HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 TL- funderingar...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2006/08/28 :  21:08:12  Show Profile Send knutte a Private Message
Jag och en kompis ska försöka oss på ett litet TL-sub projekt, nu om några dagar.

Elementen vi troligtvis ska använda är scan-speak 25W-8565-01, eftersom dom redan ligger o skräpar.

Har hört från flera håll att detta ska kunna prestera bra i TL.

MEN, har läst flera olika teorier om vilka "regler" som man ska hålla sej till...

Då den ska komplettera Lenn Art`s strålande Lancettor (som tjänstgör som hembiohögtalare) så behöver den inte kunna gå upp i frekvens direkt (delningen kommer väll troligtvis redan vid 40-50Hz?), men däremot så vore det ju roligt om det sträckte sej ner mot 20Hz...

Hade tänkt göra den ca 2meter hög, vilket ger ca 3,8 meter "tunnel", vilket i sin tur borde ge en avstämning runt 22Hz (utan dämp)

Den stora frågan jag har är alltså hur stor/liten tvärsnitts-arean (blev det rätt?) bakom elementet och i den öppna delen ska vara? ska porten ha samma area som konen?

Och om någon känner sej sugen på att förklara så vore lite teorier om vad som händer om man minskar areorna lite trevligt

Allas tankar och teorier välkommnas!

MVH//Knutte

Har någon sett en bordshare?

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/08/28 :  22:08:27  Show Profile Send Resonans a Private Message
Hej knutte, när jag designade mina TL så fick jag mycket tips från Brines Acoustics:
http://geocities.com/rbrines1/Pages/Design_Procedure/Small_TL.html

Lite övriga artiklar om transmissionslinjer:
http://geocities.com/rbrines1/Articles.html

Och glöm inte
http://www.quarter-wave.com/

Lycka till
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/08/28 :  22:35:48  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Här är något jag byggde en gång i tiden

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39238&SearchTerms=TL,3.0

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2006/08/29 :  08:52:28  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
Hade tänkt göra den ca 2meter hög, vilket ger ca 3,8 meter "tunnel", vilket i sin tur borde ge en avstämning runt 22Hz (utan dämp)

Hej Knutte...

Kul att någon vill bygga TL i dessa horn tider

3,8 meter tunnel känns långt, om pipan dessutom skulle smalna av mot mynningen(avsmalningen sänker resonansen) skulle den bli mycket lägre avstämd. Jag gjorde en provsimulering i Mathcad som hastigast och en pipa med tvärsnitt på 2-1 (dvs 2ggr Sd i slutna änden och 1ggr Sd i mynningen) med elementet placerat 54,5 cm ned i pipan och med en längd på 2,5 meter skulle man hamna på ca 19 Hz med 8g/liter dämpning

att placera elementet en bit ner i pipan gör att man jämnar ut oönskade resonanser.

Edited by - asto on 2006/08/29 08:56:10
Go to Top of Page

DrBoar
Member

457 Posts

Posted - 2006/08/29 :  09:34:33  Show Profile Send DrBoar a Private Message
Det finns ju två grundläggande skolor.
1. Den oändliga linjen, syftet är att all bakåtstrålning skall absorberas av linjen. Hårt dämpad linje och ofta rellativt höga Q på elementen.
2. Kvartsvågspipan. Maximerad strålningsresistans för grund resonansen och så mycket dämpning som möjligt av övertonerna. Oftast hårt dämpad första 1/3 av pipan sedan allt mindre dämpning. Använder basreflex typ element Qes runt 0.3 eller så.
Rekomenderad läsning är Björn Börjas (heter han så ? ) I HiFi & Musik tidigt 80 tal, tre artiklar då han kraftigt förbättrar ett par voigt horn.

Brines artiklar visar att inget är gratis. Har man (för) lite dämpning får man en ordenligt dip i elementets respons vid fundemental resonansen (bra strålningsresistans) men också oönskade harmoniska resonanser. För mycket dämpning och man kan lika bra ha en sluten låda...

Tyrlands artiklar om TLS i Radio och Television visade tydligt hur vikninggeometerin har en avgörande betydelse för uppkomsten av harmoniska övertoner och sålunda behovet av dämpning. Även att smala av pipan påverkar en del fast inte lika mycket som olika geometerier. ( denna TLS är precis som IMF konstruktioner av skola 2)

En enkel vikning av TLS är en mycket bra geometri med mycket mindere resonansproblem än den klassiska IMF vikningen. Bra.
En pipa ger ju mycket bra strålningresistans i ett smalt område säg 1/3 oktav eller så. Så det går att få 25 Hz bas ur en 5" problemet är då att vid 35-40 Hz och uppåt är den lilla 5" i en sluten låda och storknar totalt.

En 10" Scanspeak klarar sig bättre men man bör undvika tokavstämmningar bara för att det går.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2006/08/29 :  11:06:13  Show Profile Send linnar a Private Message

En enkel tummregel:
Gör aldrig pipan längre än 2-2,5m.
Gör alltid porten 1 x elementarean.
Använd sedan volymen till att öka membranarean om det är möjligt.
Alternativt öka volymen i början av pipan så mycket det går, dvs
3/1-principen kan bli både 4/1 eller 5/1 kanske ännu mer.

Finns det volym till en 3,8meter pipa bör man korta av de till
2-2,2m och i stället öka på ingångsarean tills den uppnått pipans
tillgängliga volym.

Alla högtalare som skall gå djupt behöver volym. Detta gäller
även TL, det finns inga genvägar. Tyrlands utmärkta arbeten kring
detta visar klart sambanden.

Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2006/08/29 :  12:52:24  Show Profile Send knutte a Private Message
Tack för alla svaren!

Linnar, vad menar du med volymen? Det är ju lite snabbt räknat en ca 250 Liters låda vi pratar om, ska den göras ännu större?

Men om man snickrar till en 2,5 meters pipa, har 3-4xsd i den slutna änden. Flyttar ner elementet en liten bit ca 40-50cm från "början" av pipan, så har man väll ett skapligt utgångsläge???

Sen får man väll leka med olika dämpningar tills man blir knäpp på riktigt, och hoppas på att det går att få lite skaplig bas neråt 20-25Hz...?

Ett förslag på steg vore också bra...
Har ett sånt där zachry d-250, men nja!
Tycker att det bummlar och dånar vid ca 30-35hz så man blir riktigt störd!

Vad har ni att rekomendera?

Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2006/08/29 :  15:13:53  Show Profile Send linnar a Private Message
knutte:

Om du har 250liter tillgängligt skall du utgå från
en membranyta vid porten och öka på framåt i pipan
tills du vid slutet får en sådan tvärsnitt att du
uppnått dina 250 liter. Men gör den inte längre
än strax över 2m. Gör man den längre åker resonansen
ner men det gör också verkningsgraden.
Tyrlands Tl var på ca 250 liter.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2006/08/29 :  17:26:15  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Tänk på att TL har en ganska låg verkningsgrad. Då jag och en kompis byggde detta

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=43479&SearchTerms=projekt,bosse

så bottnade elementet ganska kvickt. Så mitt råd är att inte bygga en för stor låda.
Då vi dubblerade antalet element bottnade det inte alls på lika låg volym!
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2006/08/29 :  20:02:44  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
Så mitt råd är att inte bygga en för stor låda.
Då vi dubblerade antalet element bottnade det inte alls på lika låg volym!

Jag är nog beredd att hålla med Petter lite här.

I detta projekt använder jag en 6,5" bas med begränsad slaglängdhttp://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=48778&whichpage=1&SearchTerms=utmanande%2Cprojekt
och tanken var att hamna någonstans mellan 35-40Hz, men det visade sig att de går djupare, hmmm MYCKET djupare än så. Jag har samma volym som en sluten motsvarande qtc 0,5 för detta element.

Knutte.....
I ditt fall skulle det handla om ca 185 liter med dina SS basar(enl parametrar jag hittade).

Ok vi provar......
Jag simulerade på en pipa med volymen 185 liter, tvärsnitt 4-1. Pipan blir då 222,5 cm lång.....
Elementet placerades 45,7cm ner i pipan för att jämna ut resonanser
Ullmängden i simuleringen är 8g/liter.

Vi hamnar åter igen på ca 19 Hz skillnaden mot tidigare simulering är att verkningsgraden ur mynningen ökar lite, men den akustiska impedansen sjunker, slagländen ökar. Elementet kommer troligtvis att bottna tidigare.

Jag skulle inte heller bygga för stort, djupbasen räcker ändå skulle jag tro

Lycka till med ditt bygge....

Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2006/08/30 :  07:06:54  Show Profile Send linnar a Private Message

Håller med de två sista talarna!

Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2006/08/30 :  09:29:19  Show Profile Send knutte a Private Message
tack för svaren grabbar!

Jag återkommer med en tråd kring bygget, troligtvis på bildrepotage! där får ni se hur lancettorna kom till också!

Tack så länge!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000