Author |
Topic |
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2006/08/24 : 10:32:16
|
Ett återkommande "problem" är att när ett blindtest har genomförts så finns det alltid invändningar om att det har gått fel till för att resultatet ska betaktas som relevant.
Spekulera i att jag är intresserad av att arrangera ett blindtest av ett antal kablar och att jag vill att det ska ske enligt konstens alla regler, hur skulle det gå till.
I fallet kablar är det oberoende om det rör sig om högtalarkabel eller signalkabel, för testet bör väl se lika ut i båda fallen och inte heller har man nivåkalibrering att bry sig om.
Hur skulle upplägget av ett kabelblindtest se ut för att undvika dessa invändningar? |
/Jonas
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
Posted - 2006/08/24 : 10:37:51
|
Använd sökfunktionen... |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2006/08/24 : 10:45:27
|
Gjorde en snabb sökning och hittade 20st i live och 20st i arkivet (Enbart "Blindtest" och subject only) |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2006/08/24 : 11:22:47
|
Lätt att hitta ordet "blindtest", inte fullt lika lätt att hitta en konkret beskrivning av hur man ska gå tillväga vid ett kabelblindtest för att undvika ovan nämnda invändningar (vilket jag inte lyckas med).
|
/Jonas
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7710 Posts |
Posted - 2006/08/24 : 11:38:16
|
Det här forumet handlar BARA om blindtester. Alla som är intresserade av dessa kan hitta massor av information här.
http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?showforum=40
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
Posted - 2006/08/24 : 11:40:47
|
Kort beskrivning.
Blindtest i HiFi.
Utförs mellan två (eller fler, men helst två) apparater eller kablar på så sätt att vetskapen om vilken pryl som spelar är dolt för lyssnaren. Dessa krav måste vara uppfyllda:
1. Ljudnivån måste vara matchad inom 0.05 dB eller bättre. För signalkablar inget större problem, men kan behövas för högtalarkablar som är av olika dimensioner. Behövs alltid för elektronisk utrustning. 2. Ordningen som utrustningen spelar måste ske slumpvis, som testledaren slumpat fram utan vetskap från lyssnarna. 3. Lyssnarpanelen får ej diskutera med varandra eller med testledaren och på så sätt påverka varandras omdömen. Varje val måste ske på egen hand. 4. Det måste vara tillräckligt många omgångar så att man kan utesluta att man gissar rätt av slump (dvs >10 omgångar). 5. När man jämför källor (ex två CD-spelare) måste de synkas. Man kan också koppla en extern DAC; då blir jämförelsen mellan spelarens DAC och den externa. Ljudnivåkalibrering måste dock göras.
För att underlätta för lyssnaren kan man göra ett ABX-test (kräver viss utrustning). Man har de kända prylarna på A och B och där X är slumpad inför varje omgång. Lyssnaren kan själv välja i sin egen takt att lyssna på A och B och jämföra med X.
Finns utmärkta program att ladda ner på pcabx hemsida för att träna och förstå hur ett blindtest går till.
|
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2006/08/24 : 11:47:42
|
Tack
Finns det något som säger att deltagarna inte bör veta om vilka kablar som är med i testet, eller kan man samla ihop ett antal kablar med risk för att deltagarna vet om vilka kablar som finns med i testet, även om de inte kommer att veta vilken kabel som spelar när under testets gång? |
/Jonas
|
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
Posted - 2006/08/24 : 12:12:09
|
Det spelar ingen roll om de vet vilka kablar som ska jämföras så länge det är dolt under testets gång. |
|
|
Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus
415 Posts |
Posted - 2006/08/24 : 12:47:22
|
quote: Finns det något som säger att deltagarna inte bör veta om vilka kablar som är med i testet, eller kan man samla ihop ett antal kablar med risk för att deltagarna vet om vilka kablar som finns med i testet, även om de inte kommer att veta vilken kabel som spelar när under testets gång?
Tvärtom är det en stor fördel i vissa sorters blindtest (F/E-test) att först göra en öppen test där man vet vilken komponent som spelas. Man skall då lyssna avslappnat men koncentrerat och försöka höra ifall man upplever sig höra några skillnader. Det är bra om panelen diskuterar inbördes för att försöka hjälpa varandra att höra de eventuella skillnader som finns. Givetvis får man ju förutsätta att alla är ärliga, och inte försöker spela viktigpettrar och låtsas höra skillnader som inte finns ;)
När man sedan tycker sig ha identifierat en egenkaraktär hos komponenten man vill testa, så vet man vilket musikstycke som fungerar bäst för att höra skillnaden, och man vet exekt vad man skall lyssna efter.
Då är det dags att testa blint. Man gör en lyssningsserie, och får så svar på ifall man kunde höra den där skillnaden man tyckte sig höra, eller ifall det med största sannolikhet (>99%) var ren och skär inbillning.
Jag ser dock inte vitsen med att blindtesta olika högtalarkablar mot varandra på det sättet som verkar vara på tapeten här. Om man inte har koll på deras "storleksparametrar", dvs deras serieresistans och deras induktans, och vet att dessa är mer eller mindre exakt de samma (och alltså ger tonkurveförändringar med det givna högtalarsystemet på under +/-0,05dB), så kommer man ju inte kunna utesluta att man bara lyssnar på "storleksförändringar" som garanterat skulle kunna vara annorlunda på en annan högtalare (med andra elektriska parametrar), när man i själva verket vill lyssna på "kvalitetsparametrar". Man vill väl avgöra om det ligger någonting i allt "hokuspokus" som olika ledarmaterial, olika kristallrenhet, olika antal ledare, och så vidare. Det är ju helt självklart att två kablar med olika "storparametrar" låter olika!!! De har ju olika överföringsfunktion!
Om man håller "storparametrarna" lika för alla kablarna: Fine! Blindtesta för all del. Då får man ett testresultat som inte säger självklarheter. Ty att det blir olika tonkurva om man sätter olika serieresistans och induktans mellan högtalare och förstärkare har ingen seriös människa någonsin tvekat om. Och vilka värden på dessa parametrat som bör väljas är ju någonting som i allra högsta grad avgörs av för vilka kabelparametrar högtalaren är designad, och vilken tonkurva som lyssnaren vill ha. Sådant måste ibland väljas med viss omsorg, just eftersom en given kabel kan vrida en högtalares tonkurva åt det ljusa och en annan högtalares tonkurva åt det mörka. Det är aldrig så att en högtalarkabel "låter ljust", utan det är så att den i vissa elektriska miljöer ger en överföringsfunktion som har denna verkan. I en annan elektrisk miljö kan den ge en annan verkan.
Vad är det ni vill utreda med blindtestet? Vad är frågeställningen ni vill besvara?
Vill ni utreda självklarheter (att högtalarkablar med olika elekriska "storparametrar" kan påverka olika) eller vill ni utreda någonting som inte är självklart sant på förhand (att en solid-core-kabel respektive en kabel med hundratals kardeler, som i övrigt har samma elektriska storparametrar kan låta annorlunda på grund av solid core-kabelns immunitet mot elektronhopp mellan ledarna, mekaniska resonanser och tvärimpedansmodulation)? |
MVH /Morgan
*Men kanske är det inte sällan snarare precis tvärtom! |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/08/24 : 13:10:12
|
Frågan är som sagt vad man vill åstadkomma? Vill man ha ett "vetenskapligt" test så finns det en hel hög med saker att tänka på. Lyckligtvis så finns det välutveckalde metoder som används inom ex. psykologi som borde gå att använda. Ett VIKTIGT krav är dock att testet är dubbelblint, den som sköter det "praktiska" ska inte heller veta vilken komponent det rör sig om vilket i praktiken kan vara knöligt att ordna. Orsaken är att vi är omedvetet extremt känsliga för de signaler som någon annan (omedvetet) ger ifårn sig (ex. den som anordnar testen tänker "nu ska jag koppla in jättedyra komponenten X", bara FÖRVÄNTNINGEN gör att han/hon ger ifrån sig signaler som lät plockas upp av deltagarna och det påverkar resultatet).
Om man vill läsa om skillanden mellan blinda och dubbelblinda test så är det bara att plocka upp en bok om vetenskapliga tester av parapsykologi (ex. telepati), blinda tester ger ofta ett "positivt" utslag medan dubbelblinda tester bara ger det föväntade slumpmässiga utfallet. Det är svårt att testa, det är inte alls ovanligt att ex. psykologer kommer fram till felaktiga resultat pga att de inte förstår hur tester bör utformas (ex. tolkar ett test med väldigt låg signifikans som positivt). Vi människor har usel intuition vad gäller sannolikheter så "sunda förnuftet" ska man definitivt inte lita på.
|
|
|
Musse80
Member
460 Posts |
Posted - 2006/08/24 : 13:12:16
|
quote: Ett VIKTIGT krav är dock att testet är dubbelblint, den som sköter det "praktiska" ska inte heller veta vilken komponent det rör sig om vilket i praktiken kan vara knöligt att ordna. Orsaken är att vi är omedvetet extremt känsliga för de signaler som någon annan (omedvetet) ger ifårn sig (ex. den som anordnar testen tänker "nu ska jag koppla in jättedyra komponenten X", bara FÖRVÄNTNINGEN gör att han/hon ger ifrån sig signaler som lät plockas upp av deltagarna och det påverkar resultatet).
Då är det väl lätt ordnat, de som lyssnar ska inte se personen som byter kablarna. Kabelbytaren får stå bakom ett draperi kanske? |
A wolf in a sheep´s clothing... |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7710 Posts |
Posted - 2006/08/24 : 13:22:15
|
Morgan
quote: Det är ju helt självklart att två kablar med olika "storparametrar" låter olika!!! De har ju olika överföringsfunktion!
Visst är det så och visst håller jag med dig i ditt resonemang. Men vi har medlemmar här som inte ens erkänner att så kan vara fallet. De hävdar med viss kraft att det inte är minsta skillnad på några kablar alls trots att t.ex. serieresistans påverkan enkelt kan mätas i högtalarens frekvensgång. Att det inte finns något som kan påverka ljudet det minsta.
Trots detta är jag mycket tveksam till att det skulle vara bra att lyssnarna (som bör lyssna en i taget, ensamma i rummet -enligt mig) talades vid och diskuterade hur ljudet innan test. Det är mycket enkelt att man påverkar varandra då och förstör testresultatet. Typ: "jaså, tycker du det. Nä där tror jag du har fel, så här upplever jag det"
Inget om testen innan och ingen information om vilka testobjekten är innan test - är min mening. Öppna ingen dörr för tveksamheter.
Micke
|
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2006/08/24 : 13:37:45
|
quote: Men vi har medlemmar här som inte ens erkänner att så kan vara fallet. De hävdar med viss kraft att det inte är minsta skillnad på några kablar alls trots att t.ex. serieresistans påverkan enkelt kan mätas i högtalarens frekvensgång. Att det inte finns något som kan påverka ljudet det minsta.
MickeY: Har du något exempel på någon sådan person som hävdar detta? Men jag tycker det känns som en konstruerad grupp (för att få fram och förstärka någon egen ståndpunkt kanske?)och ifrågasätter om den vekligen finns och verkar här på riktigt.
Annars tyckte jag det morgan skrev var mycket bra och vettigt. |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7710 Posts |
Posted - 2006/08/24 : 13:50:11
|
marens
Du har varit med så länge att det känns märkligt att du missat det. Jag vill ogärna peka ut enskilda (för det är ju ingen "grupp") så du får väl söka själv eller gräva lite i minnet.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus
415 Posts |
Posted - 2006/08/24 : 13:50:18
|
Problemet är att man kanske just med det testförfarande du föreslår kan introducera en massa problem - av psykologisk art. Det är inte lyssnarna som skall utvärderas, utan produkten. Så länge lyssningen sker blint och ingen påverkan sker mellan lyssnarna DÅ, så är resultaten tillförlitliga i denna aspekt.
Jag kör en copy-paste på två mycket informativa små texter om blindtest som finns publicerade på LTS hemsida: quote: Det är dock skillnad på olika lyssningsförfaranden. Det gängse tillvägagångssättet som de flesta hifi-tidskrifter använder där man kopplar in testobjektet i en så kallad referensanläggning, löper stor risk att ge missvisande bedömningar. Många tidningar eller skribenter har en referensanläggning komponerad efter sin personliga smak och filosofi om hur en sådan bör låta. Uppgraderandet och komponerandet av denna referensanläggning har så gott som alltid utförts utan absolut referens eller genom en referens som av olika orsaker är mer eller mindre diffus. Även om en viss komposition av en hel anläggning skulle råka leverera ett gott resultat ur återgivningssynpunkt (vilket inte är att förväxla med en ljudbild efter tycke och smak), kan de olika delarna i sig ha klangliga avvikelser som inbördes kompenserar varandra. Detta medför att det är svårt att ha koll på hur delarna var för sig egentligen låter. Att under dessa omständigheter koppla in en annan komponent som testobjekt, vilket innebär en jämförelse mot motsvarande komponent i referensanläggningen, riskerar att ge omdömen om testobjektet som är missvisande och inte har med själva testobjektet att göra! Till exempel kan båda dessa apparater vara mörka i sin klang, trots att anläggningen som helhet kan uppvisa ett balanserat och neutralt ljud, men om testobjektet är lite mindre mörk får den omdömet att denPage 5
låter ljust och vice versa. Referensen är ju en mörkt klingande apparat och med det lite mindre mörka testobjektet inkopplad, låter hela anläggningen ljusare. Ett annat problem är att det finns värre ljudförändringar än klangskillnader, för vilka det inte går att kompensera felfritt vid komponerandet av en referensanläggning. Det blir en blandning av olika typer av fel, som i och för sig kanske föredras framför de ingående felen var för sig, men som ändå lägger subtila eller påtagliga slöjor över musiken. När man kopplar in ett testobjekt i en sådan kedja, blir testresultatet mycket svårt att tolka rätt och härleda till testobjektet. Det finns också en bärande grundtes i den kommersiella Hifi-pressens skriverier, att man kan utvärdera "apparatens karaktär” med subjektivt och referenslöst lyssnande där man spelar olika CD-skivor genom apparaten ifråga. Till exempel kan då en helt neutral återgivare komma att beskrivas som aggressiv/trött, ljus/mörk, klar eller oren beroende på använt programmaterial och övrig avspelningskedja. ”Sanna” beskrivningar av apparatens färgningar är möjliga endast om felen hos den testade apparaten är tillräckligt stora (läs helt dominerande) i förhållande till de sammanlagda felen från hela in- och avspelningskedjan, samt att avspelningsanläggningen inte är uppbyggd av delar som kompenserar varandras fel enligt föregående resonemang! Dessutom krävs att den som lyssnar har en synnerligen klar bild av exakt hur musiken ”borde ha låtit”, vilket ofta är svårt, för att inte säga omöjligt, att ha. Det är också så att ju mindre förvrängning ett testobjekt har, desto svårare är det att överhuvudtaget uppfatta förvrängningen. Detta är förhoppningsvis självklart för alla. Men alla lyssnare, oberoende av hörsel och lyssningserfarenhet, får även allt svårare att avgöra storlek och vilken karaktär en viss förvrängning har ju mindre förvrängningen är, det vill säga ju närmare transparens testobjektet befinner sig! Det är på grund av alla dessa omständigheter som meningsfulla apparatutvärderingar, anpassade till mänskligt hörande, måste utföras som Före/Efter-lyssning med kalibrerade nivåer i blinda slumpserier. I det fall Före/Efter-lyssning inte kan utföras (på till exempel CD-spelare) bör A/B-test mot Före/Efter-testad referensapparat tillgripas. Resultatet måste också tolkas med största försiktighet. Nollresultat i blindtest bevisar inte frånvaron av fel hos den testade apparaten. Däremot är ett positivt utfall (dvs uppfattad skillnad mellan Före och Efter) ett påvisande av en förvrängning hos testobjektet under de förutsättningar vid vilken utvärderingen gjordes. För att komplicera det ytterligare kan fel ibland uppstå mellan vissa kombinationer av apparater, på grund av bristande anpassning till omgivande elektronik. Här är lösningen att prova testobjektets förmåga att leverera ett gott resultat under rimligt varierande förutsättningar. Resultaten av F/E-lyssningen har ibland ifrågasatts. Givetvis är precisionen för testet beroende av noggrannhet vid utförandet, tid för lyssning, använd testanläggning och lyssnare. Det finns även ett stort antal möjliga fällor att hamna i vid inkopplandet av testobjektet som man bör vara medveten om. Men av hundratals testade apparater i vitt skilda prisklasser har blott ett fåtal passerat nålsögat; det vill säga att inga färgningar har detekterats. Precisionen kan därmed anses vara mer än tillräcklig för att matcha den ljudkvalitet så gott som alla apparater idag uppvisar. Det är endast vid de fåtal tillfällen då inga färgningar detekteras, som ännu högre precision skulle kunna vara önskvärt. Precisionen är därmed, vid rätt utförda F/E-lyssningar, långt högre än för alla andra metoder vi känner till. Det kan vara värt att nämna att praktiska försök har visat att Före/Efter-lyssning ökar noggrannheten med ungefär tjugo gånger, jämfört mot vanlig lyssning. Det finns ett annat sätt att beskriva hur F/E-lyssning skiljer sig från den vanliga lyssning som görs på de flesta vanliga hifi-tidskrifter. Det relaterar till en av de viktigaste teserna vid vetenskapligt arbete, nämligen att man inte får ändra mer än en variabel åt gången vid praktiska experiment. Om man vill undersöka inverkan av variabel A, får man inte ändra andra variabler samtidigt. Det låter kanske lite flummigt, men i klartext betyder det att om man vill veta hur apparat A låter, så får man inte ändra något annat än att tillföra apparat A. Om man däremot testar på konventionellt vis gör man två förändringar – man adderar apparat A, men tar samtidigt bort apparat B, det vill säga den apparat som används som alternativ och jämförelseobjekt. Sammanställt av Mårten Kihlberg med referens till Ingvar Öhman som praktisk kunskapskälla
quote: Påstående: Blindtester är för mig inte bästa metoden att utvärdera ny utrustning. Det är en alltför krånglig och osäker metod. Dessutom kan jag inte höra några skillnader i blindtest! Svar av Ingvar Öhman: ”Gör man fel blir det fel, gör man rätt blir det rätt” (Citat Jan Lodström). Att resultatet blir dåligt om man inte gör rätt, gäller i många sammanhang. Man kan få för sig att blindtest är en dålig metod, eftersom det är lätt gjort att använda ett felaktigt tillvägagångssätt. Blindtester kan också upplevas som svårare om man är ovan. Men man kan ställa sig frågan varför vissa upplever att det är osäkrare och krångligare att berätta hur något låter när man inte vet vilken apparat det är som spelar? Låter apparaten annorlunda bara för att ingen berättar för mig vilken apparat det är som spelar? I förlängningen måste man undra varför inte alla människor litar på sina öron. Vad kan det finnas för skäl till att man bara hör hur apparaten låter när man vet vilken apparat det är som spelar? Jag tror blindtestofobi ofta handlar mycket om psykologi, det är förstås därför jag ofta använder just termen fobi. Vill man slippa hämmas av sina egna psykologiska småjävlar måste man minnas att det alltid är apparaten man testar, inte lyssnaren – det är faktiskt tillåtet att svara fel. Dessutom har alla lyssnare bra och dåliga dagar. Att inte höra skillnad är inget man behöver vara rädd för. Blindtest är ingen tävling. Inser man det behöver man inte lida av prestige eller prestationsångest, och att testa blint blir riktigt roligt och kunskapsbringande. En sak bör kanske nämnas, eftersom jag har uppfattat att det här föreligger ett missförstånd: Att testa blint betyder inte att man har bindel för ögonen! Det har egentligen ingenting alls med ögonen att göra. Blindtest betyder bara att man inte vet vad man lyssnar på. Det enda man inte får se är alltså hur det är kopplat. Blindtest betyder inte heller att man är pressad att svara stup i kvarten; ”–Vad är det nu som spelar?”, ”och vad spelar nu? SVARA!!!”. Nej, blindtest kan utföras hur harmoniskt och trevligt som helst. Man kan ta en vecka eller en månad på sig att lyssna om man vill. Igen: Blindtest betyder bara att man inte får veta vad som spelar när man utlåter sig. Orsaken att man inte får det har inte med lyssnaren att göra, det har med resultatet att göra. Skall lyssningen vara meningsfull vill man veta hur det lät. Har inte lyssningen skett blint går det inte att veta om upplevelserna är verkliga eller inbillade. Men en öppen (ej blind) lyssning kan dock användas för att skaffa sig en hypotes om hur något låter. En hypotes om hur något låter kan förkastas/bekräftas på två olika sätt. Antingen gör man upprepade blindtest (minst 7 rätta svar på 7 gissningar) under liknande förutsättningar som någon påstått sig höra inverkan av testobjektet. Som alternativ och som ett psykologiskt experiment (intressant för den som inte tror på nödvändigheten av blindtest) kan man göra "falska öppna test", i regel då med just de som lyssnare, som hävdar hörbarhet för något, till exempel ett tweak av något slag. Det innebär att man låter personen tro att vi spelar med produkten inkopplad (fast det i själva verket är tvärtom) och man ber personen berätta hur det låter. Sedan spelar man med produkten urkopplad, men låter även här personen tro att det är tvärtom. Därefter ber man honom (eller henne, fast det är mycket ovanligt) berätta hur det låter nu. Ofta kan man konstatera att lyssnaren tycker att det låter bra "med produkten inkopplad" trots att spelordningen i verkligheten är tvärtom. Då vet man att intrycket inte är baserat på en verklig ljudorsakad upplevelse. Man kan säga att lyssnarens initiala bedömningsgrunder var otillräckliga. Apparaten kan förstås ändå göra någon sorts nytta, men uppenbart inte tillräckligt mycket för att dominera över de psykologiska effekterna som uppstod av att lyssnaren trodde sig veta när testobjektet avlyssnades. Denna senare typ av "falska test" använder vi i princip aldrig inom LTS vid apparattester. De har ju inte något ytterligare av värde att tillföra när de lyssnare som testar apparater gör det förutsättningslöst och utan prestige. Men några få gånger har den kommit till användning framförallt i samband med diverse ormoljeprodukter. Metoden har nämligen två poänger. 1. Den utsätter inte en blindtestofobiker för psykisk stress eftersom lyssnaren tror att det är ett öppet test, och tror att han vet vad som ljuder. Lyssnaren kan alltså vara avslappnad även om han är blindtestfobiker. 2. Den påvisar just effekten av att inte testa blint. Svarar lyssnaren i överensstämmelse med vad han "ser", fast det i verkligheten är tvärtom, så kan man vara ganska säker på att det inte är vad lyssnaren hör som avgör hans omdömen, utan att det är hans förutfattade meningar. Min erfarenhet är dock att "falska test", ehuru effektivt för att testa lyssnares inbillningspotential, inte är speciellt effektivt för att testa apparater, vilket intresserar mig mer. I själva verket är falskaPage 7
tester faktiskt till och med avsevärt sämre är vanliga öppna lyssningar om man vill lära sig något om apparaterna man testar.. En mycket effektiv testmetod har jag funnit vara en kombination av öppna och blinda lyssningar. Man börjar med att lyssna öppet en längre tid, för att "lära sig hur man upplever att apparaten i fråga färgar". Därefter verifierar man att man inte inbillar sig genom att testa blint. Har man försett sig med en förutsättningslös infallsvinkel blir man förstås lika glad över att verifiera sina upplevelser som att kunna förkasta dem. Man lär sig ju något om apparaten i båda fallen och det var ju det som var syftet. Allra bäst ur ren effektivitetssynpunkt har dock varit att, före öppna och blinda lyssningar, göra en massa mätningar. Den är nämligen inte ovanligt att det går fortare att lära sig höra en apparats färgningar om man bringats tillfälle att först se hur den mäter ur diverse synvinklar. Jag förutsätter självklart F/E-lyssning i det ovanstående, när så är möjligt. Genom att ett sådant lyssningstest sker blint, riskerar inte kunskapen om apparatens tekniska egenskaper att prägla ens upplevelser av den. Även om man vet vilka mätbara fel apparaten har, identifierar man när den spelar endast om de mätbara felen hörs!
Har man läst, begrundat och förstått det som står i dessa texter så har man kommit långt på vägen mot en insikt i förnuftig testmetodik. Mycket av det som sägs är förstås inte applicerbart just på kabeltester. Dessa kanske testas enklast med A/B-metodik eller ABX-metodik, men då får man vara medveten om att frågan man besvarar är huruvida man kan höra skillnad på A och B. Och då är det viktigt att hålla koll på att man bara varierar EN parameter mellan de båda alternativen. Om man har en massa olika parametrar som alla varierar (kabelns fysiska uppbyggnad OCH dess resistans och induktans) så kan man aldrig veta vilken av parametrarna som ger den eventuella skillnad man hör eller om det möjligen är så att parametrarna ger olika påverkar som tar ut varandra och man därför inte hör skillnad på parametrar som faktiskt har betydelse. Håll därför alla parametrar utom den som är intressant att studera konstanta. Allt annat är bara att hålla på med en massa ganska roliga men ack så intetsägande flummerier. |
MVH /Morgan
*Men kanske är det inte sällan snarare precis tvärtom! |
Edited by - Morgan on 2006/08/24 13:50:59 |
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2006/08/24 : 14:59:26
|
Åsså var vi där igen....!
quote: Gjorde en snabb sökning och hittade 20st i live och 20st i arkivet (Enbart "Blindtest" och subject only)
Nu har vi 21 |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2006/08/24 : 15:27:44
|
Dock ingen som enbart behandlar optimalt förfarandet! |
/Jonas
|
|
|
Conan
Member
525 Posts |
Posted - 2006/08/24 : 19:43:56
|
OK, om jag skulle arrangera ett kabelblindtest skulle jag göra så här:
1. Fall inte i fällan att försöka rangordna kablarna "bäst. sämst. god trea" osv, utan koncentrera er på att först detektera *skillnad* mellan två testobjekt i taget. När ni sedan utrett att det föreligger en hörbar skillnad mellan två kablar, kan det sedan vara intresant att lägga kvalitativa omdömmen mellan testobjekten.
2. Kan ni inte med säkerhet säga att det gick att skilja två testobjekt åt, är det ju inte heller intressant att utreda om den ena låter ljusare än den andra. Eller hur?
3. Kolla nivåerna ut med multimeter i högtalartermineringen för att få nivåmatchat så bra som möjligt. Borde iofs inte påverkas med rimligt korta sladdar men man vet ju aldrig.
4. Försök lära er de ingående kablarnas "ljudsignatur" först under öppna förhållanden och med öppen kommunikation testdeltagarna emellan. Ju fler som lär sig höra skillnaden på en exempelvis en Supra och en Nordost, betyder att signifikansen och säkerheten i den blinda delen av testen ökar.
5. Kör enligt "ABX" där testdeltagarna fritt väljer hur många och långa växlingar som helst mellan "A" och "B" så att de tror sig kunna ljudsignaturen. När någon sedan önskar "X" singlar testledaren slant om vilken som ska kopplas in som "X" av "A" eller "B", och noterar i sitt protokoll vilken son valdes till "X". Testdeltagaren i sin tur anger i sitt protokoll vilken av "A" eller "B" som han anser är "X" för tillfället.
6. Låt "X" variera ex. 7ggr per testprotokoll, så får ni 99% konfidens om någon lyckas pricka in alla rätt (eller 11 gånger om ni acceptera ett fel). Man måste inte köra alla sju i rad utan det går utmärkt att växla tillbaka till "A" och "B" efter först "X":et.
7. Självklart ska det inte gå att visuellt avgöra vilken kabel som för tillfället är "X", men tänk även på annat (klickljud i kontakter o.dyl.) som kan avslöja vad som är vad. Om möjligt låt inte heller testdeltagarna se testledaren när "X" spelar, så blir det lite dubbellblint av det hela också.
Lycka till! |
Militant Ljudrättsaktivist |
|
|
Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus
415 Posts |
Posted - 2006/08/25 : 01:58:08
|
Conans förslag är mycket förnuftiga. Mycket.
Men det finns en viktig invändning, som kommer att få mig att låta väldigt repetitiv: Man måste fråga sig vad det är testets "frågeställning" är.
Det test som Conan "designat" besvarar enfråga. Det är denna: "Kan man med denna förstärkare och dessa högtalare höra att några av dessa kablar ger en kombinerad överföringsfunktion som avviker från några av de andra kablarna, och i så fall, på vilket sätt upplevs i så fall olikheterna under de rådande omständigheterna (i detta rum, med detta musikmaterial, etc)?"
Om man däremot ser till att noggrannt mäta upp ett antal kabelstumpar av olika modeller, och ser till att deras "storparametrar" serieresistans och induktans är i det närmaste identiska (inom snäva toleranser), så kan man blindtesta en intressantare fråga: "Ger kabeluppbyggnaderna/materialen hörbara skillnader?"
Ingen seriös och kunnig "teknokrat" har någonsin ifrågasatt att högtalarkablar kan låta olika om de har olika resistans och induktans. Det vore som att ifrågasätta att ett delningsfilter skulle dela vid olika frekvenser om man bytte värden på en spole. Självklart blir överföringsfunktionen annorlunda.
Och då inser man omedelbart, om man är lite eftertänksam, att frågan om huruvida en kabel "låter bra" eller inte är mycket snarlik frågan om huruvida en given spoles induktans är bra eller inte. Huruvida den är bra eller inte beror givetvis på vilket filter den skall ingå i. Huruvida en högtalarkabel ger ett bra resultat tillsammans med en given högtalare beror på vad för slags tonkurva man eftersträvar. Sådant är smakfrågor. Och högtalarkabelns hörbara "påverkan" (dess överföringsfunktion) varierar från miljö till miljö. Med en högtalare "låter" en kabel på ett sätt, och med en annan "låter" den på ett annat.
Det som eventuellt ÄR kontroversiellt, och därför intressantare att blindtesta, är huruvida kablar med samma "storparametrar" men olika material och uppbyggnad kan påverka ljudet så olika att skillnaden är hörbar. Det är ju nästan bara det som kan motivera att man väljer kablar med silverledare istället för kopparledare (koppar är billigt). Ty man kan ju realisera samma överföringsfunktion med båda materialen. Det är bara om det är hörbar skillnad på olika kabelgeometrier som man kan motivera att lägga extrema pengar på kablar med exotiska flätningar och superskärmningar. Samma elektriska parametrar går ju realisera med betydligt enklare kablar. Därför är detta den intressanta frågan att besvara. Det andra testet är bara en stor gäspning, eftersom det inte tillför någon nyttig information. |
MVH /Morgan
*Men kanske är det inte sällan snarare precis tvärtom! |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2006/08/25 : 07:30:31
|
Lysande! Jag pumpar på med ett par andra "dumma frågor":
Storparametrarna i är det enbart resistans, induktans och kapacitans eller är de fler än så?
Dessa uppgifter, finns de normalt sett att få från kabeltillverkaren eller måste man mäta sig fram till var och en av dem på egen hand?
Vilken utrustning behöver man för att mäta upp detta?
Att fixa nivåkalibreringen i praktiken, vid ett kabelbyte, hur går det till om man tänker sig att man inte har en kabelswitch att tillgå? Mute:a musiken, ut med kablar, in med kablar i stärkaränden och sedan mäta mellan kontakterna i högtalarändan (som ännu inte är instoppade i högtalarna) medans man drar upp volymen, sedan mute och in till sist in med kablarna i högtalarna?
Edit: Syftet med kabeltestet existerar inte, min frågeställning var mer teoretisk nyfikenhet. |
/Jonas
|
Edited by - EuphoniC on 2006/08/25 07:31:33 |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2006/08/25 : 07:44:21
|
Jag vet att QSC har tillverkat en apparat för utvärdering av slutsteg kallad ABX comperator som sägs vara ett bra verktyg vid provning och jämförelser, om jag inte minns fel kunde den även hantera flera laster (högtalare) också.
Vet dock ej om den fortfarande tillverkas. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2006/08/25 : 08:15:22
|
Intressant pryl, den underlätter tveklöst - dvs om man är villig att betala de $600 den verkar kosta!
Det manuella förvarandet är fortfarande av högsta intresse |
/Jonas
|
|
|
tommypeters
Medlem i AÖ
1020 Posts |
Posted - 2006/08/25 : 13:15:29
|
Ska det vara en riktigt blindtest ska man inte heller veta *vem* som vill ha testet utfört eller *varför*. I TV:s "kabeltest" kom en del snabbt fram till att det var "skosnöre", Supra och Van Den Huul - men de lyckades inte höra vilken som var vilken (!). Vet man att det är SVT som gör en test är det nästan självklart att skosnöre och Supra kommer med, vet sedan "juryn" vilket sortiment närmsta affären har så kan de gissa på vilket fabrikat "den dyra kabeln" ska ha.
Man ska inte ens vara säker på att man inte kör med samma kabel hela tiden, för att inte juryn ska "tvinga" fram en skillnad varje gång. Man ska väl inte ens veta att det är kablar man bedömer... |
Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33 BC Acoustique ACT A3 NuForce Ref8.200W Velodyne DD-15 & DD-12 |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2006/08/25 : 13:37:21
|
quote: Storparametrarna i är det enbart resistans, induktans och kapacitans eller är de fler än så?
Dessa uppgifter, finns de normalt sett att få från kabeltillverkaren eller måste man mäta sig fram till var och en av dem på egen hand?
Vilken utrustning behöver man för att mäta upp detta?
Att fixa nivåkalibreringen i praktiken, vid ett kabelbyte, hur går det till om man tänker sig att man inte har en kabelswitch att tillgå? Mute:a musiken, ut med kablar, in med kablar i stärkaränden och sedan mäta mellan kontakterna i högtalarändan (som ännu inte är instoppade i högtalarna) medans man drar upp volymen, sedan mute och in till sist in med kablarna i högtalarna?
1. Ja det är dom man menar. 2. Det är olika men ofta kan man bara genom att se på en kabel hur den är geometrisk uppbyggd samt vilken ledararea den har ifall den liknar andra kablar map storparametrarna. Det kan alltså handla om att välja kablar med lika grova ledare och ungefär samma avstånd mellan ledarna. 3. Därför behöver man oftast inte mäta upp dem.
4. Nivåkalibreringen är oavsett vad man testar enklast att kolla genom att helt enkelt mäta spänningen över högtalarterminalerna med kablar osv inkopplade som de ska sitta (med en statisk signal då som inte varierar i amplitud med tiden). Hur man justerar nivån kan bli lite mer komplicerat, antingen kan man mäta och justera vid varje byte eller så skaffar man sig på något sätt två oberoende justerbara volymkontroller. |
|
|
Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus
415 Posts |
Posted - 2006/08/25 : 15:43:51
|
Om man håller "storparametrarna" konstanta så behöver man inte nivåkalibrera mellan kablarna, ty de har ju i grunden samma överföringsfunktion. Men det är ju självklart att man spelar på samma volym hela tiden - annat vore ju att variera någonting som skall vara konstant. |
MVH /Morgan
*Men kanske är det inte sällan snarare precis tvärtom! |
|
|
|
Topic |
|
|
|