HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rega Apollo - någon som lyssnat?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2006/08/28 :  16:00:29  Show Profile Send pewe a Private Message
Rega Apollo: någon som har lyssnat på denna spelare? Skulle uppskatta era intryck.

Såg förresten på www.hifi4all.dk en fullkomligt sanslös tråd om denna spelare. Över 820 inlägg i en 42 sidor lång tråd och visad över 37.000 gånger...

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2006/08/29 :  09:51:54  Show Profile Send Poe a Private Message
Ja, jag har lyssnat och gillade den så mycket att jag numera äger en sedan januari. Vad vill du veta? Smaken är ju subjektiv..

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2006/08/29 :  10:21:02  Show Profile Send pewe a Private Message
Tackar för ditt svar! Jag har själv lyssnat en hel del på spelare i olika prisklasser (inte Apollon dock) och tycker att Regan verkar vara intressant. Framförallt beroende på att jag sällan har jag upplevt att så MÅNGA människor verkar ha åsikter om den. Danskarna verkar vara som tokiga i denna spelaren. Produkter som väcker känslor tycker jag åtminstone är värda att titta närmare på.

Kan du beskriva ljudet lite närmare? Hur hanterar den röster? Är den dynamisk eller mer "avrundad" och lite gosig i ljudet. Dynamiken?

Kul om du kunde skriva ett par rader om hur du uppfattar den. BTW: jag hade tänkt para ihop den med min Thule förstärkare och Audiovectorhögtalare. Hur tro du den kombon blir?

/Patrik
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/08/29 :  10:22:20  Show Profile Send Musse80 a Private Message
pewe: Är Apollon balanserad? Thule låter ju klart bäst kopplat balanserat...tycker jag.

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2006/08/29 :  10:26:50  Show Profile Send pewe a Private Message
Nej, den är inte balanserad. Tycker ändå att man inte skall begränsa sig till att enbart titta på spelare som är balanserade även om stärkaren helt klart låter bäst på detta sättet. Har förresten hört att man kan använda sig av en RCA - XLR signalkabel och på så sätt få ett bra resultat. Jag har mailat Thule idag ang. denna typ av kabel och ser hur de ställer sig till detta. Någon som har erfarenhet av detta?
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2006/08/29 :  13:17:58  Show Profile Send Poe a Private Message
Jag kan säga så här, jag har länge gillat Regas CD-spelare (Planet, Jupiter), men det var inte förrän Apollo kom som jag verkligen föll. Mycket beroende på att jag tidigare uppskattat Regas musikalitet, men jag upplevde att diskanten varit för avrullad i de äldre modellerna. Med Apollo tycker jag dessa problem är borta. Det finns spelglädje och detaljer samtidigt som jag tycker att man fått en mer mekanisk stabil lösning med nya transporten. Jag bytte själv från en Thule CD 150B II. Thulen upplevde jag som otroligt välupplöst och neutral, men tyvärr lite för omusikalisk och kall. Thulen är kanske något mer detaljerad, men med Apollon finns en spelglädje och musikalitet som jag tidigare saknade.
Om den passar dig kan bara en provlyssning i din anläggning avgöra.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2006/08/29 :  13:32:44  Show Profile Send Poe a Private Message
För övrigt: Det finns ett mycket intressant test av Apollo i Stereophile: http://www.stereophile.com/cdplayers/606rega/
och Stereotimes: http://www.stereotimes.com/cd041106.shtml

eof
Min anläggning

Edited by - Poe on 2006/08/29 13:34:14
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2006/08/29 :  14:13:51  Show Profile Send pewe a Private Message
Tackar för det Poe! Har nu ordnat med en provlyssning av Apollon (kanske redan imorgon) så det skall bli intressant att se hur jag tycker den fungerar. Dina intryck låter ju lovande. Spelglädje och musikalitet är det jag letar efter!


Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2006/08/29 :  14:48:27  Show Profile Send Poe a Private Message
quote:
Framförallt beroende på att jag sällan har jag upplevt att så MÅNGA människor verkar ha åsikter om den. Danskarna verkar vara som tokiga i denna spelaren. Produkter som väcker känslor tycker jag åtminstone är värda att titta närmare på.



Generellt sett är det vanskligt att falla för andras åsikter, speciellt i detta fall då det verkar vara masshysteri (har kollat in tråden på danska hifi4all), men i detta fall ligger masshysterin helt i min smak.
Lycka till med provlyssningen.

eof
Min anläggning

Edited by - Poe on 2006/08/29 14:48:56
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/08/29 :  16:43:09  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Spelglädje och musikalitet är det jag letar efter!


Det får du i Regan, en kamrat har köpt en Apollo och jag upplever den som väldigt musikalisk och spelglad och framförallt låter den inte så hård som många cd-spelare kan göra.

Den är så bra att jag kan tänka mig att inför skaffa den utifall att min egen lägger av.

Det finns ett litet fel som jag tycker är dåligt och det är att rca kontakterna sitter lite för nära varandra det gör att man inte kan ha vilka kontakter som helst.

Anders


Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000