HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Silspeak ..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2006/09/02 :  10:12:46  Show Profile Send Smackman a Private Message
Jag är nyfiken på deras högtalarkablar samt interconnects..
Input från er som har lyssnat på dessa är välkommet
Mvh


Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2006/09/02 :  12:30:40  Show Profile Send Smackman a Private Message
Silspeak 425 tex ....
Är det ett så ovanligt märke


Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/09/02 :  19:05:23  Show Profile Send marens a Private Message
Hej!

Jag har haft silspeak 415 och de funkar väldigt bra. Även den fetare modellen 425 funkar bra. Det är en vettigt konstruerad kabel som låter ljudet vara som det är. Min enda invändning är egentligen priset. De är lite dyra om man jämför med andra märken.

För mindre än 1/3 av priset av silspeak 425 får man en kabel med liknande uppbyggnad (4 förtennta mångkardeliga ledare) som dessutom är lite kompaktare (har tunnare isolering vilket sänker induktansen ytterligare lite och gör dem smidigare) och som heter Supra rondo. Det är en kabel jag verkligen rekommenderar.

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/09/02 :  19:14:23  Show Profile Send marens a Private Message
Jo, som kuriosa kan jag bara nämna att silspeak ursprungligen är en vedkapskabel som är konstruerad för att tåla hög spänning, vara vädertåliga (inte ärga) och samtidigt extremt böjlig (silikonisolering + bommullskärna).

edit: orval

Edited by - marens on 2006/09/02 19:16:53
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/09/02 :  19:27:28  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Ja tänk vad italienarna kan !! Kapa ved m.m. !!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2006/09/03 10:35:39
Go to Top of Page

Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare

238 Posts

Posted - 2006/09/02 :  22:52:10  Show Profile  Visit Jonas@Ljudmakarn's Homepage Send Jonas@Ljudmakarn a Private Message
Hehe.. Läste fel.

//Jonas Ljudmakarn
http://www.ljudmakarn.se http://www.facebook.com/ljudmakarn

Edited by - Jonas@Ljudmakarn on 2006/09/03 09:57:56
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2006/09/03 :  08:50:30  Show Profile Send Smackman a Private Message
Hej Marens . Så du tycker att vedkapskabeln silspeak inte är bättre än supras rondo Gäller väl Ply då också antar jag..
Eller du kanske menar att det inte finns bättre
Mvh


Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2006/09/03 :  10:14:32  Show Profile Send PeterL a Private Message
Smackman: vad menar du med bättre? Om man har olika uppfattningar om vad som menas med bättre så kan ju råden lätt bli värdelösa. En del kanske önskar att kablar ska vara felkonstruerade och dämpa vissa frekvenser medan andra vill ha en ofärgande neutral återgivning.
Vore intressant att veta om Silspeak färgar ljudet eller är neutral.

PeterL
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/09/03 :  10:37:06  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Silspeak är en väldig neutral kabel, det var därför DP valde den!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2006/09/03 :  10:42:21  Show Profile Send PeterL a Private Message
Intrssant, vad kostar den/dom? Om de är neutrala så på vilket sätt är de bättre än EKK? Lättare att böja lär den ju vara

PeterL
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2006/09/03 :  11:06:22  Show Profile Send Smackman a Private Message
Peter med Bättre menar jag Bättre
Det jag vill är att få mer input och omdömen om silspeak och inget annat snack tack .


Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2006/09/03 :  11:08:48  Show Profile Send PeterL a Private Message
Smackman: ok, då förstår jag precis vad du menar...

PeterL
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/09/03 :  14:26:45  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Så du tycker att vedkapskabeln silspeak inte är bättre än supras rondo
Nä, precis. De är i stort sett lika bra. Supra kanske är marginellt bättre om man behöver väldigt långa kablar men skillnaden där är så liten att det inte är något att bry sig om i praktiken.

Tycker att denna typen av kabel är bland de bättre man kan hitta överhuvudtaget så det ska alltså inte läsas som att "silspeak är lika dålig som supra Rondo". Det är mycket bra högtalarkablar det handlar om i mitt tycke.

EKK är ju bra men den har vissa nackdelar som att den är väldigt styv och att de finns mest i vitt vilket kan tyckas vara en odiskret färg. Att de är så styva gör kontakten mer problematisk. Det är svårare att löda dem samt att de lätt glappar/hoppar ur om man bara skruvar/klämmer fast den skalade kabeln. Glappar det så låter det ju inte bra, kontaktdistorsion (!).
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/09/03 :  14:31:48  Show Profile Send marens a Private Message
Har svårt att se poängen med ply. Fyrkantiga kablar är inte lika smidiga som runda och Rondo går ju att få med större tvärsnitt till ett lägre pris. Valet mellan dem är mao enkelt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000