magnetklädda innersidor vari man sänker ner en fyrkantig pinne med repellerande magnetklädda sidor. OK?

Underst i röret sitter en magnet som repellerar en annan magnet som sitter under den fyrkantiga pinnen.

Om man har fyra av dessa set, rören monterade på en bottenplatta och pinnarna monterade på en topplatta, skulle detta alltså inte gå? Skulle det smälla lik förbaskat som det gör när man har med repellerande magneter att göra? Är det alltså omöjligt att få magnetfältet stabilt?

Vid närmare eftertanke borde det ju vara omöjligt eftersom ingen gjort det förut... suck... :-(
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/09/07 :  11:03:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nä dämpning blir det nog inte, det är ju ingen friktion som kan äta energi när det svävar på det sättet.
Då får man sätta dämpningen på "andra sidan" av magnetparen i så fall.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/09/07 :  11:36:24  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Oljefyllda sånna här kanske.


Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/09/07 :  11:42:34  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Kanske kan funka

Problemet är att få till en fjädring o dämpning som är rätt avsämd till lasten o vibrationerna.
Men problem är till för att lösas
O det är helt klart ett mycket intressant problem.
Det tyvärr inte helt lätt.
Se bara på hur racingvärden jobbar med att få till rätt setup.

Tror vi får koppla in Öhlins

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/09/07 :  12:22:32  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
L'Audiofils skivspelare från 80-talet hade en skivtallrik med en bautamagnet som vilade på en motpolad magnet i däcket. Sedan hålls tallriken på plats av en "pinne" (den som går genom hålet på skivan).
Skulle man kunna tänka sig något sådant.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/09/07 :  12:25:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Dahlberg? Nu behövs ritningen på din skivspelare...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/09/07 :  12:31:24  Show Profile Send f95toli a Private Message
lindvall: Jo, det är som sagt omöjligt (om man som sagt inte använder diamagnetiska material eller supraledare). Problemet är att man som bäst får ett "kritiskt instabilt" system. Det är som att försöka balansera en kulspetspenna på sin spets, vid första anblick tycker man att det borde vara teoretiskt möjligt om man balanserar den väääldigt noga. Räknar man på det så upptäcker man dock att minsta störning - det spelar ingen roll HUR liten - räcker för att få den att falla.

Bernt: Vad gäller "fjäderkonstanten" för ett magnetsystem så finns det egenligen inget som säger att det ens finns en sådan. Förutsättnigen för att man ska kunna tala om en sådan är ju att kraften ökar linjärt med avståndet, det är säkert möjligt att designa ett magnetsystem som approximativt beteer sig på det sättet i vissa lägen men generellt sett så är det ett väldigt komplext problem som beror på magneternas form etc.

Vad gäller dämpsystem så är vanliga "stötdämpare" (olja eller luft) i kombination med tunga bord nog bäst, det finns en anledning till varför det används för ex. mikroskop.
Det finns ju även aktivt dämpade bord men det har jag ännu inte sett till hifi (det kommer säkert på någon skivspelare från ex. Clearaudio så småningon).

Om jag inte minns fel så står ett av scanning probe systemen i labbet där jag jobbar på ett bord från Herzan
http://www.herzan.com/
Kan kanske vara bra som inspiration?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/09/07 :  12:44:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Bernt: Vad gäller "fjäderkonstanten" för ett magnetsystem så finns det egenligen inget som säger att det ens finns en sådan. Förutsättnigen för att man ska kunna tala om en sådan är ju att kraften ökar linjärt med avståndet, det är säkert möjligt att designa ett magnetsystem som approximativt beteer sig på det sättet i vissa lägen men generellt sett så är det ett väldigt komplext problem som beror på magneternas form etc.
Intressant tråd detta! Ja, det är ju ingen konstant om det är en fjäderkraft som ökar exponentiellt när man trycker ihop magneterna. Det borde i sin tur innebära att man får ganska olika egenskaper beroende på last? Går det att få en definierad resonansfrekvens i ett sånt system, avståndet - och därmed fjäderkraften - ändrar sig under svängningens gång? Ett medelvärde finns naturligtvis.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/09/07 :  12:50:37  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
f95toli:
Herzan ska spanas in, de verkar ha riktigt intressanta produkter

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000