HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på "diskreta" akustiklösningar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/08/25 :  08:05:04  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Inspirerad av denna tråd http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53087 vill jag gärna ha tips på akustiklösningar, både absorbenter och diffusorer, som har ett någorlunda diskret utseende och kan smälta in i ett normalt vardagsrum med vita väggar. De ska inte ta någon plats (åtminstone inte mycket..) utan kunna fästas på väggar (en långvägg bakom högtalarna och den motsatta väggen som lyssningssoffan står emot) på något sätt. Problemet i mitt lyssningsrum (vardagsrummet alltså) är de två kala långväggarna i första hand. Akustikplattor i taket kan också tänkas dock.

Stor matta, gardiner, soffor och tavlor finns men fortfarande finns lite eko och efterklangstiden är därmed säkert för lång. Tacksam för alla tips!

A wolf in a sheep´s clothing...

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/08/25 :  08:09:26  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Har du kollat o denna tråden http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=51034 ?
Om hur Arcam fick till det med små medel

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/08/25 :  08:34:54  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Singelabsorbenter som man klär med tyg blir snyggt. Ser ut som en tavla. Gör mycket stor nytta. Golden horn i taket bilder ett käckt mönster. V4:or eller 6:or kan bli hyffsat diskreta om du (A) får dem att smälta in i väggen. (B) sätter typ en snygg växt på eller dylikt. Dock så är dessa betydligt svårare att gömma.

Om du har mer en halvmeter till bakvägg från lyssingsposition bör du diffusera bakom. Annars skall du absorbera.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/08/25 :  08:42:16  Show Profile Send Musse80 a Private Message
Tack för tråden Zalve och tipsen Hinken74. Lyssningssoffan står alldeles intill bakväggen, dvs i princip 0 cm. Då får det bli absorbenter bakom soffan. Förresten; är mattor, skinnsoffor, böcker, gardiner etc. absorbenter? Är det i första hand höga frekvenser som dämpas av dessa?

Förresten:

quote:
Singelabsorbenter som man klär med tyg blir snyggt. Ser ut som en tavla. Gör mycket stor nytta


Kan man köpa singelabsorbenter färdigklädda med tyg? Var isåfall?

A wolf in a sheep´s clothing...

Edited by - Musse80 on 2006/08/25 08:45:14
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/08/25 :  08:46:02  Show Profile Send Snoop a Private Message
Musse jag har precis som du i princip 0cm till väggen bakom, jag tänkte ta och sätta upp en dämp tavla på detta vis idag.



Fast lite högre upp då.

Sen får vi se vad vi här på sidan om

Tyget ska bytas ut mot ett ljusare, jag såg ett snyggt tyg med träd på akustikmiljös hemsida, ska kolla om jag hittar åt det på stan idag.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/08/25 09:08:23
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2006/08/25 :  09:15:56  Show Profile Send Machine a Private Message
Snoop > Jag gissar att tyget du såg var med en björk? Isåfall är det ett Marimekko tyg som de flesta tygaffärer borde kunna hjälpa dig att fixa fram, det är riktigt snyggt.
Tror att Hemtex kan ha det i sitt sortiment också... osäker dock.

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/08/25 :  09:16:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Då kan du gömma basabsorberingsrör bakom soffan för att ta rumsresonans när du ändå är igång.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/08/25 :  09:18:44  Show Profile Send Snoop a Private Message
Jepp det var en björk jag såg, och visst visste ja att det var Marimekko.

Har för mig att jag sett det här i stan också. Frågan är om de räcker om man bara trär det tyget över de gammal eller om man ska ta bort de gammla också.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/08/25 :  09:23:18  Show Profile Send Snoop a Private Message
Ursäkta igen att ja lånar tråden lite, men tänkte lite på jj labs stage absorber tyget.

Om man skulle hänga upp det på väggen bakom högtalarna kan man fortfarande sätta typ diffusorer bakom som fungerar tillfredställande ändå.

Tycker det borde fungera bra.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/08/25 :  09:25:46  Show Profile Send Snoop a Private Message
quote:
Då kan du gömma basabsorberingsrör bakom soffan för att ta rumsresonans när du ändå är igång.


Problemet är väll de att utrymmet bakom soffan är väldigt litet, kanske på sin höjd 10-15 cm till att de tar i soffan.

Hur mycket kan ett sådant litet rör ta isåfall?

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/08/25 :  09:30:24  Show Profile Send mayro a Private Message

Tänk på att en soffa/lyssningsplats stående dikt mot bakvägg betyder ökad bas/basproblem med rätt mycket...................

Bra att tänka på i alla fall. så innan försöker ge sig på basproblem som kräver STORA grejor i rummet bör man se efter om det går att ha annan möblering kanske

För frun/en själv kan detta även vara i slutändan en bättre kompromiss faktiskt mot att ha stora basabsorbenter stående i rummet..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2006/08/25 :  09:36:21  Show Profile Send Musse80 a Private Message
I mitt fall finns inget alternativ till lyssningssoffan dikt an bakvägg, tyvärr...men basproblem upplever jag inte direkt utan snarare för dålig dämpning av höga register, dvs lång efterklangstid gissar jag på (har ej mätt upp den).

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/08/25 :  10:26:02  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Inga problem att klä absorbenter själv med tyg. Maremekko blir efektfullt.
Jag flyttade ut soffan en meter i rummet. gjorde väldigt mycket.

Bakom soffan har jag tänkt att sätta blommor på en bänk. Blommorna funkar då som en diffusor..... :)


Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/08/25 :  11:12:43  Show Profile Send Snoop a Private Message
Så här blev det



Nu ska det bara ner på stan och inhandla snyggare tyg

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/08/25 14:41:26
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/08/25 :  11:34:13  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Kommer bli snyggt!

Sen kan du testa och se hur mycket det gör i vilken höjd de sitter. Hemma hos mig gjorde det enorm skillnad. Som tur är lät det bäst i tavelhöjd.... :)

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/08/25 :  12:33:14  Show Profile Send Snoop a Private Message
Egentligen är de väll lite emot konstens alal regler att sätta dämpning där, men jag upplever de nog som positivt ändå, lite lungnare ljud blir det allt.

Nästa projekt blir att eventuellt köpa jj labs stage drop och sätte på väggen bakom högtalarna sen diffusera mellan dämptavlorna.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2006/08/25 12:43:25
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/08/25 :  12:53:56  Show Profile Send Snoop a Private Message
En tanke som slår mig är at om du t.ex har vita tapeter så se till att ha vita akustiska lösningar, då smälter de in väldigt fint och man tänkter inte lika mycket på det.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2006/08/25 :  14:31:42  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Jag gjorde så här:






se mer lösningar under mitt system.

Lycka till

Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/08/25 :  14:51:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Hur mycket kan ett sådant litet rör ta isåfall?
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45952

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000