HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Kur mot torrhosta?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/09/01 :  07:31:36  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
jag håller på att hosta sönder mig, total torrhosta.
Problemet är att jag inte kan gå till apoteket och köpa något noskapinbaserat, därför att jag får den "ovanliga" biverkningen, kraftiga bröst och buksmärtor. Det gör så ont att man blir rädd.

Så, lite mer huskurartat är på tapeten.

I värsta fall har jag Cognac, gooood Rom, Tequila, Gin och whiskey att döva hostnerven med. Men, jag äter pencillin med, som man får dricka på så att säga, men att bli knall är ju inte bra för att bli frisk heller.

Någon lite lindrigare kur vore trevlig. :)

Villig att prova allt som inte är giftigt eller olagligt. :)

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2006/09/01 :  07:45:45  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hej!

usch, detta är inte kul, drabbar mig någon gång per år. Jag har varit gift med en läkare i 17 år så lite trix har jag samlat på mig. Sprit och sådant hjälper förmodligen inte alls (utom kanske för det allmänna humöret)

Grejen är att varje hostning retar till en ny och det område som triggar hostet blir ännu mer retat och torrlagt från slem. (Hosta är i huvudsak två saker, rethosta eller slemhosta, båda kan vara jobbiga och det är samma/liknande reflex men lösningen ser olika ut.)

Det som hjälpt mig är en snusnäsduk att knyta om mun och näsa, alltså en sådan som motorcykelförare ofta hade förr när det var kallt och innan integralhjälmarna var allenarådande. Du andas genom den och inandningsluften blir en smula fuktig vilket lindrar torr-effekten och retningarna i halsen.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/09/01 :  08:24:48  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Aha, det är ju en bra lösning, går ju hemma så kan lika gärna se ut som en rånare. :)
Ska provas direkt.

Tack för tipset. Det här forumet är så sjukt användbart att det inte att beskriva med ljud, eh förlåt med ord :)

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/09/01 :  08:26:58  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Har en såndär "Buff", en elastisk tygtub, som man använder på mc. En modern snusnäsduk. I vilket fall så sitter den på skallen nu, har lite skäggstubb med som håller den på plats. He he.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/09/01 :  08:39:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Akta bara så grannen inte ser dig o ringer polisen

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/09/01 :  08:45:14  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
He he, ja får ha periennerna nere. :)

Bara ett problem med den här modden, jag vill gära dra kanten upp över öronen för att den ska sitta kvar över näsan, men då kvaddar den ju min hifilyssning. Lite tejp får råda bot på det här.

Consulten..Det känns som halsen känns aningens "lenare" och hostar lite mindre och inte riktigt lika hårt, efter 10 minuter med den på mig.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/09/01 :  08:50:11  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
En liten luftfuktare kanske kan vara något.
Många av våra svenska hus har en allt för torr innomhusmiljö..

En kompis till mig mätte luftfuktigheten i sin lägenhet o han hade under 20% luftfuktighet.
Inte lust att man började hosta när man besökte honom..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/09/01 :  09:15:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
för alla er som har en Biltema i närheten , köp deras Pingvin. Det är en ultraljuds fuktare som kostar 200 :- o den fungerar kalasbra. Den har fått stooor genomslagskraft bland reptilägare i landet

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/09/01 :  09:17:28  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jsg har 63% luftfuktighet i mitt rum, enligt en mätare.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/09/01 :  09:23:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det kan vara så att du just nu behöver mer. Jag hade samma bekymmer som ung o vi hade 80% när jag var dålig

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000