HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hififorums egna Raven R3 / ESg1 Ribbon projekt!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 18

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/20 :  00:41:37  Show Profile Send norman a Private Message
Ok, tack! då får min slöa dator nåt att göra med andra ord..
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/11/20 :  00:47:19  Show Profile Send n/a a Private Message
Jo.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/20 :  12:32:02  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Varför har man magneterna brevid varandra?
Hur blir det om man sätter upp dom som ett X?
Så här:

\ /

/ \

Driver forumet faktiskt.se

Edited by - Alexi on 2002/11/20 12:32:45
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/20 :  12:32:22  Show Profile Send norman a Private Message
Hmm eftersom tyngre band faller fortare i diskanten borde man ju kunna fixa bättre spridning (om man nu vill det) i höjdled genom att göra ett band som är lättare på mitten och tyngre i ändarna (genom att t.ex. sätta fast tejp eller nåt på det..). En vild men kanske inte helt idiotisk idé..

Får ta och testa när jag får mina järnbitar..
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/20 :  12:35:51  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Alexi

Varför har man magneterna brevid varandra?
Hur blir det om man sätter upp dom som ett X?
Så här:

\ /

/ \

hmm hur? (fattar som vanligt inte..)

menar du att det skall vara järn emmellan bitarna i "X"-et?

Edited by - norman on 2002/11/20 12:37:24
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/20 :  12:36:54  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Det blir ju väldigt tjockt med tejp. Vore inte en timglasform bätre? Bäst vore väll ändå om man kunde få olika tjock aluminium, så det blev tunnare i mitten.

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/20 :  12:40:02  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Så här:
_______
I \ / I
I.....M
I / \ I
-------

Grön är bandet
Röd magnet

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/20 :  12:40:09  Show Profile Send norman a Private Message
quote:

Det blir ju väldigt tjockt med tejp. Vore inte en timglasform bätre? Bäst vore väll ändå om man kunde få olika tjock aluminium, så det blev tunnare i mitten.

Blir nog inte så tjockt med tejp ändå.. bandet är ju hemskt tunnt så för att öka vikten krävs nog bara nåt tejplager... men jag vet inte om det funkar nåt bra, kan nog bli konstigt på andra frekvenser..
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/20 :  12:43:21  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jag experimenterade faktiskt med hushålls alu.folie och tejp och alu.folie med på limmad plastfolie.
Men jag hadde inte tillgång att till mät utrusting annat än öronen och det fungerade inge bra enligt dom

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/20 :  12:43:55  Show Profile Send norman a Private Message
quote:

Så här:
_______
I \ / I
I.....M
I / \ I
-------

Grön är bandet
Röd magnet

Ok, tror inte det gör nån större skillnad hur man sätter magneterna då järnet leder magnetismen så bra. Dock så skulle man (är det kanske så du menar?) kanske få skillnad om man sätter dem i serie på varje sida istället för parallellt.. får testa..
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/20 :  12:46:26  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Nä jag tänkte mer på att det kunde bli jämnare spridning.

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/20 :  13:25:24  Show Profile Send norman a Private Message
quote:

Nä jag tänkte mer på att det kunde bli jämnare spridning.

Det blir inte mycket läckfält utanför järnet, däremot spelar det roll hur gapet ser ut. Har du fått igång programmet förresten? Riktigt användbart för att testa utformning på spalten!
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/20 :  14:18:52  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jodå jag har installerat det och börjat försöka lära mig det, men jag har bara kommit så långt att jag kan bygga och sätta material än så länge.

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/20 :  14:34:32  Show Profile Send norman a Private Message
quote:

Jodå jag har installerat det och börjat försöka lära mig det, men jag har bara kommit så långt att jag kan bygga och sätta material än så länge.

Ok, då är det bara "create mesh", "analyze" och "view result" kvar..

Fältet i spalten med de bitarna jag beställde och med magneterna jag redan har varierar bara 5% från mitten och till kanterna..(när jag satt ut exakta mått och gjorde noggrannare simulering) Det kommer "bara" upp i 0.4 tesla dock, får väl spetsa lite med neodynium senare
Lägger in en bild på hur det kommer att se ut med frontplatta, kom gärna med synpunkter (vet ännu inte hur "hornet" skall se ut).

Edited by - norman on 2002/11/20 15:42:08
Go to Top of Page

fenwick
Member

123 Posts

Posted - 2002/11/20 :  22:46:37  Show Profile Send fenwick a Private Message
hej hej! Nytt band ikväll 5 fina små slingor denna gången. Sen så koppla jag in en litten 6tums bas med. Och se det blev hyggligt. Hur bra är svårt att säga i denna lyckans glada stund men dom står i vart fall bredvid mina 9710:or (i öb), inte skäms dom för sig. kul.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/20 :  23:44:39  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
fenwick, använder du något delningsfilter på dom?

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/20 :  23:49:55  Show Profile Send norman a Private Message
..och har du nån bild?
Go to Top of Page

fenwick
Member

123 Posts

Posted - 2002/11/21 :  22:51:20  Show Profile Send fenwick a Private Message
filter: nä inte än, det behövs dock, då dom pluppar mycket vid "fel frvnenser". Kommer.
Bild: grannen har en sån fin digtkamera, men var inte hemma idag...nån annan dag kanske=)
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/21 :  23:47:35  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Trevligt!

PS. jag har förhandlat till mig lite tid med min sambo att lära mig Femm, så på söndag..!

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/24 :  12:54:34  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
quote:
Originally posted by norman

quote:

Ok, då är det bara "create mesh", "analyze" och "view result" kvar..

Fältet i spalten med de bitarna jag beställde och med magneterna jag redan har varierar bara 5% från mitten och till kanterna..(när jag satt ut exakta mått och gjorde noggrannare simulering) Det kommer "bara" upp i 0.4 tesla dock, får väl spetsa lite med neodynium senare
Lägger in en bild på hur det kommer att se ut med frontplatta, kom gärna med synpunkter (vet ännu inte hur "hornet" skall se ut).

Nu har jag följt en hel tutorial men jag har inte lyckats alls det blir inget snyggt fält alls och trotts att magnet pilarna pekar innåt blir fältet riktat utåt. Kan jag få en kopia av era modeller så jag kan se vad ni använder för värden?

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/24 :  13:36:31  Show Profile Send norman a Private Message
quote:

[quote]
Nu har jag följt en hel tutorial men jag har inte lyckats alls det blir inget snyggt fält alls och trotts att magnet pilarna pekar innåt blir fältet riktat utåt. Kan jag få en kopia av era modeller så jag kan se vad ni använder för värden?

Kan maila över en modell, vad har du för mail?

(man kan sätta nogrannheten på beräkningen när man väljer material)
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/24 :  13:39:54  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Audiomaniker

Hej alla glada DIY-galningar !!

Förresten #1, denna:

stor bild: http://www.boxenselbstbau.de/hifi/ess_amt1.jpg
yipieehh-AMT-1 ( Air Motion Tranformer, ed ) är eventuellt
kanske något att titta på/ få idéer ifrån??

Förresten #2, så has det 1st par AMT-2( som liten AMT-1, ed ) som
kan, ( om intresse hos n el D finnes?? )efter-lånas samt skickas??( utan
ngn somhelst returgaranti( utifall att sågen slinter ,, ed )

Mvh A*.

Hmm en sån har jag aldrig sett... är det med aluband också?
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/24 :  13:41:03  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Okej, tack! Maila den till Alexi@Earthling.net

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/24 :  13:44:34  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jag måste ha gjort något fel med magneterna. Det spelar ingen roll åt vilket håll jag riktar dom det blir samma fält iaf.

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/24 :  13:46:32  Show Profile Send norman a Private Message
quote:

Jag måste ha gjort något fel med magneterna. Det spelar ingen roll åt vilket håll jag riktar dom det blir samma fält iaf.

hmm låter som om du glömt sätta ut att det är järn i bitarna... men jag skickar en modell nu
Go to Top of Page
Page: of 18 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000