HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Hjälp med att välja DSLR!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2006/08/28 :  12:57:03  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Aaargh!

Det är 2½ vecka kvar till planerad nedkomst utav "Patrik_B junior". Jag letar just nu ny kamera.

Jag har i dagsläget en Minolta Dimage A1 (optik med 28-200 med mycket manuella inställningar) och en extern blixt Minolta HS3600d. Dessutom har jag en analog Minolta 300si med ett 35-70 objektiv.


Jag har stora händer och kan därför inte hålla i t.ex en Canon 350d utan att det känns ostadigt (batterigrepp gör det bättre men inte bra).

Vad ska jag välja för kamera?

Nya Sony A100 är ju kompatibel med min befintliga utrustning ifrån Minolta. Men Sony A100 har fått ta en del skit för bruset i ISO800 och ISO1600. Dessutom känns det lite grann som att satsa på fel häst att börja köpa massa Minolta/Sony optik nu. (Jag menar; Minolta har ju redan slutat med kameror en gång! ) Å andra sidan har jag ju redan en del grejor ifrån Minolta.


Alternativt kan jag köpa Nikon eller Canon. Aktuella modeller är då Nikon D50/D70s eller en Canon 30D. Fast 30D blir för dyr så den är nog borträknad. (Förbannat synd att 350D ska vara så liten kring greppet, min Minolta A1 är mindre men har ett mycket bättre grepp!)


Kalkylexempel ser ut så här:
Nikon D50 med Sigma 17-70 samt en extern blixt blir ca 11.100kr.
Nikon D70s med Sigma 17-70 samt en extern blixt blir ca 12.700kr.

Sony A100 med Sigma 17-70 samt behålla min externa blixt blir 12.100kr


Vad tycker ni? Priset är ungefär detsamma men jag tror att Nikon kommer ge mig fler möjligheter till uppgradering i framtiden. Dessutom så är Sonys optik ganska dyr om man inte köper Sigma eller Tamron.

Med Nikon blir det även 6,1Mp istället för 10Mp, ingen SSS (Super Steady Shot), ingen DRO+ (Dynamic Range Optiomization) eller ingen anti-damm-på-sensorn-funktion.

Mvh
Patrik B

Edited by - Patrik B on 2006/08/28 12:59:22

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/08/28 :  13:07:35  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
En Beg 20D kanske ?
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=46451

(Jag har själv ganska stora händer, så jag känner igen problemet, men upplever det ganska annorlunda mellan märkena)


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/08/28 :  15:53:43  Show Profile Send f95toli a Private Message
Vad menar du med "fel häst" vad gäller Sony? Man kan nog lugnt anta att Sony kommer satsa ganska hårt på DSRL så de kommer vara med i leknen i några år oavsett vad som händer, enligt deras affärsplan så ska de ju vara större än Nikon om några år. De har ju tillräckligt med finansiella muskler för att kunna satsa ganska hårt.

Det betyder ju inte att en Alpha är rätt val för dig, men det låter väl som ett rätt vettigt val då du redan har kompatibel utrustning.
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2006/08/28 :  17:47:30  Show Profile Send plind a Private Message
Både Nikon och Canon släpper nya DSLR nu i instegsklassen.
Canon eos 400d ersätter 350d och Nikon D80 ersätter D70s.
Ungefär samma priser som föregångarna. Canon 400D är dock lika liten som 350D.


EDIT; De hinner nog inte ut i butik innan det är dax för Jr.

Edited by - plind on 2006/08/28 17:50:13
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2006/08/28 :  18:13:00  Show Profile Send jonasz a Private Message
Jag skulle tagit Sonyn utan att tveka.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/08/28 :  18:19:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Priserna på beg Nikon D70 och D70s går spikrakt ner så varför inte nån av dom ? Batterigrepp finns bara till S och det är inte orginal.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2006/08/29 :  16:24:02  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Nu har jag fått hålla i en A100 och det fungerade faktiskt riktigt bra. Kameran är ganska låg i huset men greppet är generöst i tjockleken så det ger ändå ett bra grepp. Lillfingret fick ju så klart in plats på huset utav får vila under kameran. Men det är nog en kompromiss som jag får leva med.

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000