Author |
Topic |
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2006/08/19 : 20:16:45
|
B-provet är väl ännu inte analyserat men, A-provet taget vid de amerikanska mästerskapen visar att Marion Jones bloddopat sig med EPO. Detta har man misstänkt länge, ger B-provet samma resultat hoppas jag att hon blir avstängd på livstid!
|
Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö. |
Edited by - Stickan on 2006/08/20 12:35:54 |
|
LarsTokyo
100.000-klubben
776 Posts |
Posted - 2006/08/20 : 07:46:28
|
Aningen gravt syftningsfel i topic. |
Nu i North Carolina, USA. |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2006/08/20 : 12:38:00
|
ja är det inte den ena så är det det andra som flickan sa som blödde näsblod |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2006/08/20 : 13:23:32
|
Avstägningens tid är betydelselös. Ingen sponsor vill framöver beblandas med henne oavsett resultat och hon kommer aldrig igen vara välkommen till de stora galorna. Det intressanta är att hon avverkat två pojkvänner som blivit fällda för doping och åtminstone kraftigt tagit avstånd från en av dem. Kärleken är viktig för den damen... |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2006/08/20 : 13:28:52
|
Som Aftonbladet skriver i dag:Reglerna för dopingfuskare måste skrivas om. Förutom avstängning borde alla medaljer lämnas tillbaka, rekord strykas, och sponsorpengar och prispengar betalas tillbaka. Låter bra i mina öron. |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2006/08/20 : 13:35:12
|
idrottsmän/kvinnor testas ju året runt så redan där har fuskarna det jobbigt. Men straffen måste verkligen avskräcka att börja fuska. Livstidsavstängning borde sänka antalet fuskare ganska radikalt. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2006/08/20 : 13:35:30
|
Borde vara en självklarhet som jag ser det, fuskare hör inte hemma i idrottsvärlden |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2006/08/20 : 14:10:44
|
Problemet är bevisföringen.. det får inte vara så lätt att bli av med en konkurrent som att bjuda på vatten innan loppet... |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2006/08/20 : 14:16:13
|
Kollade under friidrotts-EM in topplistan för 100 meter damer genom tiderna. Det är ju väldigt sällsynt nuförtiden att dom springer under 10,80. Och faktiskt är inte ens tider under 11,00 särskilt vanliga.
Florence Griffith-Joyners världsrekord ligger på 10,49. Minns ni hennes basröst och fjunmustasch? Hon dog efter hjärtbekymmer för några år sedan... På andra plats ligger, just det, Marion Jones med 10,65. Och nu är hon fast. Kanske inte sådär jätteförvånande?
Det trista är att av alla friidrottsrekorden så är det få som inte är satta under 80-/90-talet av idrottare man har god anledning att misstänka för doping.
Det har funnits förslag om att man ska stryka alla rekord före ett visst årtal. Vet inte riktigt vilket åratl detta skulle bli. Men jag bli faktiskt mer och mer positiv till denna drastiska idé.
|
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2006/08/20 : 14:18:24
|
Ja man undrar varför höjdhopparna har så svårt att hoppa över 2,40 i dag, det var ju nästan vardagsmat när Patrik Sjöberg o company hoppade |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2006/08/20 : 14:49:29
|
Sjöberg var en exeptionell talang, men är även exeptionellt osympatisk när man träffas |
|
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2006/08/20 : 14:50:48
|
möjligt att han var en talang men jag har mina tvivel avseende doping i alla fall, betvivlar inte att han skulle vara osympatisk dock |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2006/08/20 : 14:52:21
|
quote: Florence Griffith-Joyners världsrekord ligger på 10,49. Minns ni hennes basröst och fjunmustasch? Hon dog efter hjärtbekymmer för några år sedan
Dog av vad som kallas för Oxhjärta vilket är en av följderna av förmycket anabola |
|
|
|
templar
Member
89 Posts |
Posted - 2006/08/21 : 13:24:11
|
Jag satt just och funderade på om man som höjdhoppare verkligen skulle tjäna någonting på att dopa sig, sen kom jag att tänka på Venelina Veneva som ju är lite tveksam så att säga och insåg att man eventuellt möjligtvis kanske gör det. :)
Angående årtalet då man skulle börja om och nolla alla världsrekord så var det ju vid millennieskiftet som detta diskuterades. Det finns ju ett antal "omöjliga" världsrekord som kom till på 80-talet så personligen tycker jag att det hade varit en bra idé, men de som tagit världsrekord rena tycker nog inte likadant. |
La chispa adecuada
|
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2006/08/21 : 15:37:52
|
Klurig balansgång när det gäller ämnen som förekommer naturligt i kroppen dock Ett gränsvärde som skall gälla för alla är inte lätt!!
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2006/08/21 : 16:35:41
|
Mace
För EPO finns det gränsvärden , är man i ett höghöjdsrum eller tränar förmycket på riktig hög höjd så passerar man dessa gränsvärden.
Templar
Vid första anblick så tror man nog inte det men tänk vilken kraft dom har i avstampningsbenet. Men det är även en av dom grenar som är svårast rent tekniskt. Ta Bubka på stav tex |
|
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/08/21 : 16:38:37
|
För att knyta an till vad Mace skriver så är ju ett problem att elitidrottare så att säga per definition inte är "normala" människor. Många är där de är bland annat bland annat pga bra genetiska förutsättningar för just sin idrott. Om vi tar kvinnliga (eller för den delen manliga) höjdhoppare som exempel så är de ju med något undantag extremt långa, en kroppsbyggnad som i andra sammanhang ofta skulle vara till nackdel. Basket är ju ett ett annat exempel, att de flesta i NBA är extremt långa beror ju inte på på att de är bra på att spela basket; de är bra på att spela basket därför att det är extremt långa. Dvs. "Correlation does not imply causation".
Man kan nog spinna vidare på detta och anta att många idrottare har hormonnivåer etc som ÄR onormala men är naturliga för dem; dvs anledningen till att många elitidrottare är "ornormala" är att ornormala (eller för att använda ett snällare ord: Exceptionella) människor har bättre förutsättningar för idrott. Detta gör det mycket svårt att testa eftersom man nog inte utan vidare kan använda ett tvärsnitt av "vanliga" människor som referens.
|
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2006/08/21 : 17:33:20
|
När det gäller Parik Sjöberg så kan man ju även där ställa sina tvivel inte minst med anledning av det som kommmit upp nu senast, dvs kokainet.
Men jag tycker både förslaget att börja på noll samt de hårdare straffen som involverar att alla rekord och priset fråntas vedebörande låter bra. Mvh Kristofer |
Edited by - whiskyman on 2006/08/21 17:34:07 |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2006/08/21 : 22:21:26
|
Fast det skulle bli rätt konstigt att sätta gränsen så sent som 2000. Bland världsrekorden som tillkom under 90-talet tror jag personligen att det finns många "rena": Sotomayor i höjd (åkte fast för kokain han också, men det är ju inte egentlig doping), Jan Zelezny i spjut, Mike Powell i längd, Bubka i stav och så vidare. För att inte tala om låndistansarna, fast där är väl dom flesta rekord numer från 2000-talet i och för sig.
Av rekorden från åttiotalet tror jag däremot att den enda som evntuellt inte var dopad var Kostadinova som har rekordet Kajsa försöker slå. Hon var alldeles för smal för att kunna ha gått på anabola. Men okej... slutsats, stryk rekord äldre än 1990. Då ryker tyvärr Kostadinovas, och tyvärr inte långdistanskinesiskornas. Men i övrigt blir det nog en hyfsat rättvis rensning.
: ) |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2006/08/22 : 08:51:55
|
De blir inte nödvändigtvis stor, det som ökar är ju återhämtningsförmågan tror jag, visst det leder ofta till att folk växer, de kan träna hårdare, men en höjdhoppare kanske inte bygger muskler på samma sätt som en sprinter? Bara Linus då. :) |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2006/09/07 : 11:30:56
|
Där fick man för att man stack ut hakan.
B-provet visade att Marion Jones inte var dopad, "väldigt sällsynt men sånt händer" sa Arne Ljungqvist.
"Något fel kan ha begåtts i samband med första provet" enligt samme Ljungqvist.
|
|
|
|
Topic |
|