HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Monitor Audio RS 6 / RS 8 - betyg?!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Graziano
Member

89 Posts

Posted - 2006/08/16 :  10:27:02  Show Profile Send Graziano a Private Message
Någon som lyssnat på Monitor Audio RS 6 / Rs 8? Verkar stå väldigt lite kring dessa högtalare i forumet här, förstår bara inte varför.

/G

Devialet 120, Audiovector Si3 Avantgarde

Edited by - Graziano on 2006/08/16 10:28:23

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/08/16 :  10:30:54  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Verkar stå väldigt lite kring dessa högtalare i forumet här, förstår bara inte varför


Beror nog på att det oftast är dyrare högtalare som diskuteras på Hififorum av någon anledning. Kanske Monitor Audios silver-serie inte ses som riktig hifi? Jag har inte hört dem själv, utan bara den dyrare Gold-serien. Men kolla denna tråden: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=98915 där står desto mer!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Graziano
Member

89 Posts

Posted - 2006/08/16 :  10:41:14  Show Profile Send Graziano a Private Message
>>>matte76


Ja och de tycker jag är lite knepigt, de är mest lite mer okända märken som snackas här egentligen, mkt Kina grejjs m.m.

Tråden där har jag läst ca 411 gånger, har skrivit en himla mkt själv i den nämligen hehe. Har varit sugen på dem där RS högtalarna fram & tillbaks men aldrig vågat slå till, så funderar på det nu snart :)

Devialet 120, Audiovector Si3 Avantgarde
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2006/08/16 :  13:25:18  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Graziano: Har du lyssnat på RS6 själv? Det är ju ändå dina öron som skall bestämma i slutändan.

Har lyssnat på RS6 och tyckte att det var en mycket prisvärd högtalare. Det som jag hade invändningar mot var upplösningen i diskanten. Grötade ihop sig när många cymbaler kom i följd. Men jag tror inte man kan begära så mycket mer i den prisklassen. Själv så lyssnade jag på Mi3, Mi3 Super och Monitor Audio GS20 och fastnade för MA GS20. Men då är det helt andra pengar vi snackar om.

Budgetera, lyssna, låna hem och ta ett beslut.;)

Mvh

Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743

Edited by - peter_gbg on 2006/08/16 13:25:52
Go to Top of Page

steffo74
Member

188 Posts

Posted - 2006/08/16 :  17:13:44  Show Profile Send steffo74 a Private Message
Lyssnat på båda och de är prisvärda båda. RS 8 var så klart lite mer fyllig i ljudet, men det var inte väldigt stor skillnad. Mjuka, goa och låter trevligt. Klarar hårdrock bra också trots priset (då jag allt som oftast tycker det lätt blir för vasst eller totlat grötar ihop sig). Jag lyssnade runt på ett 10-tal högtalare innan det gick att bestämma sig.
Ser att du har system audiohögtalare i din "samling". hAr du lyssnar på deras 1280mk2 golvare. Jag föredrog den helt klart framför vissa andra i 10 000kr klassen samt även framför någon som kostade ca 15000 kr. Hade fördelen att kunna sitta med en hel del högtalare under nästan en dag.
Kan säga att jag starkt funderade på rs6 själv men 1280 är renare och samtidigt svängigare på nåt sätt, även basen hade mer kontur i sa1280. MEN Basen är nog maffigare i rs8 i alla fall men jag kör med en kappasub längst ner så det övervägde för renheten. Utan att aldrig bli vass då jag är uberkänslig för det. Men det är nog grejerna runt om också så du måste ta dig iväg o lyssna. Ta med din egen förstärkare och jämför samtidigt i affären.
Själv spelade vi mina sa1280 på en fet naimanläggning så jag vet att de kan ganska mycket mer än just nu.
http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?articleid=374&zoneid=3
kan hålla med artikelförfattaren men då den inte är testad i hifi&musik så vågar inte många gå utanför deras tester i detta prissegment. De har haft den till kampanj för 7995 istället för 12900kr som den skall kosta. MEn som sagt till häftig filmupplevelse bör man ha sub som där står.
Men rs8 klarar sig nog lite mer om man bara skall ha högtalare som låter bra men med lite mer bas.
så om du gillar rs6 och rs8 skarpt och inte gillar någon annan högtalre tror jag helt klart på rs8 i längden då den är lite fylligare och goare. Lyssnar du bara på akustisk musik och sing/songwriter så rs6.
Mina tankar utan en tanke så lycka till!

Nöjd tills man vet bättre!
........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000