HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Byta Dynaudio 1.3SE mot 3.4?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/08/15 :  22:06:35  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Har funderat lite på att kanske byta mina stativare mot golvare, mest för att få lite mer kropp och fyllighet i musiken, men skulle också vilja få lite mer fysisk närvaro. Har någon jämfört Dynaudios 3.4 med 1.3SE? Har för mig att de är specade till samma 36Hz i botten, om jag inte minns helt fel. Lite intryck hade varit trevligt.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/08/16 :  12:48:05  Show Profile Send ljud a Private Message
jag skulle satsa på en sub. Jag fick just hem Rel Strata 5 till mina Dynaudio Focus, dom intregerar perfekt. Mina högtalare är dessutom spinkigare än dina.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/08/16 :  13:02:48  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Jo, det kan ju vara ett alternativ. Vet inte var värdet på mina 1.3or ligger, men gissar runt 10', såg ett par 3.4or för 20' så frågan är vilket som är mest prisvärt i så fall, en subb är ju inte gratis den heller. Fast sambon tyckte ju att vi skulle behålla stativarna också, och köra dem som bakkanal för film..... vet inte om man skall vara glad eller ledsen.
Ingen som kan ge lite lyssningsintryck från 3.4orna? Behövs stort rum och sitta långt ifrån för dem? Möblerat så jag sitter kanske 2m från högtalarna nu, spelar på kortsidan tyvärr.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

uncle buck
Member

105 Posts

Posted - 2006/08/17 :  03:30:44  Show Profile  Visit uncle buck's Homepage Send uncle buck a Private Message
Hej! s3.4 har mkt bra bas helt enkelt. Vissa skulle säga reptilsnabb, andra tål inte det uttrycket och skulle kanske säga ngt annat. Tycker att de går djupt också. Jag har tyvärr inte lyssnat på dina 1.3 så jag kan inte ge ngn jämförelse.
Kräver s3.4 mkt av rummet: Ja!
Upplever inga problem i ljudet vid korta lyssningsavstånd däremot så blir basen väl våldsam nära bakvägg, har dock inte akustikåtgärdat mitt rum än. Kommer i höst. Vet inte om du blev så mkt klokare av det här.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/08/17 :  09:51:11  Show Profile Send ljud a Private Message
Tycker att det är lättare att få en linjär frekvensgång med sub. Jag jobbar med ljudläggning och mixning av film på dagarna, och då kör vi Genelec. Det är ju inga hifigrejer, direkt, men deras subbar är riktigt bra, men stora, och jag tycker Rel Strata har samma exakthet som Genelec fast den är så kompakt.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/08/17 :  09:57:41  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Hur är diskanten på dem? Tyckte att både Audience72 och 72se har lite vass och påträngande diskant, men det var ju 1-2år sedan jag lyssnade på dem.
Har kanske 40cm till bakvägg som det är möblerat nu, lite för nära för mina stativare så jag antar att det är värre med s3.4? En liten dum fråga, men flyttar de där högtalarna luft så man känner det? Och med det priset antar jag att stereobild inte är några problem eller att högtalarna försvinner?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/08/17 :  10:57:40  Show Profile Send marens a Private Message
Har du funderat på något annat än dynaudio? Har hört att dynaudios 6.5":are i 1.3SE bla. lätt bottnar i polstycket och pajjar talspolen.

Det finns säkert många andra högtalare som är bättre på "fysisk" bas. Byter du till ett par s3.4 tjänar du ju med ganska stor säkerhet bara runt 6dB i basen i ljudtryck.

Har du lyssnat på NHT 2.5i/2.9i/3.3i? Jag skulle kunna tänka mig att de har den typen av bas du är ute efter. Den är ganska fysisk och får bra stöd av rummet iom att den sitter nere i hörnet. De ska placeras nära bakvägg för att få rätt stöd. De låter dessutom rent, tydligt och bra med bra stereoperspektiv tycker jag. Såg ett par 2.5i på tradera har jag för mig med 2500 som utropspris.

1.3:orna tror jag gör ett sämre jobb som bakhögtalare i flerkanal, de kommer att "låta högtalare" bakom dig. Jag skulle hellre sålt dem eller använt dem i sovrummet eller något istället. I sådana fall (om du vill ha bakhögtalare) skulle jag antingen köpt flera billiga mindre högtalare som går att sätta på väggarna eller ett par dipoler gjorda för surroundbruk.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/08/17 :  11:24:31  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Varför skulle de "låta högtalare" som bakkanaler? Mest nyfiken eftersom jag inte kan tänka mig att använda dem till det, tycker att de är för fina/dyra för den uppgiften.
Vet inte varför jag hakat upp mig på dynaudio om jag skall vara ärlig, tycker om designen på 3.4orna, annars vet jag faktiskt inte. Och ingen risk att man bottnar några element här, spelar inte så högt att jag ens ser elementen röra sig, men det kanske man inte skall göra heller? Bor i lgh så vill inte störa grannar för mycket.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/08/17 :  11:48:24  Show Profile Send marens a Private Message
Då lär du aldrig få fysisk bas om du inte spelar så starkt. Alternativet är ju discobasen men det är väl inte det du är ute efter?

Jag kanske missförstod vad du menade med "fysisk närvaro". Jag tolkade det som bas som även känns lite i kroppen. Till det behövs ljudtryck och vill man även ha ljudkvalitet så krävs det ju ljudtryck även vid högre frekvenser och att det samtidigt låter rent.

Du kanske pratade om ljudbilden?

Att de inte funkar som bakkanaler beror på att det är vanliga stativhögtalare som man ställer ute på golvet. Du kommer garanterat att höra dem som ljudkällor om du ställer dem bakom soffan i öronhöjd. Alltså inget surroundljudfält där man hör ljud lite här och var ifrån utan som ljud kommandes från ena eller andra högtalaren bakom dig. Det blir för stora vinklar mellan högtalarna bland annat så det går inte att panorera ljud snyggt mellan högtalarna i systemet. Det blir splittrat och det "låter högtalare" om bakhögtalarna istället för att det låter som att ljudet kommer bakifrån, från sidan eller vart det nu är tänkt att komma ifrån. Är du med på hur jag menar?

Det är därför det är bra med tex dipoler istället som gör det svårare att lokalisera högtalarna. Då får du istället till största delen ljud reflekterat via väggar golv och tak och det kan låte lite diffust. Vill man även kunna höra tydliga panorerade ljud runtomkring dig så kan det vara en bättre lösning med 6+ st små högtalare jämt utplacerade på väggarna bakom/vid sidan av dig. De blir svårare att lokalisera själva högtalarna på det sättet. Har själv på detta sätt i mitt system och är ganska nöjd med ljudbilden.

Edited by - marens on 2006/08/17 11:53:02
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/08/17 :  12:43:28  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Nejdå marens, du tolkade det rätt, bara jag som tyckte jag spelade högt, men tydligen inte tillräckligt då *skäms* CDn är ett problem bara, blir vasst om man vrider upp mycket mer, blir redan lyssningstrött efter en liten stund på de nivåer jag brukar lyssna, vinyl är bättre, får se om man kan testa lite ikväll.
Då är jag med på vad du menar med bakkanalerna, men om du har 6 mindre högtalare bakom, funkar det med bara 2kanaler dit från stärkaren då?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/08/17 :  13:06:44  Show Profile Send marens a Private Message
Det funkar med bara 2-kanaler bak. Då kopplar man allihopa i serie* förslagsvis (om högtalarna är likadana). Jag har 4 slutsteg till surroundkanalerna i min reciever (sån 7.1) så jag kör högtalarna som sitter längst bak på varsitt surround-back-slutsteg och sidohögtalarna har jag kopplat parvis i serie till surround-slutstegen.

*Kopplar man dem parallellt finns risk att impedansen blir för låg.

Min erfarenhet av lyssningströtthet är att det beror nästan alltid på två saker. Inspelningar (komprimerade/skräniga) och högtalarna (distande/resonanta/otydliga).

Lite äldre inspelningar på vinyl brukar ju ha högre dynamik än mycket musik som släppts på CD. Tyvärr brukar ju gamla inspelningar även remastras innan de återutges på CD så att de låter "fetare" och starkare (mao komprimerade/distade/grötiga). Det är lite synd tycker jag.


Det kan ju även vara så att du inte gillar Dynaudios ljud egentligen. Jag har personligen lite svårt för det. Har lyssnat mycket på dynaudio iom att de skrivits upp mycket i hifipress. Jag har varit seriös spekulant på deras högtalare tidigare men insett att jag tycker de låter lite återhållet och ansträngt. Klangen är lite chockladaktig och sträv på något sätt och det är svårt att slappna av.

Missförstå mig inte nu, de låter rätt ok, men det finns renare ljud i andra högtalare tycker jag.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/08/18 :  12:50:47  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Skruvade upp ljudet till 40 av 80 på förstärkaren (amplifix), borde väl vara runt 1W ut men det enda fysiska man fick var genom att sätta fötterna på golvet :-D Och inget jobbigt vasst eller annat hemskt i diskanten trots betongrum med skinnsoffa som enda dämpare, tunna gardiner och inget på väggarna.
Nåja, ingen panik att byta högtalare, väntar väl lite och fixar till lite akustik hemma först. Och ny CD, sedan får man väl försöka ge sig ut och lyssna igenom ett par olika märken för att se om man hittar något som passar bättre än Dynaudio. Tackar för feedback ändå.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Oljan
Starting Member

8 Posts

Posted - 2006/08/18 :  23:56:12  Show Profile Send Oljan a Private Message
Det där med lyssningströtthet och Dynaudio borde inte höra ihop. Kanske lite beroende på vad du lyssnar på för musik. Ett par 1,3or är nog inte perfekt lämpade för hårdrock tex.
Jag har ett par 1,3mkII som jag upplever som väldigt trevliga i topparna. Däremot har jag märkt att man kan modulera väldigt mycket med karaktären på anläggningen med att byta elektroniken. En medicin som jag tror du ska prova är att ge dem massor med effekt. Visserligen är din Amplifix ganska stark men prova att låna hem en förstärkare med ett par hundra watt.

Drev tidigare mina 1,3or med en Primare 30,1 och den tyckte jag tappade orken när man vred upp. Spelade man riktigt högt som man bara gör när man intagit mycket whisky så kunde det låta lite vasst som du beskriver. Bytte sedan till en Rotel surround reciver med ungefär samma effekt och jag tyckte att sjukan fanns kvar. Köpte nyligen ett Parasound slutsteg och kontrollen över hela registret har blivit mycket bättre.

Jag får nog hålla med om att det vore lite synd att använda dessa fina burkar som bakhögtalare. Satsa på något som sprider bra. Jag kör för tillfället med ett par gamla Carlsson OA-14 som är ganska diskreta och ljudmässigt passar mycket bra som bakhögtalare.

En sub är väl inte fel. Det är dock inte alltid lätt att integrera med ett par stativare. Högnivå in i en sub är nog det som integrerar bäst. Dessutom avlastar du förstärkaren med en sub.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/08/19 :  00:17:52  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
En medicin som jag tror du ska prova är att ge dem massor med effekt.
Hur går det ihop? Om man använder säg 1-2W effekt när man lyssnar starkt. Vilken nytta gör säg 200W istället för 100W? Skada gör det väl inte, men jag förstår inte hur man resonerar om man tror att det har med effektreserven att göra. Används inte effekten så används det ju inte.

Lyssningströtthet beror ju inte bara på vasshet. Hur (o-)tydligt ljudet förmedlas har även lika stor potentiell betydelse. Är ljudet återhållet och/eller ändrar karaktär beroende på nivå tex så blir det mer ansträngande för öronen. Då spelar det ingen roll hur många watt man erbjuder högtalarna. De beter sig ju inte bättre bara för att man skulle kunna trycka ut ännu mer effekt som man inte använder.

Högtalare brukar ha betydligt större svårigheter med dynamik och linjäritet än förstärkare har så länge de inte drivs till klippning.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/08/19 :  00:25:02  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Högnivå in i en sub är nog det som integrerar bäst.
Jaså?
quote:
Dessutom avlastar du förstärkaren med en sub.

Aldrig om man kopplar via högnivå tyvärr. Då lämnar förstärkaren precis samma spänning i hela registret som utan sub inkopplad i systemet och eftersom det nästan alltid (i alla mer eller mindre normala situationer) är spänningen som begränsar en förstärkares uteffekt så avlastas den inte.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/08/19 :  10:22:27  Show Profile Send ljud a Private Message
Förstår heller inte varför folk säger att stärkaren kan avlastas med en sub, särskilt inte om man använder högnivå anslutningen. På min sub däremot är impedansen 10000 ohm, när man kör högnivå, alltså ingen tung last. Men nån avlastning är det ju inte.

Edited by - ljud on 2006/08/19 10:23:27
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/08/19 :  11:01:06  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Klart att det blir en avlastning, om det är så att suben avger aukustisk energi som innan avgas av högtalaren, då behöver ju slutsteget ge mindre effekt, så någon form av avlastning finns det, även om nu spänningen är densamma.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/08/19 :  11:38:55  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Marens,

Tjäna 6db i basen är ju inte direkt lite...

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/08/19 :  12:20:49  Show Profile Send ljud a Private Message
Claes Ireland, man lär sig något var dag..
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/08/19 :  12:33:26  Show Profile Send marens a Private Message
Claes: Det gäller att inse vilket som har betydelse. I 99.99% av fallen så är det spänningen som begränsar effekten. Då kan man fråga sig om det är en verklig avlastning man är ute efter eller bara att man kan säga till sig själv att "det går mindre effekt till huvudhögtalarna" och att det räcker med det. I det fallet kanske högtalarna avlastas om man låter dem högpassfiltreras passivt på något sätt, men slutsteget avlastas ju inte i praktiken.

För att slutsteget ska avlastas krävs att spänningen in till slutsteget minskas genom ett aktivt filter tex och det går ju inte om man kopplat in subben via högnivå.

Edited by - marens on 2006/08/19 12:35:57
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/08/19 :  12:47:56  Show Profile Send ljud a Private Message
Claes, kanske menar att man, helt enkelt, behöver dra på mindre på förstärkaren om man tillför mer bas??
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/08/19 :  12:49:07  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
6dB mer bas är ju 4ggr så mycket effekt i det registret, hur upplever man det? Läste att man behöver 10dB för att uppfatta en fördubbling?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/08/19 :  12:55:38  Show Profile Send marens a Private Message
Jo, 6dB är ju en del. Det märks helt klart men det ger nog inte den där fysiska basen som känns i kroppen med 1.3SE som utgångspunkt. Man får nog gå upp på minst 2 mycket bra 8":are eller 10":are innan det börjar kännas.
Go to Top of Page

uncle buck
Member

105 Posts

Posted - 2006/08/19 :  15:31:22  Show Profile  Visit uncle buck's Homepage Send uncle buck a Private Message
Hörru... Varför tar inte bara o lyssnar på ett par s3.4? Börjar bli dax nu!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/08/19 :  18:16:43  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ja, alltså, jag har en deq2496 och kan se en simple fft analys av inkommande digital signal. När jag spelar en skiva som är gles, få instrument, som ändock är utstyrd till max, digitalt alltså, då har jag en volym som låter bra, ganska högt. Sen när jag lirar en rock skiva på samma volym, också utstyrd till max, digitalt, då låter det så högt att öronen spricker. Det beror på att "alla frekvenser" är maxade mer eller mindre, alltså mer aukustisk energi. Detta kan medföra att du spelar huvudhögtalarna mindre starkt med en sub, alltså avlastas förstärkaren även om man inte har någon delning, utan att huvudhögtalarna spelar lika lågt, frekvensmässigt, som innan. Du upplever subjektivt att det låter som det spelas starkare när subben är inkopplad, objektivt spelas det starkare med, det är större aukustik energi med.

Jag provade ett par b&w804S drivna av classe cd och integrerad, med minsta nautilus subben, 12 tummare idag på hifiklubben.
Med subben inkopplad lät det "varmare", kopplade bort subben, det lät skrikigare.
Huvudhögtalarna var ofiltrerade. Så, jag tycker att det är inte så enkelt som Maren försöker ge sken av, i min begränade erfarenhet.
Sen var det massa andra saker som var bättre med subben i med, men det är en annan diskussion. :)

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/08/19 :  21:21:54  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Hrm, kanske borde göra så att man åker och lyssnar på dem. Men det är ju alltid svårt att avgöra skillnader i helt andra rum och med annan elektronik. Dessutom vet jag att jag inte tyckte det saknades bas i 1.3orna jämfört med Audience72 när jag lyssande senast hos ref. audio för sådär en 2 år sedan så frågan är ju lite mer om det är annorlunda med 3.4 så tänkte att det är ju några här på forumet som både ägt och äger dessa. De som sålt vidare, varför sälja? Vad saknades var ni inte nöjda med? Tycker att det är en fin högtalare om inte annat :-D Och egentligen borde man ta ett par veckor och åka runt och lyssna på lite olika, men jag har inte tid till det. Jobb på vardagar och en krävande sambo på helgerna (som inte uppskattar att åka och lyssna på högtalare) ;-) Fullt upp med att försöka få en timme i sträck till att sitta och njuta av en skiva.... :-(

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000