HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Sidosystem till bashorn
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kyan
Member

107 Posts

Posted - 2006/09/04 :  17:08:38  Show Profile Send kyan a Private Message
Hej allihopa!

Det här är mitt första inlägg så jag antar att en liten presentation är på plats. Jag heter Tobias, 22 år och bor i Gävle. Jag pluggar andra året på maskiningenjörsprogrammet.

Nog om mig.

Jag håller på att bygga ett bashorn, det kommer att bli ett RT-3 horn. Det är alltså tidningen Radio & Television som publicerade detta horn -78. Tanken är att hornet ska spela upp till ca 150-200hz.

Nu till själva frågan, Nu har jag ett par SQ-50 högtalare (valutronic) som jag byggde för att par år sedan. Jag är inne i lite funderingar på att bygga något annat för att komplettera hornet. Dels för att SQ-50 högtalarna känns aningen stora att ha min lilla etta när även hornet ska få plats. Dessutom behöver jag inte längre ha sidosystem som spelar lika djupt.

Tänkte om jag kunde få lite tips på bra sidosystem. Högtalarna måste kunna placeras nära en vägg av utrymmesskäl. Det får inte heller bli för dyrt. Ungefär vid hfsl-1 är nog smärtgränsen nådd. Det och att de ska fungra bra tillsammans med hornet är väl de krav jag har. Det är även bra om högtalarna får en någorlunda hög känslighet för att matcha hornet, men det kanske inte spelar så stor roll?

Jag har haft lite funderingar på att bygga ett envägssystem med tangband eller fostrex element, det verkar gå bra att någon form av kvartvågspipa som blir hög men inte allt för stor på de andra ledderna. Har även funderat på hfsl-1 som verkar vara en fin högtalare, men den verkar behöva stå så långd från närmsta vägg att det inte skulle funka så bra.. ev. bygga en variant med två basreflexrör på framsidan istället.

Högtalarna kommer iallafall till en början att drivas av en Marantz PM4400 förstärkare (2x30W 8ohm). Men även där har jag planer på att något nytt ska byggas.

Till sist vill jag tacka linnar för ritningar och tips till hornet! Jag har en kompis med mätutrustning så jag kommer nog kunna mäta upp hornet när det är klart.

Funderar lite på att starta en byggtråd runt RT-3 projektet, finns intresse?

Edited by - kyan on 2006/09/04 19:22:37

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2006/09/07 :  10:13:43  Show Profile Send DrBoar a Private Message
Har du ett bashorn så kommer du att dela det vid kanske 80-120 Hz. Att ha en kvartsvågspipa för sidosystemen är ganske meningslöst eftersom pipan kommer att ha sin grundresonans under den frekvens de delas av. Om du nu inte gör en mycket kort pipa (storleksordningen en meter för att öka sidosystemens strålningresistans 70-100 Hz) Delar du så högt som 150-200 Hz så skulle jag hålla mig till slutna lådor, då basreflex, Voigt pipor eller transmissionslinje blir meninglöst. Varför inte behålla elementen från din SQ-50 i en mindre sluten låda? Valuetronic har ju inge vettiga uppgifter om elementen men en 20-30 L borde fungera behåll bredden och elementgeometrin på lådan. Dvs du tar bort bottendelen och eventuellt minskar djupet på lådan för rätt volym
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2006/09/07 :  12:58:03  Show Profile Send knutte a Private Message
det är monacor element dom säljer! Alla värden finns på deras hemsida... räkna fram en sluten låda, låter nog bäst!

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

kyan
Member

107 Posts

Posted - 2006/09/07 :  14:18:46  Show Profile Send kyan a Private Message
Ja, jag har funderat lite på det alternativet. Valutronic har ju även ritning på en mindre variant av SQ-50 (samma element och filter, fast mindre sluten låda). Jag tror jag har en köpare på mina SQ-50 högtalare så då kan jag ju lika gärna köpa nya element och bygga en mindre låda.

Frågan är hur mycket bättre hfsl-1 är än ett par små valutronic? I registret över 150-200hz alltså, det andra är ju inte lika relevant.

Eller man kanske ska slå på stort och bygga ett par mellanregister horn också!? Typ nybörjarvariant av times monsteranläggning :-)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000