HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Arcam Solo - och vilka mer skall man titta på?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2006/09/04 :  13:53:54  Show Profile Send pewe a Private Message
Letar efter en "allt-i-ett" anläggning i bra kvalitet till min svärfar. Har tittat lite på Arcam Solo som verkar intressant och jag tror den hade passat hans behov. Men vilka fler respektabla tillverkare gör liknande maskiner som Solon (i ung. samma prisklass, dvs. 16.000SEK?) Finns de överhuvudtaget?

Det allra bästa hade varit om man hade hittat någon hifitillverkare som gör enheter i samma storlek som Cyrus, dvs. halv normal apparatbredd. Cyrus ligger dock lite utanför hans budget. Kan spontant bara komma på Denon och Teac. Finns det fler?

Tacksam för hjälp!

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/09/04 :  14:07:14  Show Profile Send UrSv a Private Message
Onkyo och Yamaha gör också halvbreddare såvitt jag vet.

Jag hade tittat på NAD L73 och liknande. DVD-möjlighet är ju inte fel..
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2006/09/04 :  14:20:01  Show Profile Send pewe a Private Message
Tackar för svaret! DVD-behövs dock inte, anläggningen skall stå i ett uterum...Bara musik, alltså..
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2006/09/04 :  14:43:16  Show Profile Send Ampalang a Private Message
T+A har två alternativ.

CD Receiver K 1



Och CD Cassetten Receiver K 5



Har dock inga priser på dem...

Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2006/09/04 :  14:50:46  Show Profile Send pewe a Private Message
T+A=billigt? Ser i vilket fall jäkligt läckert ut!

Förresten: någon som lyssnat på Arcam Solo? Intressant att höra vad ni tyckte isåfall.
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2006/09/04 :  14:53:32  Show Profile Send Jonas a Private Message
Linn har väl någon variant och även Naim. Naims har jag för mig är dyrare dock, men jag är inte riktigt säker...

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/09/04 :  15:04:25  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Linn Classik är alternativet till Solo. Samma prisklass.
Bredden är mindre än Solo, c.a 30 cm.
http://www.ljudmakarn.se/list.asp?art_make_id=16&menu=2


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2006/09/04 16:26:30
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2006/09/04 :  15:10:23  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Det är inte hifi men ändå rätt mkt ljud för 15k

Bose® 3·2·1™ GS II

Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/09/04 :  15:33:25  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag har lyssnat helt kort på Arcam Solo i butik (Paus Sveavägen Sthlm)när jag var ute efter ersättare till min Denon DM-31. Jag blev förvarnad om att det skulle låta litet ljust. Och mitt intryck vara att så var det också. Jag gjorde i och för sig ingen längre lyssning men musiken var bekant (Ett par spår från Pink Floyds samlingssjkiva "Echoes" som jag själv äger ett ex av). Alternativet föll bort. I stället är jag på väg mot en traditionell lösning med förstärkare och CD.

Denon DM-31 passar mitt ljudideal bättre - men den är ju litet svag. Kan du få tag i en Denon DM-31 kan jag i alla fall intyga att kvaliteten är bra. Dels känns den gedigen, dels fungerane den helt felfritt med flera timmars daglig användning till TV-ljud, radio och CD under två års tid.

De nu aktuella modellerna - DM-33 respektive DM-35 (DAB-radio) - i Denons CD-receiverkoncept har jag aldrig använt och kan därför inte ge några intryck av.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2006/09/04 15:34:54
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2006/09/04 :  15:39:31  Show Profile Send KennethS a Private Message
Har lyssnat på Arcam Solo. lät snärtigt och bra med fin pondus. helt klart värt pengarna. Men ljus i ljudet? Nja..Inte med dom högtalare som jag lyssnade på.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/09/04 :  16:18:05  Show Profile Send Vox a Private Message
pewe, har du tittat på Denon S81? http://www.hifiklubben.com/SE/Produkter/Stereo/Stereosystem/DENON_S-81_Silver.htm




"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/09/04 :  17:38:12  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Denon S81:
Uteffekt: 2 x 50 watt (4 ohm, 1 kHz, THD 10%)

Klass D och 10% THD, känns inte helt OK. Jag skulle välja D33 istället.

Estetiskt: Hellre Linn Classik (stilren, smaskens) än Arcam Solo (rassliga knappar, teckenfönstret ser billigt ut).

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/09/04 :  18:35:56  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Primare har dykt upp med en allt-i-ett-spelare, CDI10.
Självklart köper man svenskt.


http://www.primare.net/00002/00192/00193/default.asp

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2006/09/04 18:45:23
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2006/09/04 :  18:48:04  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
KennethS
quote:
Men ljus i ljudet? Nja..Inte med dom högtalare som jag lyssnade på.
Jag kan ju i och för sig ha varit triggad på att Arcam skulle var ljus. Dels att det nämndes innan jag lyssnade och dels att min allmänna uppfattning om Arcam är att de alltid drar åt det ljusa hållet.

Om pewes svärfar har samma uppfattning kan han ju enbart själv avgöra med sina egna öron.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2006/09/04 :  18:50:36  Show Profile Send pewe a Private Message
Tackar för alla bra förslag, har fått ganska mycket att kolla upp! Har aldrig lyssnat på något av ovannämnda system och vet egentligen inte vad man kan förvänta sig.

Personligen tycker jag Linn Classik och Arcam Solo ser mest intressanta ut (och de är ju klart dyrare än de andra alternativen).

Cyrus billigaste grejor (stärkare o cd i "6" serien) hade varit idealiska men tror att det blir för dyrt för honom.
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2006/09/04 :  18:57:45  Show Profile Send pewe a Private Message
Jörgen o Björn Ola: hann inte läsa era poster innan jag svarade men jag vet att "många" tycker Arcam låter ljust. Har själv rätt mycket erfarenhet av Arcams (dyrare) modeller och personligen tycker jag inte de har en ljus signature. OK, ingen rörmys men...Som en parentes har jag lyssnat mycket på Audiovector o Arcam och rätt uppställt är det snarare en av de mest neutrala kombinationer jag vet. Men uppställningen är mycket kritisk enligt mig.

Primaren ser härlig ut. Skall se om han kan acceptera bredden bara...
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/09/04 :  20:17:33  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Om man gillar rörljud: Audio Analogue Enigma för 12 450 kr.



http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=13328&highlight=

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2006/09/05 :  08:44:34  Show Profile Send pewe a Private Message
guldfisk: jag personligen tycker denna hade passat bäst så det var ett mycket bra förslag från dig! Tackar för det. Jag har dock inte lyssnat på den men den verkar vara seriöst konstruerad. Snygg är den också. Så bra det här blev, fick flera förslag som jag inte tänkt på!
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2006/09/05 :  10:12:23  Show Profile Send daja a Private Message
Finns ett test i senaste What Hifi där Arcam, Primare och Audio Analogue är med. Arcam vann (oväntat, brittisk förkärlek) men dom tyckte AA lät bäst men den vann inte eftersom den sög rent handhavandemässigt. Har för mig att jag läste att det skulle komma en uppdaterad variant så småningom.

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/09/05 :  10:28:01  Show Profile Send Vox a Private Message
pewe: Audio Analogue Enigma finns hos PE-Audio (www.peaudio.com) för 10.000 SEK. Visserligen demoex, men demoex hos PE-Audio är alltid i nyskick.



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/09/05 :  10:40:51  Show Profile Send Blue a Private Message
Sedan har ju Musical Fidelity kommit med en kW i allt-i-ett-tappning. Ganska rolig pryl, massor med watt och betydligt dyrare än övriga liknande lösningar. Men det finns väl en marknad för sådant också, I guess.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2006/09/05 :  14:06:26  Show Profile Send KennethS a Private Message
jörgen_g: Arcam kan låta ljust med fel grejor, helt klart. Är personligen inte så jätteförtjust i kombinationen Arcam + Audiovector då den blir lite för tunn i ljudet för min smak. Men nuförtiden tycker jag Arcam blivit lite mjukare i sitt ljud. Speciellt A32 förstärkaren. Solon kommer jag tyvärr inte ihåg vilka högtalare jag lyssnade med. Vet att Solo ska bygga på Arcam:s CD73 som transport och DAC, men förstärkningen ska vara nåt annat tagen från nån integrerad pjäs..tror jag iaf!

Primaren var ju jätteläcker!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2006/09/05 :  14:44:30  Show Profile Send Snoddas a Private Message

Angående Audio Analogue Enigma så borde du kanske låna ett öra till den. Testad av Hifi4all.dk och han var lyrisk. Länk till testen:

http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?articleid=1290&zoneid=3

PS. Alla tester skall ju tas med en säck salt men ändå.......



"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2006/09/05 :  14:45:51  Show Profile Send kris69 a Private Message
Har jämfört Linn Classic och AA enigma, där jag tyckte att AA var den helhetliga vinnaren. Linnen har dock en gnutta mera kraft om det behövs. AA spelar mjukt och fint men med god upplösning. Linn lite rakare och mera pang på. Blev riktigt förtjust i AA och skulle med lätthet kunna leva gott med den i en mindre setup. I båda fallen tycker jag att man får mycket för pengarna.

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000