HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD-fråga.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/08/18 :  12:53:21  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Vill gärna byta min Denon 755, tycker att det saknas botten i den samt attack i anslag. Någon som kan ge feedback på Esound (heter den tror jag? Runt 7-8000?), Arcam CD93 och Copland 289? Har sett de 2 senare beggagnat så de är lite intressanta (hoppas jag inte trampar på någons tår nu). Ej möjlighet att lyssna innan köp, så får försöka gå på era råd/intryck här.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/08/18 :  13:53:22  Show Profile Send marens a Private Message
Oj, man måste lyssna (och nivåmatchat!). Finns inga alternativ. Tänk om din Denon är bättre än det du köper. Det kan den mycket väl vara då Denon sällan brukar göra dåliga CD-spelare.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/08/18 :  14:00:31  Show Profile Send Blue a Private Message
Fast Denon 755 har väl en hel del år på nacken? Då misstänker jag faktiskt att det kan bli en vettig uppgradering med någon av de nämnda spelarna.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/08/18 :  14:06:33  Show Profile Send marens a Private Message
Det är ju ifall man utgår ifrån att allt hela tiden blir bättre och bättre med tiden och med stigande pris. (hifipress-modellen).

Ta hem någon av dessa spelare och jämför direkt mot den du har nivåmatchat. Min erfarenhet är att när det gäller CD-spelare kan man inte utgå ifrån någonting.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/08/18 :  14:25:34  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Min spelare är nog en 6 år gammal, kostade 3500 om jag inte minns fel då. Och jag är medveten om problematiken med nivåmatchat och lyssna hemma, men det är svårt när man köper beggat från andra sidan sverige, t.ex. Så man kan ju lyssna på vad folk anser om apparaterna, fundera ett par sekunder och sedan chansa. Funkar det inte har jag antingen en lika bra spelare att ta med mig till jobbet eller också får man försöka sälja vidare till samma pris och förlora frakten. Bortsett från Esound, den säljs väl via postorder och kan lämnas tillbaka om man inte gillar den, om jag inte minns helt galet.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/08/18 :  17:45:09  Show Profile Send Blue a Private Message
Jag har en väldigt gammal Denon, DCD 890, från tidigt 90-tal, som jag har på kontoret nuförtiden. Den låter inte alls särskilt kul i jämförelse med nyare spelare av bättre kvalitet i alla fall. Var mest det jag tänkte på.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/08/18 :  18:13:22  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Har en Denon Dcd 755AR som jag nyligen köpt,som ett moddnings-projekt.
Måste säga att den redan från början låter väldigt bra,det kanske kan bero på att dem använt en dac/kanal,nämligen PCM1702.

Enligt mig en helt okej,välljudande dac.



Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/08/18 :  23:30:23  Show Profile Send marens a Private Message
Ja, den DAC-kretsen är riktigt bra. Gissningsvis avgörs spelarens kvaliteter mest av hur bra analogbiten är dimensionerad. Det varierar en del från modell till modell.

blue: En 15 år gammal Denon behöver inte ha så mycket gemensamt med en 6 år gammal. Man kan väl säga att det var för drygt 10 år sedan som ljudet i CD-spelarna började kunna bli riktigt högklassigt. Idag är tekniken ännu billigare och det borde gå att hitta många väldigt bra CD och DVD-spelare för någon tusing eller tom mindre.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/08/21 :  13:12:08  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Det finns en Arcam CD93 och en Copland 289 till salu här på forumet. Nyfiken på båda, någon som kan ge lite intryck/beskriving på ljudet från dem? Gissar att de spelar lite annorlunda de där två. Snabba svar tacksamt (högtalarna S3.4 såldes innan jag hann åka dit verkar det som, annonsen försvann *suck* Blev väldigt villhaig på dem. Men nu kan man ju istället kanske lyssna runt på lite olika märken. Vill fortfarnade ha en CD på jobbet så...)

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000