HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Hjälp med ny dator...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/08/30 :  10:06:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har just kommit över en P4 3GHz jättebilligt.
1GB Ram och 200 + 300 GB HDD.
Hårddiskarna var raderade så nu har jag gjort en partition på 15 GB för systemet och installerat XP Pro. Brukar göra så för att inte ha filer som ska sparas på samma utrymme som operativsystem som kraschar i tid och otid.

Till frågorna:
Var/hur fixar man partitioner för resten av hårdiskarna? Jag kunde ju gjort det när jag installerade men så långt tänkte jag inte...

I datorn sitter nätverksanslutningar. En på moderkortet som vanligt och sedan ett instickskort, "Intel PRO/100+ Dual Port Server Adapter". Vad har man sånt för? Funkar den som en hub också eller är det bara vanliga nätverksanslutningar?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/08/30 :  10:17:25  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hmm, jag tror att du går hit.
Obs, jag har engelskt os, så du får översätta själv :)

Control Panel -> Administrative tools -> Computer management. Sen klickar du på "Storage" vilket finns i sidomenyn, sen klickar du på Disk Management. Jag ingen disk som har någon yta som inte är partionerad så jag kan inte testa mer än så.

Ditt intel nätverkskort är ett nätverkskort gjort för servers, den har två portar, så maskinen kan confas att ha två ip adresser.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/08/30 :  10:23:29  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Control Panel -> Administrative Tools -> Computer Management

I vänsterfönstret, välj Storage -> Disk Managment.


Äsch, för långsam...


...perspektiv...
.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/08/30 :  10:23:36  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Nu är problemet att jag kör Windows i engelsk version och aldrig kommer ihåg vad saker och ting heter på svenska men...

I vilket fall kan du partitionera och formatera hårddiskarna från Kontrollpanelen --> "Administrative Tools" --> "Computer Management", däri så finns det ett alternativ till vänster som heter typ Diskhantering (Disk Management) eller något sådant.
Hoppas det hjälper något.

Bara 15 GB, jag använder 14 GB på C: som jag satt till runt 36 GB... Och då ligger växlingsfilen och all fillagring på de andra diskarna.

Förutsatt att det inbyggda nätverkskortet fungerar så kan det ju antingen vara så att någon ansåg att Intelkortet som sitter i var bättre än det inbyggda eller också kan internetanslutningen, skrivaren mm. tunnlats genom datorn istf att ha en router. Ofta så kommer ju en router inte upp i full hastighet om man har snabb internetanslutning. Jag har ex vis 100 Mbit ner medan routern bara klarar 50-60 någonstans, men jag bryr mig inte.

Edit: Ännu långsammare...

Edit2:
Letade reda på vad det heter på svenska:

Kontrollpanelen --> Administrativa verktyg --> Datorhantering

Väl där så: Lagring --> Diskhantering

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/08/30 10:29:36
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/08/30 :  10:26:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
OK, ja där var det! Då fixade det sig.

Två IP... Ja, det kanske är bra men jag tror knappt jag har användning för det.
Jag undrar vad förra ägaren hade så för.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/08/30 :  10:54:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Förutsatt att det inbyggda nätverkskortet fungerar så kan det ju antingen vara så att någon ansåg att Intelkortet som sitter i var bättre än det inbyggda eller också kan internetanslutningen, skrivaren mm. tunnlats genom datorn istf att ha en router. Ofta så kommer ju en router inte upp i full hastighet om man har snabb internetanslutning. Jag har ex vis 100 Mbit ner medan routern bara klarar 50-60 någonstans, men jag bryr mig inte.

I stället för router låter rimligt. Vi bytte Netgear-routern till D-Link för att lösa ett sånt bekymmer i huset men den stryper den med.

Det går alltså att ställa in kortet som router om man vill?

Jag har förresten engelskt XP också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/08/30 :  11:59:42  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Sist jag använde en dator som router var med Win2k o där var man tvungen att lägga till lite klienter o sånt vilket var lite meck till att börja med.

Hur det ser ut i XP har jag inte en susning om

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/08/30 :  13:09:21  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag skulle använda det externa kortet, får aningens bättre prestanda med det än det inbyggda vill jag påstå efter att ha läst tester och så.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/08/30 :  13:17:22  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Bernt:
Jag tror knappast det är en bra idé att routa igenom datorn, du kan ju varken stänga av eller starta om utan att alla andra datorer blir av med anslutningen.
Om man inte vill ha vanlig router så kan man antingen köra med switch och lita på personliga brandväggar (om man nu kan det...). Annars kan man ta en lite äldre dator med två nätverkskort och köra in en linuxdist som är speciellt gjord för att köras som routerprogramvara. Det kräver ju dock lite mer kunskap.

Vad har du för uppkoppling som routern inte klarar av? Hur snabb alltså?

Claes:
Det beror på vad man har för moderkort och inbyggt nätverkskort.
Jag har ett med inbyggt Intel Gigabitkort och det sitter på en egen buss så i mitt fall är det tvärtom...

Allt beror på som sagt.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/08/30 :  13:31:21  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Nja, oftast så är det inbyggda nätverkskortet ganska dåligt, alltså, den rena chipimplementationen är bara plankad rakt av från chiptillverkaren. Ett separat kort ger ofta, självklart inte alltid, bättre prestanda och mindre trassel, när det gäller prestandan är nog skillnaderna ganska små ändå.

Bernt, kan det ha varit så att burken din har stått som en server?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/08/30 :  13:45:26  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Jo ofta är det så, särskilt när det är ett ihopplock av komponenter från olika tillverkare.

Jag har ett hemmabygge där de ingående komponenterna är något helt annat än det som oftast sitter i färdiga datorer. Målet var alltså inte att spara pengar utan att få en skräddarsydd dator med bra komponenter...
Det finns undantag vilket var vad jag ville peka på.

Som sagt så är skillnaderna ganska små vad gäller vanligt användande om implementationen inte är fullständigt klåparmässigt utförd. Det spelar därför troligen ingen roll vilket man använder, särskilt inte till vanligt surfande mm.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/08/30 13:45:44
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/08/30 :  15:22:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Jag tror knappast det är en bra idé att routa igenom datorn, du kan ju varken stänga av eller starta om utan att alla andra datorer blir av med anslutningen.
Nej, det är inte aktuellt.
quote:
Vad har du för uppkoppling som routern inte klarar av? Hur snabb alltså?
100 MBit tror jag, anslutningen finns hos grannen, vi delar abonnemanget och det är datakunniga söner i tonåren som sköter det hela. Jag får 20 MBit till min dator om jag minns rätt, räcker gott i alla fall.
quote:
Bernt, kan det ha varit så att burken din har stått som en server?
Jag misstänker det, fast den stod hos en privatperson. Hårddiskarna är SATA, ska tydligen vara snabba enligt tonårssonen.

Överföringsfunktionen för inställningar och filer från gamla datorn verkade funka bra. Den gamla är en P3 600 MHz, det blir en bra mätdator för högtalare och annat hade jag tänkt. Funderar på att installera Linux i den för att testa lite, jag har försökt greja med Linux förut men inlärningströskeln verkar rätt hög tycker jag. Nån som kör Linux + openoffice?

Sen har jag en P4 2MHz som musik/filmdator. Möjligt att den nya hamnar där istället senare, bara man får tyst på grejorna...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/08/30 :  15:31:00  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Dåligt med Linux här men däremot OpenOffice.

OpenOffice fungerar riktigt bra tycker jag, det som är mindre bra är stavningskontrollens ordlistor på svenska men det kanske går att få tag i bättre på något sätt.

20 Mbit, jodå det räcker bra det. Jag hade tidigare en router som lämnade något sådant och enda anledningen till att jag bytte var att få WLAN till den bärbara (stationära sitter fortfarande trådbundet).
Jag har ju 100 Mbit varav jag får ut 50-60 som sagt och det är ytterst sällan man hittar någonting som kan lämna mer än 10 Mbit i realiteten även om det händer.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/08/30 :  20:49:28  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Funderar på att installera Linux i den för att testa lite, jag har försökt greja med Linux förut men inlärningströskeln verkar rätt hög tycker jag. Nån som kör Linux + openoffice?


Jomenvisst! Linux är ju bra grejor...
Prova med Ubuntu livecd. Enkelt att leka runt med utan att man kan förstöra nått. Kräver ingen partitionering eller nått, och vad du än gör så är det bara att starta om datorn så är du tillbaka till ett frächt och fungerande OS. Sedan när du har fått lite mer kläm på det så installerar du Debian eller Mandriva. Mandriva är nybörjarvänligt och smidigt, Debian stort och omfångsrikt. Båda är enklare att installera än Win XP. (Nja föresten.... Debian ungefär lika svårt, mandriva lättare.)
Fedora släpper snart sitt Fedora Core 6. Borde vara bra, enkelt och smidigt.

Om du vill partitionera så rekomenderar jag http://distrowatch.com/table.php?distribution=gparted
Smidig enkel och bra. Gratis brukar också vara ett bra argument..

Prova gärna Kororaa. Det är en Livecd med XGL. 3D effekter i vanlig skrivbordsmiljö. Väldans kul.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2006/08/30 :  23:34:49  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Circlomanen; ubuntu ska vara den enklaste versionen för oss icke-linux frälsta. Jag laddade ner det igår och installerade. Hmmm, ingen RSS reader, då får jag ladda ner en tänkte jag. Efter lite läsande kom jag fram till att make install skulle användas.
Men när jag skrev kommandona så fick jag det trevliga svaret ingen lämplig C compiler kunde hittas. Ubuntu ska vara lätt, men är där inte ens en C compiler med då är det ganska kasst för oss som inte kan linux.

Bernt; håll dig borta från linux. Du kommer bara få mer gråa hår. Gå in på valfritt linux forum och se hur mycket strul alla har, sen kommer du aldrig ens vilja prova linux.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/08/30 :  23:42:40  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Att påstå att Linux skulle vara enklare att installera än Windows anser jag är att fara med grov osanning.
Visst, man kan möjligen få in det i någon slags halvfungerande form men att sedan få det att fungera på ett vettigt sätt är något helt annat.

Linux är i sin nuvarande form ett bra alternativ för de som gillar att fippla och har en hel del kunskap på området. Andra göre sig icke besvär, tyvärr.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2006/08/30 :  23:47:41  Show Profile Send brewitz a Private Message
Jag är böjd att hålla med LarsTokyo. Om du inte längst inne är en hackare så håll dig borta från Linux. Fundera nogrannt på om du verkligen vill ta dig över linuxtröskeln.
För mig är det enkelt, jag har flera hackers på jobbet som kan hjälpa mig och behöver inte slösa tid på det själv (inte lika mycket i alla fall), har du den möjligheten?

Obs: Alla linuxfrälsta där ute, jag säger INTE att linux är skräp, bara att det kanske finns viktigare sker att spendera tid på beroende på var man befinner sig i livet.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/08/31 :  12:44:08  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Låter som om det varit en server med redundant anslutning mot nätet. Troligen drivit en community med anslutning via 2 olika ISP:er?

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/09/01 :  20:17:56  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Bernt, SATA är standard, idag är SATA2 standard, så det är ingen indikation på server i sig, om det inte är raptor diskar i den, då är det en indikation i den riktningen. Med standard menar jag att det sitter i ALLA datorer, nu undantar vi bärbara.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/09/20 :  15:13:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ny fråga, nu gäller det min HTPC:

Jag vill byta ut en hårddisk på 80 GB till en ny på 250 GB men ha kvar alla funktioner och inställningar utan att behöva installera om allt. Hur gör man detta enklast?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/09/20 :  17:01:29  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Jag vill byta ut en hårddisk på 80 GB till en ny på 250 GB men ha kvar alla funktioner och inställningar utan att behöva installera om allt. Hur gör man detta enklast?


Installerar om allt!

Vet inget annat sätt. Hoppas nån annan kan mer om detta.

(Kör du Linux så är det ofta så enkelt att det bara är kul!)

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2006/09/20 :  17:58:55  Show Profile Send Machine a Private Message
Ghosta dina 80GB, på så sätt borde du få upp en exakt spegling på din 250GB disk. Enkelt och bra.

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/09/20 :  18:34:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
OK och hur "Ghostar" man då?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2006/09/20 :  20:30:39  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
HTPC är kul!! Har själv en nyligen införskaffad! Lycka til med din HTPC!! Vilka möjligheter den erbjuder!!

Ett tips! sök på Sweclockers forum! Det medlemmarna där inte kan om datorer är inte värt att veta!

http://www.sweclockers.com

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2006/09/20 :  20:43:26  Show Profile Send Machine a Private Message
Man kör ett program, tex detta: http://www.symantec.com/home_homeoffice/products/overview.jsp?pcid=br&pvid=ghost10

Programmet skapar en stor fil som man senare kan använda att återskapa allt precis som det var tidigare. Används ofta för viktiga backuper. Vissa köpdatorer kommer tex med en partitionerar hårddisk där en del används till ghosten.
Sök på ghostning så ska du se att det är ett tämligen enkelt verktyg och det klarar av att göra precis det som du efterfrågar.

Det finns dessutom freeware om man inte har tillgång till ovanstående Norton.

Tex: http://www.partimage.org eller http://www.feyrer.de/g4u/

Här finns ett konsollbaserat program: http://www.xxcopy.com/index.htm

Lycka till!





"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/09/20 :  20:58:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ah, tack!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000