HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Subförstärkare till XLS 10"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2002/11/14 :  08:09:50  Show Profile Send LageB a Private Message

När man surfar på nätet och tittar på olika förslag på Subwoofer för XLS så verkar det som det är sluten låda som gäller, om man vill ha "tajt" och musikalisk bas.

Jag har länge tänkt bygga en Subwooer a'la Eltek som använder XLS i en en sluten låda och med Hypex förstärkare. I Elteks 10" version så finns en Hypex200 som verkar lite klen. Nu såg jag på HiFiKit en förstärkare som heter Zachry DSW400 som har betydligt mer kraftresurser än Hypex200 (båda har 24dB lågpass filter). Zachry är tillverkad i Taiwan och Hypex i Holland vilket torde förklara det högre priset på Hypexen

Är det någon här som har erfarenhet av dessa Subförstärkare ? Törs man satsa på Zachry?
Mvh/LageB


Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/11/14 :  10:34:46  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"När man surfar på nätet och tittar på olika förslag på Subwoofer för XLS så verkar det som det är sluten låda som gäller, om man vill ha "tajt" och musikalisk bas."

??? Jag tycker det verkar som om de flesta menar att XLS ska användas portad eller med slavbas, har inte kollat runt så mycket dock. Förstärkarna vet jag inte något om, bortsett från att jag har för mig att Zachry mest gör PA-grejer.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/11/14 :  10:50:31  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Har inte XLS alldeles för låg Qts för sluten låda?!
Men annars så är tajt och musikalisk bas dom vanligt omnämnda fördelarna med sluten låda.
Andra är att dom är mycket lätta att ställa in (bara öka minska lådvolym) och dom har en avrullning som mer överstämmer med rummets gain vilket i rum ger en rakare frekvenskurva en portade system.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/11/14 :  16:19:43  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Ska man maxa ut högtalarna krävs cirka 300 watt.. Ska man använda dom i slutna lådor så måste aktiv EQ till hör att få bottennivån.. Detta kräver dock mer effekt så kanske 600 watt ska till då..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2002/11/14 :  20:28:49  Show Profile Send Neville a Private Message
Jag har haft en subba bestyckad med två 10tums "Peerless 260SWR-831727" och den gamla modellen av "Zachry DSW-250", den var lite klen när man spelade riktigt högt. Men byggde sedan om subben och använder nu bara bara en 10" i en sluten låda, och den spelar enligt mina öron riktigt bra.

Per Söder på Ljudia har byggt en sub med en XLS 10":
http://w1.501.telia.com/~u50103051/hemmabio_sub.html

Käkar djupbas till frukost.
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2002/11/14 :  22:44:11  Show Profile Send LageB a Private Message
Vad gäller Sluten/PR/BR för XLS finns delade meningar, det har jag förstått. Jag är inte ute efter det riktigt lägsta och heller inte THX volym. Jag hoppas (med rummets förstärkning) få någorlunda rak frekvenskurva 35-80Hz. Hellre "musikalisk" bas än möjlighet till jättehög volym.

Så här ser data ut för dom två Subförstärkarna jag funderar på.

Hypex200:
---------
Effekt i 4 ohm 200 Watt
Effekt i 8 ohm 125 Watt
Subsonic filter 20Hz/-3db, 24db/oktav
Lågpass filter variabelt 50-150 Hz linkwit-Riley 24db
Högpass filter variabelt 50-150 Hz inkwit-Riley 24db
Bassboost 20-50Hz 0- +6db

Zachry400
---------
Effekt 4ohm RMS/Max 420W
Effekt 8ohm RMS/Max 250W
Delningsfilter variabelt 40-120 Hz (24dB filter lågpass)
Till- frånslag Automatiskt
Fasomkopplare Variabel
(ingen bassboost)

Det har tidigare i tråden påpekats betydelsen av EQ för sluten låda vilket borde betyda Hypexen skulle passa bättre eftersom den har möjlighet till Bassboost. Tyvärr tycker jag den verkar lite för klen. Vad tror ni?
Mvh
LageB

Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2002/11/15 :  15:20:36  Show Profile Send Larsen a Private Message
Som du själv säger så är eq bra, speciellt för denna slutna. Hypex har ju dessutom ett subsonicfilter vilket också rekommenderas från Peerless
http://www.d-s-t.com/main/tech/appxls2.htm
Kraftigast behöver ju inte heller vara lika med bäst. Det bästa är väl att börja med att bara dra ut anslutningskablar ur lådan och sedan pröva med båda förstärkarna.
Sluten tror jag är rätt väg att gå för "musikalisk bas" med denna.

Neville: vad har du för volym med en enkel 260SWR i slutet?

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2002/11/15 :  19:42:18  Show Profile Send LageB a Private Message
Jo men visst,..
Har jag läst Peerless "applications notes". Där står det också att en sluten låda för XLS är möjlig om man vill ha sanbbt transientsvar och räknar med rumsförstärkning. Här är några andra som är inne på XLS+Sluten låda för ""audiofil lyssning"

http://www.vacuumstate.com/sub/index.htm
http://www.theloudspeakerkit.com/s300overview.html
http://www.linkwitzlab.com/thor-estim.htm
http://www.mamut.com/dynabel/subdet89.htm
/LageB


Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2002/11/16 :  15:29:08  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Bygg den med slavbasen, om du använder "turboboost" så kommer du ner till 18 Hz - 3 dB med Zachry DSW 400 som erbjuds "billigare" just nu på Ljudia (2.695:-)
Om du inte vet hur du skall bygga lådan har du förslag i Tyska "Klang & Ton".

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/11/16 :  15:33:56  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hypex har ju en 500 variant också! Den torde ge bättre kräm!

Nån som orkar leta upp info? Jag löder nämligen....

// Pär E
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/11/16 :  15:37:11  Show Profile Send celef a Private Message
XLS i en sluten låda kräver en Linkwitz-boost för en jämn tonkurva och jag tror inte nämnda förstärkare har en sådan inbyggd från fabrik, så fram med lödkolven!

sound pollution
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/11/16 :  16:46:08  Show Profile Send dax a Private Message
Hypex 500 kostar en massa pengar, närmare bestämt runt 8000 på Hifi-kit.

Enligt spec.

Uteffekt 8 ohm: 490 W
Uteffekt 4 ohm: 760 W

Subsonicfilter 20 Hz/-3 dB, 12 dB/oktav
Variabla HP och LP, LInkwitz-Riley 24 dB/oktav (50-150Hz).
Dämpfaktor 1000 vid 100 Hz i 8 ohm.
Bassboost 20-50Hz 0/6 dB

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2002/11/16 :  19:23:47  Show Profile Send LageB a Private Message
Hade jag haft råd, skulle jag köpt Hypex500 & XLS 12". Pga kostnadsfrågan funderarar jag på XLS 10" och Hypex200 i stället. Denna kombinaton finns i Elteks "Arges" - en sluten låda på ca 27 liter.

En annan idé, som jag nu förstår, skulle vara köpa den betydligt billigare "Zachry400", och koppla ihop den med Linkwitz transform krets och då skulle man få både kraft och jämn tonkurva för mindre pengar eller...?
LageB




Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000