HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hififorums egna Raven R3 / ESg1 Ribbon projekt!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 18

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/18 :  20:28:59  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Dahlberg, vad har dina simuleringar för magetsfältsvärden?

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/18 :  20:57:31  Show Profile Send norman a Private Message
Menade att en tesla var mycket för ett sånt stort gap raven har, om man gör gapet mindre ökar magnetflödet. Det är normalt med en tesla i vanliga högtalarmagneter där gapet är litet.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/11/18 :  21:24:56  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej D!

Nej, inget alls !!
Den bärbara jag sitter vid nu o testade på är normalt
rätt så känslig av sig så... rätt imponerande faktiskt !
Kanske tar de 2st I I:na i U:et magneten mao, ed ) ut varandra??

Mvh A*.

Edited by - n/a on 2002/11/18 21:26:12
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/11/18 :  21:25:06  Show Profile Send n/a a Private Message
Det sitter vanliga ferriter i samtliga element men måttet mellan yttre och inre polstycke är naturligtvis mycket mindre än vad det är hos ett ribbonelement. Jag har inte funktionen för att få fram några värden ännu men jag letar. Det jag ser i simuleringarna är hur magnetfältet ser ut.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/11/18 :  21:27:09  Show Profile Send n/a a Private Message
[quote]Originally posted by Audiomaniker

Hej D!

Nej, inget alls !!
Den bärbara jag sitter vid nu o testade på är normalt
rätt så känslig av sig så... rätt imponerande faktiskt !
Kanske tar de 2st I I:na i U:et magneten mao, ed ) ut varandra, !!

-Kanon då behöver vi inte bekymra oss över det problemet.

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/18 :  23:46:59  Show Profile Send norman a Private Message
Simulerade med en alnicomagnet med ungefär samma mått som min (som jag inte vet vad det är för material i..):

Som man kan se blir det ungefär 0.24Tesla i gapet, men det är iaf ganska jämt flöde.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/11/18 :  23:58:18  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej.
Jag har försökt att få till ett magnetsytem som efterliknar R3'an så gott det går. Det simulerar 1 tesla på spetsen av polstycket.

Efter det att jag har modifierat magnetförslag nr3 på polstyckena så simulerar det 0,8 tesla på spetsarna. Spetsarna ser nu som på R3'an i övrigt är det som tidigare.

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/19 :  00:07:12  Show Profile Send norman a Private Message
hur jämnt såg fältet ut på raven?

Tror att det är en fördel att ha jämnt fält med tanke på resonanser i bandet och hållbarheten om man kör ren aluminium i bandet.

Edited by - norman on 2002/11/19 00:08:54
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/11/19 :  00:19:33  Show Profile Send n/a a Private Message
Det ser bättre ut än vad jag hade väntat mig, jag skickar över ritningen. Du har mail.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/19 :  00:26:04  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Hur blev det med den runda bakplattan?
Hur påverkar längden och formen på spetsarna?

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/19 :  00:35:02  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Dahlberg

Det ser bättre ut än vad jag hade väntat mig, jag skickar över ritningen. Du har mail.

Tackar! Körde simuleringen på raven nu och då får jag att fältet varierar från 0.73-1 tesla, har man däremot raka kanter (ej avfasade) på polstyckena får man 0.78-0.85 tesla. Jag hade föredragit det sista..

(Riktigt kul program! man kan få det mycket noggrannare också om man sätter punkterna tätare (gör fler noder), speciellt vid polstyckena kan det vara intressant)

Edited by - norman on 2002/11/19 00:39:14
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/11/19 :  00:41:22  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag är böjd att hålla med. Jag har fixat till en variant som jag skickar över innan jag knoppar in. Den använder dom magneter som finns tillgängliga och den får i stort sett samma egenskaper som R3'an. Nu blir jag borta några dar så ni får klara er själva.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/19 :  00:46:03  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Kör ni med Femme det som det var länk på här tidigare?

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/19 :  00:47:27  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Alexi

Kör ni med Femme det som det var länk på här tidigare?

Japp!
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/19 :  00:51:30  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Okej, jag ska läsa vidare i manualen då och lära mig det!

Kom att tänka på en sak...
Hur skulle det fungera med att använda två band ett framför det andra. På varsin sida om magneterna, som en dubbelsidig diskant?

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/19 :  00:58:09  Show Profile Send norman a Private Message
quote:

Kom att tänka på en sak...
Hur skulle det fungera med att använda två band ett framför det andra. På varsin sida om magneterna, som en dubbelsidig diskant?

hmm hur menar du då?
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/19 :  01:00:53  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Alltså istället för att ha en bakplatta har man två stycken frontplattor.

---- BAND ----
MAG........MAG
---- BAND ----

Så här!

Edited by - Alexi on 2002/11/19 01:02:07
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/19 :  01:05:54  Show Profile Send norman a Private Message
Aha! ok, det blir nog inte så bra med tanke på att våglängderna i diskanten är så korta. (man får interferenser mellan banden)
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/19 :  01:07:21  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
jaha okej.

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/19 :  01:26:32  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Det är kul det här! Det går frammåt, jag hoppas vi kommer hela vägen och bygger ett gäng ex.

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/19 :  01:32:54  Show Profile Send norman a Private Message
quote:

Det är kul det här! Det går frammåt, jag hoppas vi kommer hela vägen och bygger ett gäng ex.

Jo, får man väl tag i järnprofiler som passar (eller låter nån annan fräsa..) så är det ju inte direkt svårt att bygga ihop dom, lite pill med bandet iof.. trafon kan ju bli lite problem med, men den är egentligen inte heller speciellt svår att linda bara man hittar lämplig kärna.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/19 :  12:50:28  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Blir vi några stycken som bygger så borde vi kunna få hygligt pris av någon som fräser.

Hur är det med handrullning av traffo, blir det inte bätre om man bästeller av någon som har maskin?

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/19 :  13:01:02  Show Profile Send norman a Private Message
quote:

Blir vi några stycken som bygger så borde vi kunna få hygligt pris av någon som fräser.

Hur är det med handrullning av traffo, blir det inte bätre om man bästeller av någon som har maskin?

Lite synd att jag redan har magneter.. så jag kommer inte att behöva samma bitar riktigt..

Det är så några varv på trafon (ca 40 på primären) så det går bra att linda för hand (sen är det ganska grov tråd så det blir lite krångligt på små vanliga lindningsmaskiner, på sekundären får man parallellkoppla flera trådar eller linda med nån kopparfolie). Fördelen med att linda själv är ju också att man lägger lindningarna som man vill och kan minska läckinduktans m.m. (nackdelen om man gör det själv är om han som har maskin är bättre på det än en själv..)
Go to Top of Page

fenwick
Member

123 Posts

Posted - 2002/11/19 :  19:05:54  Show Profile Send fenwick a Private Message
Vad kul! Jag blev så inspirerad av denna tråden att jag plockade fram mina gamla high-fidelity- byggen som aldrig blev klara (hadde problem med tillskärandet av banden). Tillskärde ett nytt littet band (mycket provisorikt, bara 2 ledare istället för 6 och ett för stort motstånd), och vips... det kom ju ljud. Fantastiskt.=)

Man blir sugen på hur det skulle kunna låta med ett riktigt band och en bashögtalare =)
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/19 :  19:27:33  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by fenwick

Vad kul! Jag blev så inspirerad av denna tråden att jag plockade fram mina gamla high-fidelity- byggen som aldrig blev klara (hadde problem med tillskärandet av banden). Tillskärde ett nytt littet band (mycket provisorikt, bara 2 ledare istället för 6 och ett för stort motstånd), och vips... det kom ju ljud. Fantastiskt.=)

Man blir sugen på hur det skulle kunna låta med ett riktigt band och en bashögtalare =)

Kul! Hur gör du banden? vilka mått är det på banden?
Go to Top of Page
Page: of 18 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000