HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bättre än sex?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/09/06 :  18:40:51  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
...ursäktar titeln, men jag rår nog inte för det.



Efter att ha slitit hårt med arbete på ditten och datten hela sommaren. Engagerat mig och lovat bort mig alldeles för mycket till vänner, släkt och bekanta. Blivit far ånyo med sena nätter och allmänt liv i huset. Städning, tvättning och inrutandet av nya rutiner. Samt en hel del hängande på HF, befinner jag mig just nu mitt i en "tidig skiftvecka" på jobbet...

...Så kom jag mig äntligen idag för att värma på stereon medans vi käka lite middag. Och sedan passa på att få lite tid till "egen-lyssning" framför stereon innan resten av familjen bokade soffan för att glana dumburk. Lite riktig lyssning. RIKTIG lyssning... Bara välja en skiva, släcka ner och bara stilla ta in vad som presenterades. Alldeles själv - inga störmoment.

Trött och utmattad efter jobb och träning, knappt man orkade lyfta armarna. Valde en skiva - Madonnas "Ray Of Light", vet inte varför men det bara blev den. Lutade mig tillbaks, höjde volymen HÖGT och blev som förlamad... SÅ SKÖNT! LYCKA och all härlighet på en gång. Perfekt. Genom första låten. Andra låten. Tredje, fjärde, femte, sjätte...tills skivan var slut.

Det var som ny luft i mina lungor. Nytt blod i mina vener. Sporrad och med en kvart till godo valde jag EN skiva till. En låt. Michael Nymans "Murder By Numbers" - låt nr 7. Ännu högre volym. Jag blundade genom hela 7-minuterspasset. Trollbunden. Vitalitet och glädje! Man blev en ny människa. Kärlek. Hopp.


Nu kan jag ju inte påstå att jag har en anläggning som är bäst i världen och kostar flera miljoner, om nu någon skulle förmoda det. Det jag däremot vill säga är att denna upplevelse kom att påminna mig åter om varför man håller på med detta! Varför man ägnar sig åt HIFI. Varför man kan brinna frenetiskt i denna hobby. För det ÄR kärlek, hopp, ilska och hat - allt på en gång. Denna upplevelse man vill åt. Få känna något så levande - bara genom att sitta framför ett par högtalare...

...och det är, utan att gå runt ämnet för mycket, nästan bättre än sex.


Har jag fel?


/M

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2006/09/06 :  18:43:58  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Jag tycker absolut att du har fel!!!

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/09/06 :  18:50:22  Show Profile Send B-200 a Private Message
madonnas ray of light är den ultimata skivan har testat allt jag kunnat med den skivan.
utmärkt till test men även utmärkt att just lyssna på, grymma beats och grymma texter och dynamiken är enorm.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2006/09/06 :  18:58:18  Show Profile Send OcA a Private Message
Hifi porr när det är som bäst! FInns inget bättre än att komma hem från en resa eller liknande och sjunka ner i soffan och avnjuta lite musik! I de lägena förstår man varför man började med den här hobbyn från första början! Total lycka!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/09/06 :  19:09:49  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Helt fel kan du inte ha!
Även om klockan råkar vara 3 på natten,har jag alltid väldigt svårt att
inte skruva upp väldigt högt på tex sista minuterna på Amarok...

Och jag snackar Så högt det går att ha!!

Ibland kommer tårarna som på beställning,så nej,jag tycker inte att du har fel.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2006/09/06 :  19:21:56  Show Profile Send StefanL a Private Message
Tja, en låt varar ju längre, om vi inte pratar minutvalsen då.

Varför inte kombinera? Adam Sandler - At A Medium Pace, följ instruktionerna i låten vetja.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2006/09/06 :  19:31:41  Show Profile Send new order a Private Message
Du förklarar väldigt väl varför det är så skoj med hifi ibland Rannagarden.Såna där stunder när man sitter och njuter,kopplar av och laddar batterierna framför stereon med en bra skiva.Väl skrivet!
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/09/06 :  22:22:25  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
quote:
en låt varar ju längre, om vi inte pratar minutvalsen då.


Amarok en enda låt,60:02 minuter!
En lång squirt!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2006/09/06 :  23:08:09  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Ni har ju sååå rätt! Hade oxå en sån session idag eftersom jobbet e tungt. Frågan är dock om det "bara" e en hobby? - jag kan ju villigt erkänna att jag inte hade klarat mig utan egentid m stereon...

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/09/06 :  23:22:46  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message


W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/09/07 :  02:20:38  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Jag kan bara glädjas åt din eufori! Såna här trådas är de man mår bra av. Jag kan inte minnas den senaste gången jag haft tid åt något liknande!
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/09/07 :  07:37:43  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Visst är det skönt, jag skapade nyligen ett "terapi-rum" hemma i garaget, upp med 45mm gullfiger som täckte tak och väggar, när man går in där känns det som om det slår lock för öronen :)

Där inne finns en stol och ett holmberg-rack med slutsteg och lite annat smått och gott, samt ett par högtalare givetvis och drösvis med skivor.

Det är guld värt, när man kommer hem från jobbet och behöver varva ner, man går in i "sin egna lilla värld" käns det som när porten slår igen bakom en och lamorna går igång.

knäpptyst

Man glömmer ganska fort de bekymmer man tampas med och det tar ungefär en haltimma till en timme att landa, mkt behagligt utan luftgropar och skrikande barn i bakgrunden.

Klart värt sina pengar och det jobb man lagt ner, vissa skulle nog ge mig en väldigt långärmad vit tröja om de såg hur mitt terapi-rum ser ut, med det gör verkligen susen!

Detta är ingen dum hobby/intresse/livstil att hålla sig med alls.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2006/09/07 :  08:08:51  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
MullBankt:
quote:
Jag kan inte minnas den senaste gången jag haft tid åt något liknande!

Det är när det känns som tiden inte räcker till som man behöver dessa ögonblick som mest! Det är ju också det som är det underbara, när man känner sig som mest stressad behövs ändock inte lång (ostörd) tid framför anläggningen för att man ska känna sig så mycket bättre.

Ett tungt argument till dedikerat hifirum, att få möjligheten att "gå ifrån" och njuta även när andra i familjen är i behov av att använda de allmänna ytorna till annat, annars kan sådana stunder vara sällsynta, allt för sällsynta!

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2006/09/07 :  09:40:51  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Jag går till min grotta (min fru kallar mitt hifi/hembiorum så) minst varannan kväll efter att ungarna lagt sig. Bara för att sitta och njuta och varva ner med några plattor. Och hon har absolut ingenting emot det, hon brukar varva ner med att kolla på TV vilket jag avskyr eftersom det aldrig finns nåt vettigt att se.
Alla behöver tid för sig själv!

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2006/09/07 :  10:42:51  Show Profile Send poppen a Private Message
Madonna är gräslig !

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/09/07 :  11:12:11  Show Profile Send B-200 a Private Message
gräsligt bra poppen ;-)

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/09/07 :  16:26:43  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Glad för alla som har delat denna känsla. ...Själslig rening; på vilket sätt och till vilken musik den nu må vara. Det har varit glest med tillfällen på senare tid, med prioriteringar på andra håll, men det skall förhoppningsvis bli ändring.

På med javat, fram med virren, bläddra i skivsamlingen och inta position - i stereo!


/M
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/09/08 :  08:40:27  Show Profile Send Mahler a Private Message
Häääärligt Killen!!

Vilken medicin det är att läsa dina rader och ditt lilla mini lyssningsreportage!! Jag kan allt känna igen mig i det. Dom få stunderna man har mitt i jobb, stress, fjälla, husplanering, vänner, familj, bröllop etc etc att få lite "kvalitets" tid över till hifin och musiken.

För mig var det Ale Möller Band - Bodjal senast som gav mig den där "nära sex" upplevelsen! Stängde dörren bakom mig till v-rummet. Drog ner persiennerna och på med ett eller ett par levande ljus och släckte zeppelinaren i taket och ljuset i hallen. Total avslappning och inga störmoment.

Låt ett och två och tre och vips. HELA skivan avlyssnad från början till slut!!! Händer inte var dag! På samma volym och utan bedömningar och kritiska störmoment som förtar lyssningsglädjen.

Det ÄR precis detta som vår hobby handlar om i slutändan. Ju ganska egalt om man har en bybee i burkarna eller inte eller en silver/guld konding eller pappersdito om man njuter av musiken. Målet är musiken som jag brukar säga och för egen del är jag så gott som i mål där..

Men nu blev jag fanken ta mig inspirerad! Får se om man kan köra ut gumman ur v-rummet en timme eller två efter jobbet idag så man kan slå sig ner och njuta!!

Apropå Virre Rannagarden! Var ju i Skottland förra veckan med jobbet och fick hem en 18 årig Talisker och en 18 årig Caol Ila! Du är välkommen på nytt besök om andan faller på och du törstar!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/09/08 :  10:21:08  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
"nära sex" upplevelsen
Bevingade ord, mannen! En beskrivelse så god som någon om vad hifi handlar om.


Ett besök står på dagordningen.


/M
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000