HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Sidosystem till bashorn
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kyan
Member

107 Posts

Posted - 2006/09/04 :  17:08:38  Show Profile Send kyan a Private Message
Hej allihopa!

Det här är mitt första inlägg så jag antar att en liten presentation är på plats. Jag heter Tobias, 22 år och bor i Gävle. Jag pluggar andra året på maskiningenjörsprogrammet.

Nog om mig.

Jag håller på att bygga ett bashorn, det kommer att bli ett RT-3 horn. Det är alltså tidningen Radio & Television som publicerade detta horn -78. Tanken är att hornet ska spela upp till ca 150-200hz.

Nu till själva frågan, Nu har jag ett par SQ-50 högtalare (valutronic) som jag byggde för att par år sedan. Jag är inne i lite funderingar på att bygga något annat för att komplettera hornet. Dels för att SQ-50 högtalarna känns aningen stora att ha min lilla etta när även hornet ska få plats. Dessutom behöver jag inte längre ha sidosystem som spelar lika djupt.

Tänkte om jag kunde få lite tips på bra sidosystem. Högtalarna måste kunna placeras nära en vägg av utrymmesskäl. Det får inte heller bli för dyrt. Ungefär vid hfsl-1 är nog smärtgränsen nådd. Det och att de ska fungra bra tillsammans med hornet är väl de krav jag har. Det är även bra om högtalarna får en någorlunda hög känslighet för att matcha hornet, men det kanske inte spelar så stor roll?