HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 USB som high end audiogränsnitt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2006/08/19 :  10:51:36  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
USB DAC'ar dyker upp lite här och var tack vare enkla kretser med stödjs direkt i windows. Jag tog en närmare titt hur själva trafiken går mellan PC och chip, framför allt vad gäller klockan. Finns i praktiken 3 moder som kan användas, synkron, adaptiv och assynkron. Merparen av de chip som används är adaptiva. I det läget är det PC'n som är klockmaster och klockan återskapaas vid DAC'en via adaptiva kocksyntesisers, i mångt och mycket ganska likt hur det funkar i SPDIF. Jitterspektrat må skilja men lågt jitter får man inte.
Assynkront mode är dock högintressant. Här är DAC'en master och PC'n levererar data på begäran, här kan man få ner jitternivån till den hos en lokal lågjitterklocka, riktigt intressant!
Men till problemet, jag hittar inga genvägar till en sån implementation, inga plug-n-play chip. Finns USB interface, typ TAS1020A som kan hantera assynkront mode, men det kräver att man proggar firmware till den. Sen har jag ingen aning om hur det ligger till med stöd/drivare etc på PC sidan.

Är det nån som är väl insatt i detta som kan bidra med kunskap?

/Jesper

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/08/19 :  12:24:24  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Alla nätverkspelare jobbar asynkront. Jag kör själv med Slimdevices Squeezebox kopplad till extern DAC.
Att slippa ha datorn i närheten av stereon ser jag som ett stort plus.
Dessutom ett bra interfejs med fjärrkontroll.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2006/08/19 :  12:58:24  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Trevligt, men det är en färdig produkt. Går över Ethernet antar jag. Att implementera en Ethernet controller för detta ändamål är antagligen inte helt trivialt heller, har inte kollat så mycket på det så jag kan ju ha fel, upplys mig gärna.
Kopplar du den till en extern DAC? Via SPDIF? Hur hanterar du klockningen av DAC'en då?

Just kopplingen till datorn är en bisak, det är själva hanteringen av jitter som intresserar mig.

/Jesper
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2006/08/20 :  22:28:45  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Är inte insatt i de tekniska detaljerna, men du kan eventuellt vilja ta en titt på Firewire också. Det kan vara lättare att koppla diverse apparater-som-inte-är-datorer till varandra med Firewire än med USB. Firmware och sånt ska inte vara alls lika kinkigt heller. En kille jag snackade med på MUG (musiker-affär i götet) tyckte att Firewire-DAC var mkt bättre att satsa på än USB-DAC. Om det bara far ren funktionalitet han tänkte på då, eller om det även finns fördelar med mindre jitter m.m. vet jag inte.

Ethernet kan kanske vara ett intressant alternativ, särskilt gigabit ethernet förstås. Eventuellt skulle kanske något av protokollen som används för streaming kunna utnyttjas. UDP låter lite lovande när man läser om det, det verkar sakna en massa handskakande och verfiering och datakontroll... om nu det är bra när det gäller att få ner jittret.
http://www.erg.abdn.ac.uk/users/gorry/course/inet-pages/udp.html

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000