HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Etsa kretskort med tunna linjer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/08/22 :  00:12:51  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag fortsätter min serie jobbrelaterade frågor.

Idag försökte jag etsa ett kretskort utan framgång. Jag är relativt van vid det och har en procedur som normalt fungerar bra, men nu går det inte Problemet är att jag har ett antal rätt tunna ledningar på kortet (som jag helst inte vill göra tjockare).
Det verkar som om problemet helt enkelt är exponeringen i UV-lådan, jag använder färdig framkallare som jag litar på så det är nog inte problemet; det verkar snarare som om linjerna är så tunna (strax under 1 mm) att de får en del "ströljus" på sig under exponeringen vilket gör att ledningarna allt som oftast försvinner när de framkallas (jag har provat att etsa ett par "misslyckade" kort och när ledningarna väl finns där så fungerar etstningen, jag använder ultraljudsbad och det fungerar bra).

Så frågan är hur jag ska överföra mönstret till kortet? Vanligtvis använder jag dubbla papper, det fungerar inte. En OH från bläckskrivare fungerar inte heller. Dubbla OH har jag provat men då ar det svårt att passa in.

Är det bladfilm som gäller (ex.Elfa 49-577-91) för så tunna linjer eller har någon ett annat tips?

Något tunnt, täckande och med hög kontrast sökes...

Edited by - f95toli on 2006/08/22 00:15:36

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2006/08/22 :  01:09:45  Show Profile Send DHT a Private Message
Jag kan rekommendera ett matt, tunnt halvtransparent papper av den typ man kan köpa i konstaffärer eller hos välsorterade bokhandlare. Tonern/bläcket fäster och täcker mycket bättre än på blankt OH-papper, du behöver bara ett lager. Tänk också på att lägga den sida av filmen du har mönstret på mot laminatytan, det gör skillnad..

Jag har fått bra resultat med ledningsbredder ner till någon tiondels mm med laserskrivare och sådan film.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/08/22 :  01:36:30  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tack för tipset. Ska prova det i morgon
Go to Top of Page

Brannmark
Starting Member

26 Posts

Posted - 2006/08/22 :  06:54:29  Show Profile Send Brannmark a Private Message
Jag skulle kontakta ett film sätteri för att ta fram en riktig film. Har jobbat med tampo tryckeri där det är extremt noga med hög kvalitativa filmer för exponeringen. Dessa filmer är inte så dyra att låta ta fram på någon firma som har film sätter. Tror jag betalade runt 150 kr för en film i A4 format och runt 250 kr för A3 format.

Visst spegelvänder du filmen så att du har tonern neråt, om inte så kan UV ljus smita bakom tonern och materialet. Vad använder du för film och svärtnings medel efter du skrivit ut filmen? Hade en special laser film och ett svärtnings medel som man strök på filmen och sedan värmde med varmlufts pistol för att få en svart täckande yta för att göra "snabb" filmer när det var panik panik att trycka grejor.

Vaccum i UV boxen är också super viktigt för att kunna exponera super fina linjer.

Certificerad Systemutvecklare (MCP, MCSD)
ASP, ASP.Net, SQL Server, HTML/XHTML, CSS, m.fl
Behöver du en webbsida och vill inte skriva HTML / XHTML? Kontakta mig, har lösningar allt från enkla till avancerade lösningar. Har även egna webservrar och kan erbjuda hosting till bra priser
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2006/08/22 :  07:08:26  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Jag skriver ut filmerna på OH-film i laserskrivare - funkar bra.
Tänk bara på att få "färgen" närmast krestkortet när du UV-exponerar, så skall det ej vara några problem!
Har gjort ledningar på 0.5 mm och därunder med knivskarpa kanter!
Använder UV-box för exponering (~2-3min) och etsar i "gröna fasan" ( saltsyra + väteperoxid)

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/08/22 :  07:50:37  Show Profile Send Resonans a Private Message
Lustigt, jag hade precis samma problem i förrgår. Jag printade ut mönstret på oh-film (bläckstråle). För att få det att täcka bättre printade jag mönstret två gånger över varandra. Jag gjorde två oh-blad och lade över varandra och det gick åt pipan. Sen körde jag med bara en oh-film och det fungerade kanon! Ledningarna är 0.4mm.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2006/08/22 :  12:28:59  Show Profile Send gongken a Private Message
Att etsa kretskort gör en vansinnig ibland...

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/08/22 :  13:19:58  Show Profile Send Resonans a Private Message
Jag har en något off-topic fråga;
är det någon som vet hur man kan få tryck på komponentsidan, så som professionella pcb har? Har för mig att det kallas "silk-"någonting.
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2006/08/22 :  22:52:37  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
--Resonans:

Silkscreen kallas det ofta. En ful-variant för hemmabyggen kan vara att stryka på en laserutskrift precis på samma sätt som vissa överför banorna när det ska etsa. Alltså printa din text spegelvänd på ett A4-papper, passa in och stryk på med strykjärnet. Avlägsna pappret med något lämpligt. Har inte testat själv men det verkar som folk har fått det att fungera. Själv tycker jag det verkar bökigt ;) Vill man ha lite lyxigare kort kan man anlita Olimex tycker jag...

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/08/22 :  23:10:56  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Tips direkt från den grafiska världen , följ råden om matt matrial. Skulle vi göra klicheér med blank film hade det inte blivit mycket gjort för Uv ljuset reflekteras mer än mycket om det är blankt.

Lycka till

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/08/22 :  23:23:28  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag ska gå och köpa lämpligt material i morgon. Idag blev det inget gjort då jag blivit förkyld
Go to Top of Page

Brannmark
Starting Member

26 Posts

Posted - 2006/08/23 :  07:46:15  Show Profile Send Brannmark a Private Message
Matt material kräver längre belysnings tider än riktig "clear" film. Har aldrig varit med om att ljuset reflekteras tillbaka. Däremot kan en matt film göra att ljusgenomsläppet blir mindre och kräver längre exponerings tid, vilket leder till sämre exponerings kvalite för att mer ljus smiter mellan filmen och materialet.

Om man vill göra filmerna själv på en laser skriver bör man använda sig av en matt film samt ett svärtningsmedel som gör att tonern blir mer täckande. Har nog kvar lite av detta någonstans så jag kan sälja det till någon som behöver och vill göra bättre hemma gjorda filmer. Det finns även special film för de som har epson bläckstråle skrivare som gör att man får ett mellanting mellan en laser film och en sätter film. Nackdelen är att med vissa foto coatings kan detta lösas upp under UV belysningen. Ink jet filmerna är mer lämpade för screen (Silk) tryck där de vatten baserade emulsioner.

Filmen som du får från en sätter firma är ruskigt bra. Upplösningen är helt otrolig. När jag tampo tryckte så kunnde vi göra tryck som var fullt läsabara med 0,5mm hög text.

Angånde märkning av krets kort så går det ju att screen trycka, tampo trycka samt laser graveras. Kan fixa gravyr om någon vill märka sina kretskort. Bifogar en bild på gravyr av ett kretskort

Certificerad Systemutvecklare (MCP, MCSD)
ASP, ASP.Net, SQL Server, HTML/XHTML, CSS, m.fl
Behöver du en webbsida och vill inte skriva HTML / XHTML? Kontakta mig, har lösningar allt från enkla till avancerade lösningar. Har även egna webservrar och kan erbjuda hosting till bra priser
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/08/23 :  08:16:06  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nu kommer vi lite OT men jag kan ju nämna att processen som används för våtetsning i renrum i princip liknar den som används för vanliga kretskort. Är man duktig så kan man göra strukturer med en linjebredd på ca 0.5 micrometer (om man har tillgång till en maskpassare med deep-UV). För att göra maskerna används då belagda glasplåtar som man skriver mönstret på med e-stråle litografi.

Det fungerar faktiskt att göra kretskort med samma metod. Jag har varit med och gjort skalmodeller av antenner på vanliga högfrekvens laminat (jag kommer inte ihåg vilket material det var). Det ser dock lite lustigt ut, i processen så belägger man nämligen ytan med resist genom att montera provet i en centrifug (kallas "spinner") och sedan droppa resist på ytan när provet snurrar i några tusen varv/minut. Det är inga problem när proven är 5x5 mm stora eftersom man använder vacum-chuckar, men när man monterar ett 100x60mm kretskort på samma sätt så får man en del lustiga effekter
Fast det blir väldigt fina mönster.

Det går att göra mycket mindre strukturer än så men då fungerar inte längre optiskt litografi och dessutom så blir våtetsning opålitligt.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2006/08/24 :  01:03:24  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
En arbetskamrat till mig har testat med denna metod:

Laserskrivare på ett krit-belagt papper (typ Biltema's gamla 720dpi).
Sedan la han pappret med trycket nedåt, och värmde på med strykjärnet. Möstret överfördes till kopparn, och sedan ner i ets-badet.

Jag vet inte var den tekniken kallas, men det skulle kunna heta värmeöverfört kontakt-tryck.
Han var tvungen att förstora upp laserskrivarens utskrift några procent för pappret krympte lite när man värmde på.

Prova och se hur det fungerar...

Jag kom att tänka på en sak. Det fanns ju bläckstråle-skrivare som kunde skriva direkt på CD-skivor. Det kanske skulle gå att skriva med en sådan på kretskorten. Kanske finns varianten till och med som laser.

Ett problem med foto-resist när man ska exponera kortet är att ljusstrålarna inte är parallella. Det kan vara därför de kryper in bakom ledningsbanorna i pappret och OH-bladen och exponerar även där det inte ska exponeras. UV-ljuset sprids också mer när det träffar papper.

Prova att öka avståndet mellan UV-lampan och kretskortet. Idealiskt ska man ha en punkt-källa, men ju längre bort lampan är, destå parallellare blir ljusstrålarna, och destå mindre risk att ljuset smiter in bakom ledaren.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/08/24 :  23:30:06  Show Profile Send f95toli a Private Message
Idag fick jag änligen till en kort som var någotsånär.

Fast det tog tid

Igår skrev jag ut mönstret på "tracing paper" på bläckstråleskrivare (laserskrivaren gav för dålig täckning) vilket väl
gissningsvis är samma papper som DHT rekommenderade. Iofs så hade jag ändrat designen så att linjerna blev lite tjockare så egentligen hade nog OH fungerat också men det fungerade. Mönstret såg ok ut.

MEN

När jag sedan skulle etsa så fungerade det inte ändå, vissa delar blev överetsade. Då blev jag lite ilsk och bestämmde mig för att göra det ordentligt. Jag provade systematiskt olika exponeringstider utan framgång, något blev alltid överetsat och det var oftast INTE de tunnaste linjerna som försvann. Jag gick igenom ca 10 kort utan att hitta något som fungerade (som tur är så är det ett litet mönster ca 3x3 cm).

Då gjorde jag vad man alltid ska göra i en sådan situation: Man skyller på utrustningen

Jag blev lite misstänksam och när jag kollade så visade det sig att laminatet antagligen var rätt gammalt (mer än ett par år i alla fall) vilket troligtvis var anledningen att det inte gick att hitta rätt i exponeringen, när jag kollade noga så var resisten lite "fläckig" vilket antagligen förklarade varför jag hela tiden överexponererade (och därför överetsade) vissa delar (alternativt underexponerade när jag försökte anpassa tiden till de känsligaste delarna).

Alltså en sedelärande historia: Försök inte etsa kretskort med

Så då beställde jag en bunt nya kort som anlände idag.

Men det var inte slut där

Det visade sig att jag av misstag beställt en variant som skulle framkallas med framkallare med halv styrka så det blev till att försöka hitta framkallare i pulverform istället för den färdiga variant jag normalt använder så att jag kunde blanda till en lösning med lagom styrka.
Dessutom behövde denna resist lite mer exponering (3:30 jämfört med 2:15 för substratet innan) vilket tog ett tag att lista ut.

Så det blev till att göra några testexponeringar. Nu gick det dock snabbare eftersom resultatet var konsekvent, kort 5 var tillräckligt bra för att fungera.

Nåja, nu vet jag förhoppningsvis hur jag ska göra nästa gång jag behöver etsa något med tunna linjer

Det kan ju vara värt att komma ihåg att man ska vara lite misstänksam mot gamla laminat...
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/08/25 :  15:07:22  Show Profile Send f95toli a Private Message
Uppföljningsfråga till min klagosång ovan:

Jag kollade upp det laminat (vanligt FR4=) jag använde först (som jag till sluta insåg var gammalt), enligt tillverkarens datablad är hållbarheten bara 6 månader även om det förvaras optimalt mellan 16-20 grader C

Jag har alltid trott att de håller 1-2 år. Är jag helt fel ute?
Någon som vet var gränsen går "i praktiken" om man etsar för hand och därmet kan anpassa exponeringstid osv lite?
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2006/08/26 :  21:58:09  Show Profile Send Wizard a Private Message
Har ett ställe i Kina som jag brukar beställa kort från.

http://www.pcbcart.com/

Wizard
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2006/08/27 :  10:15:21  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
quote:
En arbetskamrat till mig har testat med denna metod:

Laserskrivare på ett krit-belagt papper (typ Biltema's gamla 720dpi).
Sedan la han pappret med trycket nedåt, och värmde på med strykjärnet. Möstret överfördes till kopparn, och sedan ner i ets-badet.

Jag vet inte var den tekniken kallas, men det skulle kunna heta värmeöverfört kontakt-tryck.
Han var tvungen att förstora upp laserskrivarens utskrift några procent för pappret krympte lite när man värmde på.

Jag köpte en gång någon sorts (blank & transparent) plastfilm som skulle användas precis som du beskriver. Den fungerade utmärkt för mig, men jag har inte hittat på den någonstanns sedan dess, och alltså inte kunnat använda den metoden mera...
Så det var intressant att det kanske fungerar med "vanligt papper" med.

Jag vill minnas att det är ett bindemedel i kolpulvret som är det som klarar att stå emot etsvätskan.
//Mikael
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000