| Author |
Topic  |
|
|
danielbas
Member

209 Posts |
Posted - 2002/11/14 : 15:41:56
|
Har läst lite på forumet om hur olika personer jordat sin anläggning, där en del drar separata strömkablar till varsin säkring i proppskåpet och andra tom fixat egen jord i trädgården. Men hur jordar man sin anläggning bäst i en vanlig lägenhet? Proppskåpet är ju bara utformat för de uttag som finns, alltså inga lediga platser där. Tror inte hyresvärden blir så glad om man byter proppskåp heller... Bör man då jorda delar av anläggningen i ett uttag i ett annat rum och isåfall vilka delar?
Anläggningen i det här fallet rör sig om CD, DVD, surroundprocessor, slutsteg och aktiv sub (samt TV och video).
Jag har hört att digitalkällor bör separeras från slutsteg, alltså CD och DVD-spelare i separat uttag. Ska man även separera surroundprocessor och slutsteg från varandra? Kan processorn isåfall kopplas till samma uttag som CD/DVD?
Stör andra elkällor i det rum vissa apparater isåfall är dragna till (t ex om man drar en ledning till sovrummet, stör klockradio och halogenlampor mm)?
Eller ska man bara jorda processorn och ha resten ojordat? Isåfall, om alla uttag i lägenheten är jordade hur gör man då?
Hänvisa helst inte till en annan tråd, tack. Jag har läst alla som finns med sökningar på "jord" och "jordning" utan att begripa!
Lite undringar från en som tyckte ellära var nedrans trist... |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2002/11/14 : 16:21:16
|
Hej! Om komponenterna i din anläggning har jordade trefas apparatintag eller fast nätsladd med trefas kontaktdon måste du ha jordade uttag i lägenheten för att köra grejorna. Annars tar det stopp i vägguttaget. Men vad jag förstår kör du för fullt nu med sub o hela kittet. Eller?
Bor du i en modern lägenhet är alla uttagen av säkerhetsskäl jordade. Då har du troligtvis allt jordat och klart. No problemo! Sen kan du behöva installera fler jordade uttag för att separera komponenter (slutsteg från resten) och då är det bara att ringa elektrikern så fixar han det om det finns möjlighet. Slutsteget går ju att ha i ett annat rum men det blir onödigt ånga signalkablar om du inte gör hål i väggen.
Om vilket jag tror är fallet apparaterna i din uppsättning ej har jordade intag och lösa strömkablar så behöver du inte bekymra dig om detta med jord. mvh Johan |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
danielbas
Member

209 Posts |
Posted - 2002/11/14 : 16:31:28
|
Alla grunkorna har jordade intag (utom TV och video). Jag menade inte heller ställa slutsteget i ett annat rum utan dra strömkablar genom vägg till ett annat rum.
Det jag undrar är hur man kopplar grejorna för att undvika jordslingor apparaterna emellan. |
Edited by - danielbas on 2002/11/14 16:34:27 |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2002/11/14 : 17:19:29
|
| Du har eller vill undvika brumproblem eller är jag fel ute? |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2002/11/14 : 17:21:57
|
Man struntar helt enkelt i att jorda dom. Jag tyckte det lät sämre när jag jordade alla mina apparater. Just nu har jag bara slutsteget jordat. Den är avskild från övriga systemet via en balanserade kablar. Då har man ingen jordförbindelse om jag förstått allt rätt. |
 |
|
|
danielbas
Member

209 Posts |
Posted - 2002/11/14 : 18:33:50
|
quote: Originally posted by brumel
Du har eller vill undvika brumproblem eller är jag fel ute?
Jag vill undvika problem med jordslingor i framtiden. Ska snart flytta till ny lägenhet med nya stereoprylar och tänkte ligga steget före... Det vore ju en fördel om man behöver dra kablar genom väggar eller ta dit en elektriker att ha det fixat innan tapetsering och dylikt. Den nya lägenheten är byggd på mitten av 80-talet så alla uttag borde ju vara jordade tycker man.
quote: Originally posted by Björn-Ola
Man struntar helt enkelt i att jorda dom. Jag tyckte det lät sämre när jag jordade alla mina apparater. Just nu har jag bara slutsteget jordat. Den är avskild från övriga systemet via en balanserade kablar. Då har man ingen jordförbindelse om jag förstått allt rätt.
Är det inte en fråga om säkerhet för ens kära stereogrejor att ha dem jordade, eller? Är mindre haj på det här med strömmar som sagt... |
 |
|
|
Niclas
Member

587 Posts |
Posted - 2002/11/14 : 19:37:57
|
" Den nya lägenheten är byggd på mitten av 80-talet så alla uttag borde ju vara jordade tycker man. "
Krav på att jorda alla rum kom först på 90-talet. Den händige kan förstås dra in en jordtråd till uttagen, men ALLA uttag i rummet skall i så fall bytas till jordade. Mvh
|
 |
|
|
danielbas
Member

209 Posts |
Posted - 2002/11/14 : 19:47:42
|
Om komponenterna i din anläggning har jordade trefas apparatintag eller fast nätsladd med trefas kontaktdon måste du ha jordade uttag i lägenheten för att köra grejorna. Annars tar det stopp i vägguttaget.
Det är väl ändå tvärtom! Trefas kontakter kan väl alltid kopplas till ojordade uttag, men en rund ojordad kontakt kan inte kopplas till ett jordat uttag eftersom jordstiften är i vägen.
quote: Originally posted by Niclas
Den händige kan förstås dra in en jordtråd till uttagen, men ALLA uttag i rummet skall i så fall bytas till jordade.
Låter lite väl jobbigt... Är det ojordat slipper man väl iallafall bekymmer med jordslingor och då får man väl leva med lägre säkerhet.
|
 |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/11/14 : 19:49:28
|
| du kan få allt jordat... |
 |
|
|
Niclas
Member

587 Posts |
Posted - 2002/11/14 : 19:55:07
|
danielbas >> Helt rätt att Du kan koppla trepoliga ( inte trefas ) stickproppar i ojordade uttag. Du får dock ingen jordning då . Mvh
|
 |
|
|
danielbas
Member

209 Posts |
Posted - 2002/11/14 : 20:15:49
|
quote: Originally posted by Niclas
danielbas >> Helt rätt att Du kan koppla trepoliga ( inte trefas ) stickproppar i ojordade uttag. Du får dock ingen jordning då . Mvh
Visst f-n, trefas är väl 380V (eller vad det nu är) till spis och sånt.
Men problemet är ju inte hur jag ska få jordade uttag om det inte finns, utan hur jag kopplar in apparaterna till befintliga jordade uttag. Det finns väl ändå en anledning till att folk drar separata ledningar till de olika delarna i stereon från varsin säkring i proppskåpet. Går då inte detta tänkte jag att det borde väl vara samma sak som att dra en strömkabel till ett jordat uttag i ett närliggande rum, eftersom olika rum i en lägenhet oftast har olika säkringar i proppskåpet. Frågan är då bara som sagt vilka apparater man ska separera från varandra i anläggningen? Alla är ju hopkopplade på något vis med signalkablar. Balanserade kablar är det förresten bara mellan CD-spelare och processor, om det nu skulle ha avhjälpt problemet. |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2002/11/14 : 22:42:16
|
Hej! Om komponenterna i din anläggning har jordade trefas apparatintag eller fast nätsladd med trefas kontaktdon måste du ha jordade uttag i lägenheten för att köra grejorna. Annars tar det stopp i vägguttaget. Men vad jag förstår kör du för fullt nu med sub o hela kittet. Eller?
Bor du i en modern lägenhet är alla uttagen av säkerhetsskäl jordade. Då har du troligtvis allt jordat och klart. No problemo! Sen kan du behöva installera fler jordade uttag för att separera komponenter (slutsteg från resten) och då är det bara att ringa elektrikern så fixar han det om det finns möjlighet. Slutsteget går ju att ha i ett annat rum men det blir onödigt ånga signalkablar om du inte gör hål i väggen.
Om vilket jag tror är fallet apparaterna i din uppsättning ej har jordade intag och lösa strömkablar så behöver du inte bekymra dig om detta med jord. mvh Johan
Hmm det blev lite fel där. Lärdom: Man lär sig rätt bara om man gör fel. 
Nytt försök: Har fått tips att man kan ju tejpa för jordanslutningen i änden på apparatsladden om man tror att det bildas en ogynnsam jordpotential (mot tex centralantenn) som stör apparaten via någon anslutning. Hade det problemet själv (brum) då jag använde riaa-ingången på en arcam förstärkare och anslöt den till centralantennen.
Det slutade med att volympoten gick sönder och inte bara den. Inget problem med apparater som ej var anslutna till jord dock.
Apparater som är konstruerade för att anslutas till jordade uttag låter dock troligtvis bättre om man gör som tillverkaren avsett.
Varning för anslutning till ojordad centralantenn brukar finnas i manualen. |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
erik
Member

311 Posts |
Posted - 2002/11/15 : 08:36:39
|
Dra en separat jordad kabel från propp-skåp till stereo. Beroende på konstruktion och jord-filosofi hos konstruktören kan det vara bäst att ha allt på samma slinga. Prova. Prova även ordningen som kontakterna sitter; räknat från inkommande fungerar det för mig bäst i ordningen CD, försteg, slutsteg, radiodel. Skillnaden på ordning är markant.
/Erik
 |
Blås på! |
 |
|
|
lajo01
Starting Member
42 Posts |
Posted - 2002/11/19 : 21:29:07
|
Att jorda eller inte jorda, ett kärt o dyrt ämne om man gör fel.... Som jag gjorde. Har alltid haft hela min anläggning på ojordade uttag och det har inte varit några problem med det. Ända tills jag skaffade projje till hembion och fick för mig att den skulle kopplas på jordat uttag. Högspänning o sånt resonerade jag. Århundradets tankevurpa! Första gången jag kopplade ur o i signalkablarna i projje gick ingångskortet sönder i den. Potentiellt dyr reparation undveks endast tack vare kontakter i branchen. Nästa gång DVDn(!) kopplades ur och i hände samma sak igen. Min "kontakt i branchen" gav mig ett hånfullt ögonkast när jag kom tillbaka med kortet trasigt igen och tyckte att jag borde "ge f-n i att rycka i kablar överhuvudtaget". Felet insåg jag till slut, efter att ha mätt överallt det gick att mäta, var att jag hade olika burkar jordat o icke jordat som hängde ihop och skapade ruskiga spänningsskillnader mellan sig.
Alltså, välj jord eller ej. Men blanda INTE. Dessutom, skaffa en avstörningstrafo, den betalar sig mångfalt i bättre ljud och ger dessutom ett gemensamt RENT jordplan åt alla burkar. |
 |
|
|
Jam
Starting Member
7 Posts |
Posted - 2002/11/20 : 19:28:21
|
| Jag hade brum i min sub och testade ett par olika manicker men ingen funkade bra så jag klippte helt enkelt jordkabeln...inget mer brum. |
...faan, jag hör ingen skillnad... |
 |
|
|
Pipes
Member

591 Posts |
Posted - 2002/11/21 : 00:51:24
|
quote: lajo01 Posted - 2002/11/19 : 21:29:07 -------------------------------------------------------------------------------- Att jorda eller inte jorda, ett kärt o dyrt ämne om man gör fel.... Som jag gjorde. Har alltid haft hela min anläggning på ojordade uttag och det har inte varit några problem med det. Ända tills jag skaffade projje till hembion och fick för mig att den skulle kopplas på jordat uttag. Högspänning o sånt resonerade jag. Århundradets tankevurpa! Första gången jag kopplade ur o i signalkablarna i projje gick ingångskortet sönder i den. Potentiellt dyr reparation undveks endast tack vare kontakter i branchen. Nästa gång DVDn(!) kopplades ur och i hände samma sak igen. Min "kontakt i branchen" gav mig ett hånfullt ögonkast när jag kom tillbaka med kortet trasigt igen och tyckte att jag borde "ge f-n i att rycka i kablar överhuvudtaget".
Är det inte så att man oavsett jordning eller inte kan få urladdningar när man kopplar i/ur signalkablar med grejerna på? |
Moderator på http://www.vinylengine.com/ |
 |
|
| |
Topic  |
|