HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Koppling drivsteg-utgångssteg ,med rör?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/08/24 :  21:57:55  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
(Svårt skriva en "subject line").

Det här är en undran. Vilka parametrar måste stämma när man ansluter ett drivsteg till utgångssteg med rör.
Det här inser jag:
Drivsteget måste lämna en signal som kan styra ut effektrören (om man har ett ingångssteg har man ofta hög försträrkning i det).
Drivsteget måste kunna lämna lagom mycket ström i de fall effektrörens galler har hög kapacitans till jord.
Impedans?? Ingången på slutrören har väl hög impedans (se punkten ovan).

Frågan gäller om jag nu har ett bra drivsteg för ett visst rör och jag har ett annat rör som har ungefär samma arbetspunkt, kräver ungefär samma spänning på gallret för att styras ut kan man då swappa rören med bibehållet resultat. Ex vis byta från EL84 till 6AQ5 till 12A6 till 6V6 ....

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/08/24 :  22:58:11  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Skulle tillagt så ingen tror jag är alldeles illiterat - förutsätter AC-koppling mellan stegen.
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/08/24 :  23:03:20  Show Profile Send Resonans a Private Message
Mycket intressant ämne! Jag vet egentligen för lite för att lägga mig i detta, men är det inte allmänt som så att att utgångsimpedansen på drivsteget skall vara så låg som möjligt och ingångsimpedansen på nästa steg så hög som möjligt?
Nu la jag mig ju i detta ändå..
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/08/25 :  09:01:44  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jo så kan det nog vara.
Jag samlar bitar till ett PP-steg med 6AQ5 och har ett schema framför mig med en något modifierad paraphase-splitter. Den ser så intressant ut att jag undrar om den kan användas till andra rör - rakt av. Och vice versa.
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2006/08/25 :  19:34:40  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

Ursäkta om jag spånar lite men det här är de krav jag kan se att ett par slutrör ställer på drivsteget:

Drivspänning självklart, för klass A1 AB1 eller B1 så blir kravet automatiskt lika med gallerförspänningen. För A2, AB2 eller B2 är det genast mycket svårare så vi kan väl lämna det för ett ögonblick.

Utimpedans eller utström bestäms av gallerläckorna + inkapacitansen på slutrören, gallerläckorna eftersom de måste väljas efter de slutrör man använder, är det rör som drar relativt mycket gallerström så blir gallerläckorna mindre vilket ställer högre krav på drivsteget, inkapacitansen är viktig eftersom utimpedansen på drivsteget och kapacitansen ger en pol som i en del fall kan vara dominerande dvs bestämma frekvensgången, exempel på detta är vissa SET steg.

Man kan också räkna med slew rate begränsning dvs vilken ström som behövs för att driva kapactansen på slutrören men man kan visa att det räcker bra med att frekvensgången är OK, dvs att man har tillräcklig bandbredd.

Distortion inte att förglömma, jag anser att ett slutsteg skall dimensioneras så att slutrören dominerar map distortion men det finns andra ideer.

Om dessa krav är de viktiga så kommer man fram till att en simpel ECC83 kan driva ganska många slutrör om man kopplar den som split load fasvändare med den andra halvan som spänningsförstärkare ala Wiiliamson. Med 47kohm i anod och katod och 400V matningspänning så kan man få ut 54V Pk-Pk med 1.7% distortion och det räcker bra att driva tex ett par eller 2 par EL84 eller ett par EL 34, (i El 34 fallet är man på gränsen map drivspänning).

Vad man också måste tänka på om man gör en förändring av en befintlig konstruktion tex använder andra slutrör är att det kan finnas andra parametrar som påverkas, exempel på detta är poler och nollställen som kan ändras så att steget blir instabilt eller att man tex har använt sig av distortionskancellering för att minska 2:a tons distortion, varje fall måste analyseras i detalj.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/08/25 :  20:27:33  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag har en tanke att sno ihop ett labbaggregat för rörkretsar, och hade ev tänkt att trycka in en utg-trafo i densamma (kanske) men viktigare - ta fram några standardkomponenter (fasdelare, drivsteg ...) för att snabbt kunna testa lite nya rör.

Någonstans kan jag rota fram en länk till en sida som pysslar med STC-kopplingar och där man tagit fram ett gäng test-kopplingar där man kan köra olika utgångsrör.

STC - SuperTriode Connection. En teknik där man spänningsåterkopplar ett SE-steg med upp till 100% via en triod som matas med en strömgenerator (oftast pentod).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000