HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Cyklop och snorkel, tips ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2006/09/04 :  11:32:42  Show Profile Send hal a Private Message
Har bestämt mig för att i höst investera i cyklop och snorkel samt ett par fenor.
Älskar att snorkla både i Sverige och på utlandsresorna.

Vill nu köpa en riktigt högkvalitativ utrustning. Men då jag har dålig koll på marknaden så vill jag ha tips på modeller/fabrikat av högsta kvalitet och funktion. Jag är beredd att satsa de pengar som krävs.
Även snorkeltips i övrigt tar jag tacksamt emot. Hur sköter man utrustningen, hur förvarar man den, är det silikon som material som gäller osv.

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2006/09/04 11:44:41

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/09/04 :  13:04:52  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tjena Hal, jag är glad fridykare så kan ge lite tips.
Först, vill du bara ligga i ytan och guppa eller vill du ner en bit?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2006/09/04 :  13:54:49  Show Profile Send Jonas a Private Message
Hej!
Om du vill snorkla och även kunna dyka med grejorna kan jag rekommendera en mask som heter Technisub Idea (givet att den passar ditt ansikte - prova!). Jag har en sådan med tillhörande snorkel med skvalpskydd och (viktigast av allt) ventil nära munnen så du slipper blåsa vattnet upp genom hela snorkeln. Har man inte en ventil nere vid munstycket på snorkeln blir man aldrig helt av med allt vatten vilket är oerhört irriterande. En snorkel får du för 3-400:- och masken går väl på 7-800:- kanske.

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/09/04 :  14:17:39  Show Profile Send mace a Private Message
Vi använder Technisub och Mares i vår familj
Jag har en Mares X-vision och en Technisub Look
Men som nämnts innan, Prova på DITT ansikte.....Sug in och börja headbanga Observera att vi kan inte byta hur som helst inom familjen. Silikon är KUNG!

Skölj av ordentligt och förvara mörkt och svalt för säkerhets skull. Vi använder lådorna som följde med.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2006/09/04 :  15:35:55  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
Tjena Hal, jag är glad fridykare så kan ge lite tips.
Först, vill du bara ligga i ytan och guppa eller vill du ner en bit?

Jag förmodar att jag kommer att ligga och guppa i de övre skikten. Max kanske 6 meter djupt.
Det där med ventil nära munnen låter ju väldigt bra. Tycker aldrig jag lyckas blåsa ut allt. Blir alltid kvar en liten del.
Tck för tipsen Jonas och mace skall kika lite närmare på dom när jag kommer hem ikväll.
Tips på bra hemsidor ?

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/09/04 :  16:50:39  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Tips på bra hemsidor ?



Den här såklart

http://www.angelholmsdykcenter.com/Main/main.htm

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/09/04 :  21:52:14  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tjena Hal, ska du inte djupare än sex meter så behöver du ingen lågvolym-mask, så då behöver du bara hitta en mask som sitter skönt, och har bra sikt.

Ventil på snorkeln har jag aldrig använt, och har inte vatten som skvalpar omkring. Tricket är att du inte blåser ut vattnet, du stöter ut det. Tänk att du säger ett riktigt starkt P med jättebetoning på starten av P. Då får du ut allt vatten, det fungerar för mig.

En solid fenrekommendation kan jag ge. Jag har spelat undervattensrugby och då slet jag ut många fenor per säsong.
Jag köpte ett par för att ha som fridykningsfena, inte UVrugby fena, och blev jäkligt nöjd, ingen långfena alltså:
http://www.technisub.com/eng/pinne/p_ideafp.htm

Den är mjuk, men ändå kraftfull, så den är bekväm att bära under långa perioder, men ändå effektiv, jag har "snorklat" den fenan ner till 27 meter.

Viktigt med fenan är att den passar så klart, det kan vara skönt att ha i en strumpa, bara för att minska risken för skavsår, med mina långfenor har jag en 1mm våtdrätssocka i, annars går de inte att ha på flera två timmar, du får ont i fossingen. Längsta dyket med dem är 3.5 timmar, vid dyk från land.

En sak till med masken, kolla att det är bekvämt att tryckutjämna med den, dyker du till sex meter så tryckutjämnar du 2-3 gånger tror jag, så det kan bli en och annan tryckutjämning.

Om det är något specikt du undrar så kan du pma med.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back

Edited by - Claes_Ireland on 2006/09/04 21:53:45
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000